2025-03-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jag förstår men du verkar smart och jag ska förklara närmare ..

Vi kan börja med känslor som Kluster B tydligen hade svårt att styra över...haha

Finns där några människor på denna jord som kan styra över sina känslor så är det väl dom totalt känslolösa övriga i Kluster B.....Men det finns ett men...Dom är lättkränkta och har starkt kontrollbehov och om det rubbas då kommer vrede från det skadade inre barnet !

Så har vi klargjort det...

Borderline påstår ofta att dom har ett överdrivet starkt känsloregister ...!

Jaha ...Som inte kan skilja på gråzoner utan enbart tänker svart/vitt ?

Återigen så handlar deras starka känslor enbart till sitt skadade inre barn som ska skyddas ....ego känslor och kontroll !

Sen brukar jag fråga om Borderline kan älska...!!

Dom själva brukar svara såhär : Det finns ingen som kan älska som vi, ingen kan älska så starkt som vi kan !!

Jaha men du älskade ju Anders för 2 veckor sen och nu älskar du Mats ??

Om jag säger att jag älskar AIK ena veckan och Djurgården andra veckan så hade nog 99% sagt att jag inte vet vad älska är eller att det är falska känslor...!

Om man inte har äkta känslor kan man då ha Empati ?

Lite tänkvärt va ?

Borderline kan ha svårigheter att reglera sina känslor. Dvs. om de blir ledsna så kan det bli nattsvart och de kan hamna i självskadande beteende eller tom. självmordsförsök i värsta fall. Och de kan bli arga också såklart. Och känslorna kan växla snabbt, utan att de har kontroll över sina känslor. Och de kan ha dålig självbild och vara rädda att bli övergivna.

Narcissister däremot är rätt stabila känslomässigt. De är ju bäst, enligt dem själva. De har en pompös självbild. Utnyttjar gärna andra för egen vinning. Tycker att de förtjänar det allra bästa. Arroganta. Visst kan de bli arga, det kan alla människor bli.

Ser du skillnaden?

Borderline är mer som en 14-årig emo-tjej med instabila relationer, skärsår på armarna och svajuigt känsloliv. Och narcissisten är mer som Donald Trump, arrogant och uppblåst ego som tycker att han bara kan ta Grönland för att han vill ha Grönland osv.
Men du kanske tycker 14-åriga emo-tjejer har stora likheter med Donald Trump?
Citera
2025-03-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
...fast det där är ju reddit?!

Det är Reddit men jag tyckte den posten förklarade empati väldigt väl. Håller du inte med? Kognitiv, känslomässig och medkännande. Någon med BPD har uppenbarligen inte alla tre beståndsdelarna.
Citera
2025-03-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Borderline kan ha svårigheter att reglera sina känslor. Dvs. om de blir ledsna så kan det bli nattsvart och de kan hamna i självskadande beteende eller tom. självmordsförsök i värsta fall. Och de kan bli arga också såklart. Och känslorna kan växla snabbt, utan att de har kontroll över sina känslor. Och de kan ha dålig självbild och vara rädda att bli övergivna.

Narcissister däremot är rätt stabila känslomässigt. De är ju bäst, enligt dem själva. De har en pompös självbild. Utnyttjar gärna andra för egen vinning. Tycker att de förtjänar det allra bästa. Arroganta. Visst kan de bli arga, det kan alla människor bli.

Ser du skillnaden?

Borderline är mer som en 14-årig emo-tjej med instabila relationer, skärsår på armarna och svajuigt känsloliv. Och narcissisten är mer som Donald Trump, arrogant och uppblåst ego som tycker att han bara kan ta Grönland för att han vill ha Grönland osv.

Okej..

Nu inser jag missförståndet..

Det finns olika slags narcissister

1 Grandios Narcissisten ( Donald Trump)

2 Coverta Narcissisten den som ofta kvinnor är och är mkt lik diagnosen Borderline

Finns fler typer av narcissister...Men dessa är dom 2 vanligaste..

Tror du inte mig så kolla upp det !

Svara gärna på frågan om Borderline kan älska trots dåliga ankytningsmönster?

Även då att kunna älska någon ny 2 veckor senare...

Våga ifrågasätta deras beteende
Citera
2025-03-28, 19:01
Medlem
Citat:

Ser du skillnaden?

Fast nu beskriver du bara en typ av narcissist (overt narcissist) när det finns covert narcissist som istället går och hatar sig själv. Ledordet är narcissism. Man är narcissist om man tycker att man är störst bäst och vackrast. Man är även narcissist om man har ett extremt negativt fokus på sig själv hela tiden.

Och detta är exakt vad en pwBPD känner då de är narcissister på ett eller annat sätt. Det är ingen skillnad på "jag är bäst, jag är verkligen bäst, jag, jag jag" kontra "jag är sämst, jag suger verkligen, jag, jag, jag".
Citera
2025-03-28, 19:01
Medlem
Citat:
Okej..

Nu inser jag missförståndet..

Det finns olika slags narcissister

1 Grandios Narcissisten ( Donald Trump)

2 Coverta Narcissisten den som ofta kvinnor är och är mkt lik diagnosen Borderline

Finns fler typer av narcissister...Men dessa är dom 2 vanligaste..

Tror du inte mig så kolla upp det !

Svara gärna på frågan om Borderline kan älska trots dåliga ankytningsmönster?

Även då att kunna älska någon ny 2 veckor senare...

Våga ifrågasätta deras beteende

Den converta narcissisten spelar martyr, för att manipulera sin omgivning.

Bordeline mår på riktigt sjukt dåligt, vilket kan tolkas som manipulativt beteende om personen beter sig utifrån sina starka och svåra känslor.

Så det är fortsatt stooora skillander mellan dessa två.
Citera
2025-03-28, 19:09
Medlem
Citat:

Bordeline mår på riktigt sjukt dåligt, vilket kan tolkas som manipulativt beteende om personen beter sig utifrån sina starka och svåra känslor.

Vänta då fattar jag ingenting...

Hur kan vi missförstå varann då ?

Om vi beskriver Narcissister som blivit diagnosersde Borderline...!!

Om du anar hur många män som varit ihop med diagnoserade Borderline men upplevde ett fruktansvärt psykiskt lidande av kontrollbehov och manipulation , Word Sallad , Silent treatment , Gaslightning , Lovebombing och så menar du att alla dessa är Narcissister !!

Okej så varför blir så många Narcissister fått fel diagnos...?

En annan sak som slog mig..

Vet du vem Martin Jonsson är som slog Ihjäl Lotta Rudholm ?

Dom gjorde en grundlig genomgång på honom inför rättegången.

Han fick Borderline...

Vad händer ??!@
Citera
2025-03-28, 19:26
Medlem
Citat:

Om jag tolkar dig rätt så menar du såhär :

Dom kvinnor ni beskriver här i trådarna på flashback är Narcissism och inte Borderline...

Att dom fått diagnosen Borderline är då fel från deras psykologer !

Det är ju exakt det jag hela tiden sagt ...

Psykologer lägger gärna kvinnor med Narcissism istället i Borderline för att inte såra kvinnan för mkt ...Han vill inte mista dina patienter...

Alltså använder psykologer Borderline som en slaskhink när han eg inser att kvinnan är narcissist eller psykopat...
Citera
2025-03-28, 19:32
Medlem
Citat:
Vänta då fattar jag ingenting...

Hur kan vi missförstå varann då ?

Om vi beskriver Narcissister som blivit diagnosersde Borderline...!!

Om du anar hur många män som varit ihop med diagnoserade Borderline men upplevde ett fruktansvärt psykiskt lidande av kontrollbehov och manipulation , Word Sallad , Silent treatment , Gaslightning , Lovebombing och så menar du att alla dessa är Narcissister !!

Okej så varför blir så många Narcissister fått fel diagnos...?

En annan sak som slog mig..

Vet du vem Martin Jonsson är som slog Ihjäl Lotta Rudholm ?

Dom gjorde en grundlig genomgång på honom inför rättegången.

Han fick Borderline...

Vad händer ??!@

Borderline, eller emotionell instabil personlighetssyndrom som är den korrekta diagnosen. Kan vara huvuddiagnosen. Medans vissa med denna huvuddiagnos kan ha även drag av andra personlighetssyndrom. Tex. narcissism.

Och givetvis kan vissa ha blivit feldiagnostiserade. Och fått en borderlinediagnos, när de i själva verket har mer narcissistiska drag än borderlinedrag.

Och med det sagt: givetvis kan en person som har borderline vara mycket besvärlig att ha en relation med, om personen inte har fått behandling och är mycket påverkad av sitt personlighetssyndrom. Det kan vara en bergodalbana känslomässigt och relationsmässigt för den med borderline, vilket givetvis då även påverkar de närmaste.

Men en person med renodlad borderline är inte manipulativ, på det vis narcissister är. Och den med borderline kan mycket väl vara en mycket empatisk person som verkligen bryr sig om andra. Kan älska andra och vara en ömsint och givande person och partner. Men som sagt: sårbar känslomässigt och bergodalbana känslomässigt och i relationer.
Citera
2025-03-28, 19:34
Medlem
Citat:
Om jag tolkar dig rätt så menar du såhär :

Dom kvinnor ni beskriver här i trådarna på flashback är Narcissism och inte Borderline...

Att dom fått diagnosen Borderline är då fel från deras psykologer !

Det är ju exakt det jag hela tiden sagt ...

Psykologer lägger gärna kvinnor med Narcissism istället i Borderline för att inte såra kvinnan för mkt ...Han vill inte mista dina patienter...

Alltså använder psykologer Borderline som en slaskhink när han eg inser att kvinnan är narcissist eller psykopat...

Eller så är det personer med borderline som huvuddiagnos, men med skarpa narcissistiska drag.

Eller så är det fel-diagnostiserat.
Citera
2025-03-28, 19:35
Medlem
Citat:
Borderline, eller emotionell instabil personlighetssyndrom som är den korrekta diagnosen. Kan vara huvuddiagnosen. Medans vissa med denna huvuddiagnos kan ha även drag av andra personlighetssyndrom. Tex. narcissism.

Och givetvis kan vissa ha blivit feldiagnostiserade. Och fått en borderlinediagnos, när de i själva verket har mer narcissistiska drag än borderlinedrag.

Och med det sagt: givetvis kan en person som har borderline vara mycket besvärlig att ha en relation med, om personen inte har fått behandling och är mycket påverkad av sitt personlighetssyndrom. Det kan vara en bergodalbana känslomässigt och relationsmässigt för den med borderline, vilket givetvis då även påverkar de närmaste.

Men en person med renodlad borderline är inte manipulativ, på det vis narcissister är. Och den med borderline kan mycket väl vara en mycket empatisk person som verkligen bryr sig om andra. Kan älska andra och vara en ömsint och givande person och partner. Men som sagt: sårbar känslomässigt och bergodalbana känslomässigt och i relationer.

Du menar alltså att dom 4 stegen i en relation som beskriver en Borderline är fel ?

1 lovebombing
2 Splitning
3 Dicard
4 Hoovering
Citera
2025-03-28, 19:41
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:

Ja det är väl en bra sammanfattning tycker jag.
Citera
2025-03-28, 19:47
Medlem
Citat:
Du menar alltså att dom 4 stegen i en relation som beskriver en Borderline är fel ?

1 lovebombing
2 Splitning
3 Dicard
4 Hoovering

Om vi säger såhär:

En person med borderline är hårt påverkad av sina starka känslor som är svåra för dem att reglera. Så om denna lovebombar, så är det av stark kärlek. Om denna överger, så kan det vara rädslan att själv bli övergiven som gör att hon/han beter sig så. Osv. Det kan bli svängningar i relationerna, pga. svängningarna i känslorna hos den med borderline. Känslor de inte kan reglera. Och som ibland i värsta fall kan leda till att de skadar sig själva eller gör självmordsförsök.

En narcissist däremot, lovebombar för att få sitt offer/partner på kroken. När narcissisten har sin partner på kroken, så använder de lovebombing omväxlande med att "överge" etc. för att manipulera sin partner till det narcissisten vill. Den converta narcissisten kan där spela martyrspelet för att få som denna vill. De använder människor.

En person med borderline agerar utifrån äkta känslor. Vilket givetvis kan vara skitjobbigt för omgivningen.

En narcissist manipulerar, ibland genom spelade känslor. Vilket kan knäcka offret/partnern totalt.

Blev det tydligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in