2025-03-30, 21:51
Medlem
Det sprider sig oro bland sjuksköterskor på Newton-Wellesley sjukhuset i Massachusetts angående ett ökande antal cancerfall bland personalen. Specifikt har upp till tio sjuksköterskor som arbetar på en mödravårdsavdelning diagnostiserats med olika hjärntumörer under de senaste åren.

Sjuksköterskor vid Massachusetts sjukhus oroade över det växande antalet cancerfall bland personalen
https://www.cbsnews.com/boston/news/newton-wellesley-hospital-nurses-brain-cancer-cases/
Sjuksköterskor vid Newton-Wellesley Hospital säger att de är oroade över ett växande antal cancerfall bland långvariga sjuksköterskor som har arbetat på en mödravårdsavdelning /.../ Hon hävdar att så många som tio sjuksköterskor som arbetar på golvet har diagnostiserats med olika hjärntumörer under de senaste åren,

Sjukhuset bekräftar att det har undersökts sedan december och har intervjuat tio sjuksköterskor, varav sex har olika hjärntumörer.

Sjukhuset säger "ingen miljörisk"
Mass General Brigham/Newton-Wellesley Hospital lämnade ett uttalande till WBZ-TV och sa att en utredning fann "inga miljörisker." "Baserat på dessa resultat kan vi med tillförsikt försäkra våra engagerade teammedlemmar på Mass General Brigham/Newton-Wellesley Hospital och alla våra patienter att det inte finns någon miljörisk på vår anläggning. Som alltid är hälsan och välbefinnandet för vår personal, kliniker och patienter vår absoluta högsta prioritet,"
Vad är oddsen att ett tiotal sjuksköterskor på samma avdelning får hjärntumörer ungefär samtidigt?

Jag frågade Grok som fick det till en på 2,95 kvintiljoner (1 på 2 950 000 000 000 000 000)
https://x.com/i/grok/share/3lDuGDZybMNWJ3g10nE5qNCD7
- Vad är oddsen för att 10 kvinnor i arbetsför ålder som jobbar på samma avdelning på ett sjukhus får hjärntumörer inom loppet av fem år? Svara med en mening på svenska.

- Oddsen för att 10 kvinnor i arbetsför ålder på samma avdelning får hjärntumörer inom fem år är extremt låga, uppskattningsvis runt 2,95 × 10⁻²³, baserat på en incidens på 25,34 per 100 000.
Så... att det skulle bero på slumpen kan vi utesluta. Det måste alltså vara en yttre faktor.

Varför har detta aldrig inträffat tidigare? Det måste vara en ny faktor och den faktorn tror jag är mRNA-vaccinen mot Covid-19. Dvs Pfizer-BioNTech (Comirnaty) och Moderna (Spikevax).

Hur ser det ut på era arbetsplatser? Märker ni av ökande antal cancerfall?

Vi har nyligen haft ett cancerdödsfall på mitt jobb och bara på min avdelning har vi nu två fall av bröstcancer och ett fall av hudcancer.

Vad tror ni har givit de här sjuksköterskorna hjärntumörer, för det är som som jag skrev tidigare ingen slump.
Citera
2025-03-30, 22:07
Medlem
Kan vara utrustning som de använde för några år sedan, cancer och tumörer tar tid på sig att komma fram. Tänker med anledning att undersökning inte fann någon utrustning som felade.

Men absolut, måste varit någon utrustning som de arbetade med som inte var säker.
Citera
2025-03-30, 22:08
Medlem
Eftersom Grok inte redovisar hur den kommit fram till svaret...

Vad bygger du din tes på?
Citera
2025-03-30, 23:09
Medlem
Hur kan AI beräkna sannolikheten utan att veta hur många som arbetar eller har arbetat på avdelningen de senaste åren ? Eller har den tillgång till personalregister?

Också relevant, en hel del hjärntumörer utvecklas långsamt och under lång tid. Det är nästan rimligare att det skulle vara någon socio-medicinsk faktor som gjort att folk med kanske huvudvärk och andra diffusa besvär sökt sig till avdelningen från andra stressigare avdelningar snarare än att tumörerna utvecklats för att de jobbar just där. Skulle inte förvåna mig om den är någon slapp dag-avdelning där patienter bara kommer för PVK och liknande eller blodtransfusioner- ställen där allt är inbokat och det sällan till aldrig avviker från planen.
Senast redigerad av MDchlorian 2025-03-30 kl. 23:22.
Citera
2025-03-30, 23:21
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
...

Hur ser det ut på era arbetsplatser? Märker ni av ökande antal cancerfall?

Vi har nyligen haft ett cancerdödsfall på mitt jobb och bara på min avdelning har vi nu två fall av bröstcancer och ett fall av hudcancer.

Vad tror ni har givit de här sjuksköterskorna hjärntumörer, för det är som som jag skrev tidigare ingen slump.
Ja, jag och min kollega och våra nya har fått cancer i hjärnan så det är ju helt stört. Jag skämtar.

Dock noterar jag att hon "Sa" att 10 andra också fått det. Är hon en narcissist så kanske hon bara ljuger för att skapa drama och synas. All synlighet är bra. Även dåligt kred.

Däremot är det ju sant att det är väldigt konstigt men säg att alla dessa bor i området så behöver inte sjukhuset vara den plats där de insjuknar utan kanske där de bor eller det dem äter och dricker?
Citera
2025-03-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Och folk får cancer i drivor nu japp.

Har ökat exponentiellt sedan 1990 då man började bygga mer och mer mobilmaster och införa wifi överallt
Därför 1 av 3 nu kommer få cancer(och ökar hela tiden) +att folk måste äta sömnpiller för att sova och andra får depressioner för det påverkar hjärnan + att folk får hjärtptoblem och koncentrationsproblem och hjärtarytmi.

OffTopic: Pfft haha! ELLER så är det att vi blivit extremt mycket bättre på att diagnosera cancer senaste 35 åren, och att väldigt många fler blir så gamla att de hinner få cancer idag.

Majoriteten som får cancer dör av ålder istället. Pga kraftigt ökad levnadsstandard och bättre vård blir vi allt äldre, och pga detta är det fler som får cancer (förr dog de av någon annan orsak).

OnT: undrar om det kan ha varit något gammalt som legat kvar? Minns att vi hade ett stängt rum på avdelningen på sjukhuset som inte fick användas till något pga att det i många år stått en gammal röntgen där som använts flitigt förr i tiden. Strålningen i rummet var inte värre än att resten av korridoren gick att använda, men fortfarande så höga halter att man inte fick ha ett kontor där någon vistas 8h per dag.
Citera
2025-03-31, 00:32
Medlem
448s avatar
Slumpen era mongolida foliehattar

Liksom detta case o andra

https://www.publikt.se/nyhet/polisstation-orsakade-inte-cancer-13900
Citera
2025-03-31, 01:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Vad är oddsen att ett tiotal sjuksköterskor på samma avdelning får hjärntumörer ungefär samtidigt?
Sannolikheten för att 10 sjuksköterskor drabbas av hjärntumör på samma avdelning under fem år är mycket låg som du skrev, men det är fortfarande en mer trolig händelse än att Roy Sullivan skulle bli träffad av blixten 7 gånger.
Å sannolikheten för en Three Mile Island-olycka är förmodligen oxå lägre.
"men det var ju där det hände!"
Så det är ju fullt möjligt med slump även om det måste utredas ordentlig och inte lämnas åt densamma.
Citera
2025-03-31, 01:10
Medlem
Visst är det säkert väldigt ovanligt.

Men jag tror att en sån här händelse skulle bli en nyhet i princip hela västvärlden och kanske också Japan. Just för att det är ovanligt.

Hur många arbetsplatser med ungefär en sån här uppdelning i avdelningar så det blir lagom stort antal anställda för att det skall uppmärksammas?

Jag gissar miljoner arbetsplatser? Jämför med chansen att vinna på lotto vsv antal som spelar.

Noterar också att sjukhuset säger att de har 6 konstaterade fall, så siffran 10 verkar litet osäker...
Citera
2025-03-31, 02:04
Medlem
KlappMungons avatar
"hjärntumör" kan vara en hel del olika saker.

-Godartade tumörer på hypofysen,
-Meningeom (långsamtväxande tumörer som man bara behöver göra nåt åt om de blir stora),
-Andra tumörer från hjärnvävnad
-Metastaser från tumörer någon annanstans i kroppen.

Enligt artikeln är det olika typer av tumörer och en del godartade. Att tro att denna saliga blandning skulle ha en gemensam orsak är långsökt.

Sannolikt är det en ren slump, eventuellt förvärrad av oro nu som gör att man gör många magnetkameraundersökningar och därmed hittar mindre kanske helt ofarliga tumörer.
Citera
2025-03-31, 02:10
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sannolikheten för att 10 sjuksköterskor drabbas av hjärntumör på samma avdelning under fem år är mycket låg som du skrev, men det är fortfarande en mer trolig händelse än att Roy Sullivan skulle bli träffad av blixten 7 gånger.
Å sannolikheten för en Three Mile Island-olycka är förmodligen oxå lägre.
"men det var ju där det hände!"
Så det är ju fullt möjligt med slump även om det måste utredas ordentlig och inte lämnas åt densamma.

Sannolikheten att någonting ibland ansamlas på något sätt i något datamaterial är hög. Det finns så oerhört många
möjliga sådana saker. Hade det inte varit sjuksköterskor med hjärntumör så kanske det varit grävmaskinsförare med ALS.

Att det ibland kommer stå i media om något som verkar en helt omöjlig slump är statistiskt mycket sannolikt.
Citera
2025-03-31, 02:23
Bannlyst
Har för mig att jag läst för ex antal år sedan att många lokförare fått hjärntumörer, verkade vara det staka magnetfältet... Kan det vara något liknande för sjuksköterskorna tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in