2025-03-25, 23:53
Medlem
shotacats avatar
Det hela beror på hur stor projektet är, ett mindre projekt så klarar du dig med 32gb men det går fort upp till över 64 vid större projekt. Ram är inte direkt jättedyrt och det är inte smart att vara dumsnål och få en sämre upplevelse för så lite pengar i jämförelse med vad man upplever.
Citera
2025-03-26, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
64gb minimum, blir inte bra annars

Skulle säga samma, har du en bra CPU men dåligt med RAM så är det som att köra i 50 kmh med en Porsche. Vill du dessutom sätta upp lite VMs att labba med så drar det snart mycket RAM.
Citera
2025-03-26, 12:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat
Det hela beror på hur stor projektet är, ett mindre projekt så klarar du dig med 32gb men det går fort upp till över 64 vid större projekt. Ram är inte direkt jättedyrt och det är inte smart att vara dumsnål och få en sämre upplevelse för så lite pengar i jämförelse med vad man upplever.

Brukar inte vara nödvändigt att köpa symmetriskt med minne heller nuförtiden, mitt moderkort klarar att köra 48GB som jag kör nu. Bara att man kanske måste montera dem i en speciell ordning.
Citera
2025-03-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Låter kanske bra men i praktiken, inte fullt så, är mer krävande att ha 4 moduler och ökar risken för problem speciellt med snabbare moduler.
Vilka problem kan man få? Jag har kört så på ett par burkar som kör 24/7 utan problem (Asus resp Gigabyte moderkort). Dock bara med identiskt minne på alla platser, efter att ha råkat ut för att minnen med exakt samma spec/timing på pappret men från olika tillverkare ställde till med blåskärmar.
Citera
2025-03-26, 17:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Vilka problem kan man få? Jag har kört så på ett par burkar som kör 24/7 utan problem (Asus resp Gigabyte moderkort). Dock bara med identiskt minne på alla platser, efter att ha råkat ut för att minnen med exakt samma spec/timing på pappret men från olika tillverkare ställde till med blåskärmar.
Inte läst in mig så mycket på det men problem med datorer som inte bootar med 4 moduler men funkar fint med 2 moduler, att man inte kan köra full hastighet på minnena utan tvingas sänka hastigheten för det ska funka, olika moderkort är olika känsliga etc typ här slutade jag läsa och beställde 2x32GB, testa o googla på "ddr5 4 sticks"
Citera
2025-03-26, 19:21
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Inte läst in mig så mycket på det men problem med datorer som inte bootar med 4 moduler men funkar fint med 2 moduler, att man inte kan köra full hastighet på minnena utan tvingas sänka hastigheten för det ska funka, olika moderkort är olika känsliga etc typ här slutade jag läsa och beställde 2x32GB, testa o googla på "ddr5 4 sticks"

Det stämmer bra av det man läst på nätet. Onödigt krångla till med 4 moduler. kör själv med 2x16gb och det funkar utan krångel.
Citera
2025-03-26, 20:18
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det stämmer bra av det man läst på nätet. Onödigt krångla till med 4 moduler. kör själv med 2x16gb och det funkar utan krångel.

Det krånglar i stort sett bara om man håller på att blanda minnestyper och storlekar, nackdelen med att köra med enbart 2 minnen osv är att de flesta system idag stödjer dual eller quad channel minne, alltså att de kan läsa och skriva till två addresser (eller fyra samtidigt) vilket gör en markant skillnad i prestanda.

De allra flesta som får problem med flera minnestickor är för de köpt helt olika minnen och uppgraderar "pö om pö" och i bästa fall klarar moderkortet att köra alla stickor på lägsta gemensamma nämnare i andra fall fungerar det inte alls.
Citera
2025-03-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ok, det verkar vara någonting som uppkom med DDR5 medan burkarna jag kör med 4 stickor är DDR4. Men bra att veta inför nästa bygge, för sån't där är ju tech-mardrömmar!
Citera
2025-03-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Han skriver att han ska jobba med Blender. 32GB räcker inte för att jobba effektivt idag nej, i synnerhet inte med Windows.

Jag idlar runt 20GB utan några tunga program. Sen kostar RAM så lite idag så jag fattar inte varför man ens ska diskutera det.

Lär vara tunga program om du idlar på 20gb. Har själv 32gb och kommer väldigt sällan över 20gb.

Märkligt att folk förespråkar att bara köpa det billigaste utan som helst att nämna hastighet samt timings på ram minnen. Själv kör jag hellre 32gb snabba minnen än 64gb långsamma. Sedan bör man alltid kolla vad moderkorts tillverkaren rekommenderar. Trist att köpa minnen för att sedan möta krascher och dylikt en vecka senare.
Citera
2025-03-28, 20:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Lär vara tunga program om du idlar på 20gb. Har själv 32gb och kommer väldigt sällan över 20gb.

Märkligt att folk förespråkar att bara köpa det billigaste utan som helst att nämna hastighet samt timings på ram minnen. Själv kör jag hellre 32gb snabba minnen än 64gb långsamma. Sedan bör man alltid kolla vad moderkorts tillverkaren rekommenderar. Trist att köpa minnen för att sedan möta krascher och dylikt en vecka senare.

Jag har aldrig sett några övertygande test på minneshastigheter och jag har jävligt svårt att tro att du tjänar ett skit på det snabbaste vs det långsammaste om du maxar ett program vilket i princip alltid sker på 32GB om du kör ett tungt program plus typ 10 stycken Youtube-flikar vilket man ofta gör om man jobbar med något komplicerat program i Windows och behöver lära sig nya grejer.
Citera
2025-03-28, 21:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Själv kör jag hellre 32gb snabba minnen än 64gb långsamma.
Sitter man inte i skiten så finns det ingen större vits att snåla in, jag pröjsade strax över 2000kr för 2x32GB ddr5-6400 med rätt bra timings för ett par månader sen.

Ps, snabba minnen med dåliga timings kan vara långsammare än långsamma minnen med bra timings.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in