Citat:
Ursprungligen postat av
torppet
Det är väl lite knepigt det här. Antingen är landet i krig med ett land och använder vapen för att attackera eller försvara. De flesta länder kan i lag att inte sälja eller skänka vapen till ett land i krig.
Förutom om de förklarar krig mot det... har Sverige förklarat krig mot Ryssland? Har Finland förklarat krig mot Ryssland. Båda länderna får inte sälja eller skänka vapen till krigförande nation.
Nato har ingen rätt alls att vara i Ukraina, enligt deras egen stadga. Ukraina är inte i Nato eller tillhör EU.
Det är märkligt hur snabbt vi glömmer våra egna rättesnören.
Tror det landar i hur man definierar vem man är i krig med. Vi vet att hela Nato tanken var att försvara Europa mot just moskvastaten och att Ukraina var på väg att söka skydd inom Natoalliansen för att slippa bli attackerad av moskvastaten. Mitt i den vevan så väljer moskvastaten att starta ett stort krig.
Europa är därmed redan indraget i kriget. Man har valt att inte förklara krig mot moskvastaten såsom under andra världskriget där man var snabba med att förklara kig mot varandra. Istället valde man att stötta Ukraina i deras försvarskrig mot moskvastaten.
Jag tror förklaringen till det ligger i att man vill undvika behöva gå in i moskvastaten (Ryssland) och göra invasion, man hoppas att moskvastaten ska ge upp när de ser att motståndet är starkt.
Lite fegt tycker jag själv. Det ger att kriget blir mer långvarigt och priset blir högre för Ukraina. Det enda positiva jag ser är att Ukraina gör ett väldigt bra jobb att mala ner den ryska armén varefter det tillsammans med sanktioner gör att moskvastaten kommer att kollapsa. Men det tar så fruktansvärt lång tid och så har vi då Trump-USA som messar upp precis allting eftersom han beter sig som värsta rysk-agenten.