Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-23, 23:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Men vi får inte glömma att Ukraina har brottats med ofattbar korruption, även med internationella mått. Som exempel: 2016 gjordes en anonym undersökning som visade att 23 procent av alla tillfrågade hade lämnat en muta senaste året.
Jag är rädd för att det finns stor risk att ukrainska försvarsförmågan försvagas rejält av landets inre problem när landet är i fred, risk att mycket försvinner i svarta hål.
I krigstillstånd är det lättare för staten att hålla alla korrupta jävlar i skinnet som vill sko sig.
Där har ukrainska staten mycket att ta itu med i fred. Vilket jag verkligen hoppas dom gör på allvar.

Du har rätt i att Ukraina länge kämpat med omfattande korruption, det är inget nytt och absolut en allvarlig utmaning.

Men det är också en verklighet som Ukraina erkänt och börjat åtgärda, särskilt efter 2014.

Antikorruptionsmyndigheter har inrättats, digitala upphandlingssystem har införts (till och med hyllade av EU), och flera högt uppsatta personer har avsatts eller åtalats även mitt under brinnande krig.

Att antyda att landet bara fungerar under undantagstillstånd är en förenklad och cynisk bild.

Korruptionen är verklig, men det är också kampen mot den.

Framtida stöd bör givetvis villkoras och följas upp men att använda gamla problem som argument mot fortsatt stöd är att ignorera både kontexten och utvecklingen.
Citera
2025-03-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA-Ukraina-samtalen har just avslutats för denna gång, kommentaren från Ukraina låter som att det inte hänt mycket.
"We have concluded our meeting with the American team. The discussion was productive and focused — we addressed key points including energy. President Volodymyr Zelenskyy’s goal is to secure a just and lasting peace for our country and our people — and, by extension, for all of Europe. We are working to make that goal a reality."

https://x.com/rustem_umerov/status/1903908261016870980

Misstänker att Både Ryssland och USA kommit med ytterligare krav trots att Ukraina redan gått med på vapenvila. Det går inte förhandla så här att Ukraina hela tiden skall gå med på saker men trots det så skall Ryssland och USA kräva mer igen senare. Jag tror förhandlingarna kommer bryta samman för Ukraina kommer bara krävas på mer och mer till Trump och Putin plundrat landet på allt de vill ha. Och om Ukraina viker sig; skall då Europa vara säkerhetsgaranti för USAs och Rysslands intressen? Det tycker inte jag, då får USA skicka sina trupper dit.

Ja, jag instämmer. Jag tror också att samtalen kollapsar förr eller senare, ska det bli något av det så måste Ukraina få ut något av det också.

Jag hörde en nyhetssändning på radion - Ekot kl 11 eller 12 - idag där någon (jag uppfattade inte namnet) gjorde ett uttalande om hur märkligt det är att USA med sin militära och ekonomiska styrka i praktiken samarbetar med Ryssland, som nu är militärt och ekonomiskt svagare än någonsin, för att betvinga Ukraina, när USA skulle kunna betvinga Ryssland.
Citera
2025-03-23, 23:42
Medlem
Citat:
Men vi får inte glömma att Ukraina har brottats med ofattbar korruption, även med internationella mått. Som exempel: 2016 gjordes en anonym undersökning som visade att 23 procent av alla tillfrågade hade lämnat en muta senaste året.
Jag är rädd för att det finns stor risk att ukrainska försvarsförmågan försvagas rejält av landets inre problem när landet är i fred, risk att mycket försvinner i svarta hål.
I krigstillstånd är det lättare för staten att hålla alla korrupta jävlar i skinnet som vill sko sig.
Där har ukrainska staten mycket att ta itu med i fred. Vilket jag verkligen hoppas dom gör på allvar.

Absolut, korruptionen är ett stort problem, men man ska inte heller glömma att trots den omfattande korruptionen har de ändå lyckats skrapa ihop en armé som fortfarande efter tre år står pall mot en av världens största militärmakter. Väldigt få, jag själv inkluderad, trodde vid krigsutbrottet att Ukraina, även med stöttning utifrån, skulle klara att stå emot den hänsynslösa ryska horden i över tre år. Kan Ukraina komma till bukt med korruptionen har de med högsta sannolikhet en ljus framtid framför sig, men tyvärr är det svårt att lägga politiskt krut på den typen av frågor när man har en förfärligt jobbig granne som man ständigt måste handskas med.
Senast redigerad av Lakritsfabriken 2025-03-23 kl. 23:50.
Citera
2025-03-23, 23:49
Avstängd
Citat:
Landet har inte fungerat i fred så om dom ska klara av det vid en fred nu är upp till Kiev att bevisa.
Det är inte som att jag hittar på att Ukraina har ofattbara korruptionsproblem.
Med det sagt tycker jag inte att vi ska dra in deras stöd.
Men vad vi diskuterade var Ukrainas försvarsfömåga i fred.
Du tror inte själv att man får brottas med korruption som är lättare att komma åt under brinnande krig?

Nej, du hittar inte på att Ukraina haft korruptionsproblem men du verkar bekvämt glömma att Ryssland är ett av världens mest genomruttna länder, där hela statsapparaten är ett kleptokratiskt pyramidspel.

Ukraina slåss inte bara för sin överlevnad, utan också mot just det systemet du nu halvt om halvt ursäktar genom att peka på deras svagheter.

Att tro att korruption försvinner med fred är naivt.

Men till skillnad från Ryssland, där korruption är systemet, så försöker Ukraina faktiskt bekämpa sin mitt under invasion.

Det kräver inte bara bevis, det kräver att vi fattar vad de står emot.

Och det är inte bara ryska trupper, det är ryskt sätt att styra.
Citera
2025-03-23, 23:53
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nej, du hittar inte på att Ukraina haft korruptionsproblem men du verkar bekvämt glömma att Ryssland är ett av världens mest genomruttna länder, där hela statsapparaten är ett kleptokratiskt pyramidspel.

Ukraina slåss inte bara för sin överlevnad, utan också mot just det systemet du nu halvt om halvt ursäktar genom att peka på deras svagheter.

Att tro att korruption försvinner med fred är naivt.

Men till skillnad från Ryssland, där korruption är systemet, så försöker Ukraina faktiskt bekämpa sin mitt under invasion.

Det kräver inte bara bevis, det kräver att vi fattar vad de står emot.

Och det är inte bara ryska trupper, det är ryskt sätt att styra.
Hur ska jag kunna säga det tydligare: Jag är på Ukrainas sida och önskar att varenda ryzz drar hem.
Vad fan kom Ryssland in i bilden? Ja det är ett rövhål till land, har jag påstått något annat?
Nu får du det att låta som att jag springer Putins ärende för att jag tog upp ukrainska samhällsproblem.
Vi stoppar huvudet i sanden istället, så resonerar säkert många pampar i Kiev också.
Ukraina gör allting bra, så alla nöjda.
Du har inte reflekterat över att dom hade kunnat ansöka till Nato om dom varit intresserade av att lösa sina inre problem lite tidigare?
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-03-23 kl. 23:59.
Citera
2025-03-24, 00:02
Avstängd
Citat:
Hur ska jag kunna säga det tydligare: Jag är på Ukrainas sida och önskar att varenda ryzz drar hem.
Vad fan kom Ryssland in i bilden? Ja det är ett rövhål till land, har jag påstått något annat?
Nu får du det att låta som att jag springer Putins ärende för att jag tog upp ukrainska samhällsproblem.
Vi stoppar huvudet i sanden istället, så resonerar säkert många pampar i Kiev också.

Fair enough.

Då har vi kanske mer gemensamt än det lät som.

Och nej, jag säger inte att man inte får kritisera Ukraina.

Tvärtom det är viktigt att göra det, särskilt när det gäller korruption och ansvarstagande.

Men i den här diskussionen är det lätt att glidningen sker från berättigad kritik till att bli ofrivillig ammunition i Kremls narrativ, även om det inte är avsikten.

Så ja, Ukraina har stora interna problem att hantera, absolut.

Men jag håller fast vid att de förtjänar stöd, både mot invasionen och i sin kamp för att inte bli nästa Ryssland.

Det handlar inte om att blunda det handlar om att inte tappa fokus på vad som står på spel.
Citera
2025-03-24, 00:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Du har inte reflekterat över att dom hade kunnat ansöka till Nato om dom varit intresserade av att lösa sina inre problem lite tidigare?

Bara så det är sagt : Jag tror du är bakom Ukraina till 100 %.

Mvh//Snapcount

(Har även blivit beskylld tidigare att löpa Kreml`s ärenden)
Citera
2025-03-24, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, jag instämmer. Jag tror också att samtalen kollapsar förr eller senare, ska det bli något av det så måste Ukraina få ut något av det också.

Jag hörde en nyhetssändning på radion - Ekot kl 11 eller 12 - idag där någon (jag uppfattade inte namnet) gjorde ett uttalande om hur märkligt det är att USA med sin militära och ekonomiska styrka i praktiken samarbetar med Ryssland, som nu är militärt och ekonomiskt svagare än någonsin, för att betvinga Ukraina, när USA skulle kunna betvinga Ryssland.

Om man fick önsketänka så vorde det att ukrainarna knep ihop. Gav fan i att kommentera de amerikanska clownerna. Finns inget värde i att kommentera progress bara för att Donald "babianarslet" Trump gör det.

Sitt lugn i båten tills det verkligen hänt något värt att kommentera.
Citera
2025-03-24, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

Vilka kraftord lillen kommer med, du slösar enegri.
Varför frågar du inte folket på Krim och Donbas vad dom tycker om banderiterna som granatbeskjutit folkret i Donbas i åratal och förhindrat vatten till Krim, Ryssland har ordnat det nu för dom eftersom Kiev inte ville genomföra Minskavtalet.

Det är du som är hjärntvättad och lider av russofobi.

Jag har frågat dem.

De vill att ryzzfittorna omedelbart lämnar dem i fred och åker hem till Moskva igen. De vill ha Ukrainas och västvärldens stöd att slå ut det där stora svartbygget som tar bort mycket av kvällssolen och i övrigt enbart bidrar till att förstöra utsikten för de som har strandtomter i öst. Det är också jävligt missnöjda att pisseryzzen kan ordna med vatten och avlopp. Det funkade mycket bättre innan ockupationen.
Citera
2025-03-24, 00:11
Avstängd
Citat:
Ligger man i toppen över korrupta nationer så får du använda vilket ordval du vill.
Vi kan använda mellanvarm korruption också om du vill. Spelar det någon roll?

Nej, jag tror inte för en sekund att du talar för Ukraina snarare om Ukraina, på ett sätt som vrider fokus bort från vad de faktiskt slåss för.

Du drar upp korruptionsrankningar som om det vore hela bilden, men glömmer nämna att Ukraina bekämpar sin korruption mitt under krig, medan Ryssland styrs av den.

Det är skillnad på ett land som försöker städa upp och ett som byggt hela sitt system på röta.

Du vrider på sanningen och låtsas vara neutral, men retoriken talar sitt tydliga språk.
Citera
2025-03-24, 00:16
Medlem
Citat:
Ligger man i toppen över korrupta nationer så får du använda vilket ordval du vill.
Vi kan använda mellanvarm korruption också om du vill. Spelar det någon roll?

Kloaken RyZZland på plats 154 och Ukraina på plats 105 enligt Corruption Perceptions Index vilken är mer korrupt din Vatnik?
Citera
2025-03-24, 00:19
Medlem
❗️🇷🇺Russian oil transshipment point "Kavkazskaya" continues to burn

https://x.com/front_ukrainian/status/1903912267521167454

Mindre pengar till dassriket och kloaken RyZZland illegala krig i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in