2025-03-24, 06:47
Bannlyst
Familjen Oguntuyi måste kanske resa hem till Afrika igen när Northvolt kånkar. Faktum är att var tredje person i bolaget kommer från länder utanför EU, och därför måste ge sig av. Detta skriver statsmedier i ett snyftreportage.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/oviss-framtid-for-de-med-arbetstillstand-pa-konkursade-northvolt-i-skelleftea

Min enkla fråga: om vi har tio procents arbetslöshet, varför importerar vi då afrikaner till jobben? Var det detta vi röstade fram tidölaget för?
Citera
2025-03-24, 06:48
Medlem
För att svenskar inte vill flytta till Skellefteå.
Citera
2025-03-24, 06:57
Medlem
1. Produktion med kemikalier är inte lätt och finns risk för ohälsa och arbetsolyckor. Då enklare att anställa många babbar för att minska risken för nyheten sprids vid olycka till media. En blatte som pratar något av språken i Pakistan, Bangladesh eller andra MENA-platser lär inte vara så benägen att samtala med SVT/SR.

2. Kineserna var ju ett krav för att få hantera maskinerna, speciellt då de inte var inställda på utländska språk.

3. Sedan har mycken pengar kommit även från Goldman Sachs, EU, Tyskland, Kanada och flera andra länder samt svenska pensionsfonder. En gissning är att man även har valt utomeuropeisk arbetskraft därför att det har ställts som bokstavligt krav. Något ironiskt då som övrig kommentar påpekar, sådan har vi redan även om de inte arbetar särdeles mycket.

4. En del av den utländska arbetskraften, 100 eller så, har lyckats hitta arbeten, men jag gissar att många av övriga kommer att "försvinna" och bli svart arbetskraft alternativt gå och söka asyl, för att sedan överklaga 10 ggr och göra sig omöjliga samt skaffa 10 ungar till för "ankring" i landet och sedan påstå att de aldrig bott i sitt hemland och bara kan "svenska".
Citera
2025-03-24, 06:59
Medlem
KlasLunds avatar
Så låt mig se om jag fattat det rätt:

1. Northvolt bygger upp en helt ny industri i en del av landet där många inte ens vill bo.

2. De hittar arbetskraft – både från Sverige och från andra länder – för att få fabriken att gå runt.

3. När folk från andra länder kommer hit och faktiskt jobbar (till skillnad från vad vissa annars brukar gnälla om), så är det… också fel?

Det är nästan så att det inte handlar om arbetslöshet, jobb eller “import av folk” – utan kanske mest om att vissa blir förbannade oavsett vad som händer, så länge personens efternamn inte är Andersson och man bor i en sommarstuga i Skelleftehamn.

PS: Arbetslösheten bland svenska medborgare som är beredda att flytta till Norrlands inland är förmodligen lägre än andelen trådar på Flashback som börjar med “Varför importerar vi…”. Bara en känsla.
Citera
2025-03-24, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
För att svenskar inte vill flytta till Skellefteå.
Jag tror inte det är problemet. Det finns helt enkelt inga boenden i Skellefteå. Många av de importerade blattarna har bott i s.k. containrar, likt byggarbetare och betalat ca 6000 kr/mån som hyra.

Om du som svensk inte hittar ett fungerande boende finns det föga intresse att frysa häcken av sig och bli bestulen av hyresvärden.

Ironiskt även här att importen av blattar har täppt till bostadsmarknaden. De utför inget arbete och de lägenheter som tidigare var vakanta för studenter och arbetare är nu fyllda med blattar till brädden.
Citera
2025-03-24, 07:03
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
1. Produktion med kemikalier är inte lätt och finns risk för ohälsa och arbetsolyckor. Då enklare att anställa många babbar för att minska risken för nyheten sprids vid olycka till media. En blatte som pratar något av språken i Pakistan, Bangladesh eller andra MENA-platser lär inte vara så benägen att samtala med SVT/SR.

2. Kineserna var ju ett krav för att få hantera maskinerna, speciellt då de inte var inställda på utländska språk.

3. Sedan har mycken pengar kommit även från Goldman Sachs, EU, Tyskland, Kanada och flera andra länder samt svenska pensionsfonder. En gissning är att man även har valt utomeuropeisk arbetskraft därför att det har ställts som bokstavligt krav. Något ironiskt då som övrig kommentar påpekar, sådan har vi redan även om de inte arbetar särdeles mycket.

4. En del av den utländska arbetskraften, 100 eller så, har lyckats hitta arbeten, men jag gissar att många av övriga kommer att "försvinna" och bli svart arbetskraft alternativt gå och söka asyl, för att sedan överklaga 10 ggr och göra sig omöjliga samt skaffa 10 ungar till för "ankring" i landet och sedan påstå att de aldrig bott i sitt hemland och bara kan "svenska".

Punktlistan här ovan är så full av gissningar, antaganden och misstankar att jag förväntade mig att den skulle avslutas med ett “ps: jag drömde detta inatt”.

Vi kanske kan börja i verkligheten:

– Personer med arbetstillstånd kan inte bara söka asyl för att jobbet försvinner.
– Det är heller inte lagligt att “försvinna” in i skuggsamhället.
– Det finns heller inget asylskäl som heter “jag har jobbat på Northvolt”.

Men visst, låt oss istället måla upp scenariot där hela EU, Kanada och Goldman Sachs tillsammans tvingat in en kvot babbar i Skellefteå som nu ska ta över Sverige via litium och barnbidrag. Det låter rimligt.

Alternativt så är verkligheten lite tråkigare: folk tog jobb där jobb fanns. Nu är fabriken i kris, och en massa människor – oavsett bakgrund – riskerar att förlora jobbet. That’s it.
Citera
2025-03-24, 07:07
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Jag tror inte det är problemet. Det finns helt enkelt inga boenden i Skellefteå. Många av de importerade blattarna har bott i s.k. containrar, likt byggarbetare och betalat ca 6000 kr/mån som hyra.

Om du som svensk inte hittar ett fungerande boende finns det föga intresse att frysa häcken av sig och bli bestulen av hyresvärden.

Ironiskt även här att importen av blattar har täppt till bostadsmarknaden. De utför inget arbete och de lägenheter som tidigare var vakanta för studenter och arbetare är nu fyllda med blattar till brädden.

Så för att summera:

– De kommer hit för att jobba – men gör inget arbete.
– De bor i containrar – men har trängt ut alla andra från bostadsmarknaden.
– De betalar 6000 kr/mån – men blir ändå försörjda.
– De fryser häcken av sig – men stjäl samtidigt från hyresvärden.
Citera
2025-03-24, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Punktlistan här ovan är så full av gissningar, antaganden och misstankar att jag förväntade mig att den skulle avslutas med ett “ps: jag drömde detta inatt”.

Vi kanske kan börja i verkligheten:

– Personer med arbetstillstånd kan inte bara söka asyl för att jobbet försvinner.
– Det är heller inte lagligt att “försvinna” in i skuggsamhället.
– Det finns heller inget asylskäl som heter “jag har jobbat på Northvolt”.

Men visst, låt oss istället måla upp scenariot där hela EU, Kanada och Goldman Sachs tillsammans tvingat in en kvot babbar i Skellefteå som nu ska ta över Sverige via litium och barnbidrag. Det låter rimligt.

Alternativt så är verkligheten lite tråkigare: folk tog jobb där jobb fanns. Nu är fabriken i kris, och en massa människor – oavsett bakgrund – riskerar att förlora jobbet. That’s it.
1. Spårbyte är fortfarande tillåtet, det betyder att blattar kan gå från det ena till det andra tills den 1 April.
2. Att det inte är lagligt betyder inte att det inte sker, antingen är du efterbliven eller spelar efterbliven.
3. Se punkt 1.

Citat:
Så för att summera:

– De kommer hit för att jobba – men gör inget arbete.
– De bor i containrar – men har trängt ut alla andra från bostadsmarknaden.
– De betalar 6000 kr/mån – men blir ändå försörjda.
– De fryser häcken av sig – men stjäl samtidigt från hyresvärden.

Återigen, för att du är efterbliven.

Det finns en arbetskraft som Svenskt Näringsliv och alla finansiärer har efterfrågat av utomeuropeisk sort samtidigt som man har ignorerat den som redan finns i landet. Den som finns i landet är den som tar bostäderna varvid containrar är det som återstår.

De som driver uthyrningen tjänar bra pengar på den verksamheten. Det innebär att den lön Northvolt betalade ut till stor del går tillbaka till andra i kommunen.
Citera
2025-03-24, 07:26
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
1. Spårbyte är fortfarande tillåtet, det betyder att blattar kan gå från det ena till det andra tills den 1 April.
2. Att det inte är lagligt betyder inte att det inte sker, antingen är du efterbliven eller spelar efterbliven.
3. Se punkt 1.

Återigen, för att du är efterbliven.

Det finns en arbetskraft som Svenskt Näringsliv och alla finansiärer har efterfrågat av utomeuropeisk sort samtidigt som man har ignorerat den som redan finns i landet. Den som finns i landet är den som tar bostäderna varvid containrar är det som återstår.

De som driver uthyrningen tjänar bra pengar på den verksamheten. Det innebär att den lön Northvolt betalade ut till stor del går tillbaka till andra i kommunen.

Ja du, Abetterworld – jag försökte verkligen följa din “logik”, men det är fan inte lätt när du släpper fler punktlistor än en PowerPoint-pundare på amfetamin. Du hänvisar till punkter från dina egna tidigare punkter, som du själv just motsäger i en annan punktlista, och avslutar med att kalla folk efterblivna. Det är ju nästan konst, på något sätt.

Om du ändå kunde bestämma dig för vilken av alla dina listor du själv tror på, så kanske det gick att föra en diskussion. Men just nu famlar du mellan:

• att asyl inte är möjligt,

• att det sker ändå,

• att det är tillåtet,

• att det inte är det,

• och att Goldman Sachs har injicerat blattar i Skellefteå som en del av någon global konspiration.

Det är inte en debatt du för – det är ett narrativkollapsat gytter av gissningar, ressentiment och halvsmälta intryck från Telegram-kanaler.

Men kör på du. Kanske kommer punktlistan #5 bli den som räddar Sverige.
Citera
2025-03-24, 07:33
Medlem
Citat:
Ja du, Abetterworld – jag försökte verkligen följa din “logik”, men det är fan inte lätt när du släpper fler punktlistor än en PowerPoint-pundare på amfetamin. Du hänvisar till punkter från dina egna tidigare punkter, som du själv just motsäger i en annan punktlista, och avslutar med att kalla folk efterblivna. Det är ju nästan konst, på något sätt.

Om du ändå kunde bestämma dig för vilken av alla dina listor du själv tror på, så kanske det gick att föra en diskussion. Men just nu famlar du mellan:

• att asyl inte är möjligt,

• att det sker ändå,

• att det är tillåtet,

• att det inte är det,

• och att Goldman Sachs har injicerat blattar i Skellefteå som en del av någon global konspiration.

Det är inte en debatt du för – det är ett narrativkollapsat gytter av gissningar, ressentiment och halvsmälta intryck från Telegram-kanaler.

Men kör på du. Kanske kommer punktlistan #5 bli den som räddar Sverige.
Att du är efterbliven Reinfeldtare får stå för dig.

Men faktum kvarstår.
1. Spårbyte är tillåtet.
2. Blattar stannar kvar och lämnar allt som oftast inte landet oavsett om du är efterbliven och kallar det illegalt. Alla begriper att så sker i många av fallen. De sticker inte hem bara för att de blir uppmanade.
3. Varför du svamlar om motsatta ståndpunkter som jag inte har skrivit får stå för dig.
Citera
2025-03-24, 07:40
Medlem
Sån en annan intervju med nån neger som var städare. Måste man importera sån expertis från Afrika ??
Citera
2025-03-24, 07:47
Medlem
Citat:

Hur vet du att de inte utför något arbete? De är ju här på arbetstillstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in