2025-03-23, 19:36
Medlem
Ördögs avatar
Det har här på Politik USA skapats ett par trådar om hur det blir allt mödosammare för utländska resenärer att komma in i USA, och om myndigheternas ökade oginhet. Det är bra om trådarna kan få påfyllning.

(FB) Amerikanska gränspolisen frihetsberövar Européer
(FB) Trumps regim arresterar turister

Men jag skulle gärna också se en samlingstråd om hur turistnäringen i USA påverkas. En sådan här artikel publiceras nu i kväll.

https://www.gp.se/ekonomi/turister-valjer-bort-trumps-usa.a0a50f19-cce6-5c29-9923-06ffc7024c9a
Besöken från utlandet väntas under 2025 minska med 5,1 procent, jämfört med förra året, enligt en rapport som Tourism Economics publicerade i slutet av februari. Sedan dess har situationen skärpts ytterligare och nedgången väntas därför bli större.

"En situation med det polariserande Trumpstyrets politik och retorik ... kommer att avskräcka från resor till USA", konstaterar Tourism Economics.

US Travel Association varnade i början av februari för minskat resande från Kanada. Kanadensarna är den största utländska besöksgruppen i USA, med 20,4 miljoner resenärer i fjol. I New York är effekten redan märkbar, med kanadensare som avbokar eller slutar leta efter hotell och biljetter till evenemang, uppger organisationen NYC Tourism.
Alla intresserade uppmanas att länka till relevanta artiklar och statistik, och till diskussioner och inlägg på sociala medier om det är värt att besöka Trumps USA. Säkert finns det en hel del som definitivt skulle svara YESSS! på en sån fråga ...

Ni får även delge egna, släktingars och vänners berättelser och tankegångar.
Senast redigerad av Ördög 2025-03-23 kl. 19:43.
Citera
2025-03-23, 19:44
Medlem
Vad jag vet har både Storbritannien och Tyskland gått ut med varningar att resa dit. Danmark har specifikt varnat transpersoner eftersom deras kön i passet kan leda till att de blir tagna på "visa fraud" eller annat skit.

Sen har vi såklart sunda människor som helt enkelt inte vill stödja ett skitland och därmed väljer bort de för resor. Av samma anledning åker jag aldrig till Dubai, Nordkorea, Saudiarabien, etc. Nu även Ungern, Ryssland och säkert andra. Har inte en lista i huvudet precis. Är ett land piss (politiskt då, naturen och folket kan säkert vara underbara) så väljer jag aktivt bort det. Finns många som tänker så (känner några själv och vet andra kretsar där det finns liknande tankar).

men just USA: En Kanadensisk person blev taget till ngt jävla fängelse/holding facility i två veckor. Likaså har en fransk forskare(?) blivit nekad pga kritik mot Trump.

När sådana saker sker så ska man absolut vara kritisk till att åka till ett land och det är bra att andra länder varnar resenärer.

Vet att redan under sportlovstiden var det många kanadensare som valde att inte åka dit och det var märkbart många avbokningar. Tror det var precis när han började snacka skit om Kanada men någon får gärna rätta mig där, minns inte detaljerna.

Det kommer förmodligen bli värre med tanke på att styret idag är en circus men får väl se helt enkelt.
Citera
2025-03-23, 19:53
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Mindre utländska turister kanske, men samtidigt kanske amerikanerna håller sig på hemmaplan också och kompenserar upp.
Citera
2025-03-23, 20:01
Medlem
i princip allt i butik och restaurang är genmanipulerat gift i usa.

Tillåme deras skitläsk och choklad så det går inte äta nåt där.

Ingen ide att åka till ett sånt land.
Citera
2025-03-23, 20:09
Medlem
revodnebs avatar
Min nästa resa over there blir till Kanada. Vill inte stötta ett folk som tänker lämna oss i sticket mot ryssen.
Citera
2025-03-23, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Mindre utländska turister kanske, men samtidigt kanske amerikanerna håller sig på hemmaplan också och kompenserar upp.

Amerikanerna själva är väl inte så kända för att resa utomlands överhuvudtaget?

Nä, men det där med turismen tror jag inte blir något de pratar om i USA, tänker att turismen är så liten i förhållande till hur stort landet är så det märker ingen skillnad.

Däremot så finns det många faktorer som gör att intresset för att resa till USA minskar. Jag själv slutade att resa till USA för något årtionde sedan när det kändes som ett för stort intrång i mitt privatliv och att det var det här med att få sin dator genomsökt och så vidare. Överhuvudtaget när det blev jobbigt att flyga så var det nästan värst i USA. Både för covid och för terroristskräcket.

Sedan överlag så har fattigdomen och drogproblemen, även kriminaliteten blivit alltmer brutal. När man numera åker till Los Angeles så är det inte någon trevlig miljö att vistas i, likaså med San Fransisco. Nu har dessutom stora delar av de fina platserna i LA brunnit ner.

Vi har egentligen samma problem i London och Paris. Det är inte alls lika kul att resa dit som det var förr.

Numera blir det såklart av politiska skäl. Ingen vill gynna Trump. Det finns så många andra roliga platser att resa till medan Trump är president.
Citera
2025-03-23, 20:26
Medlem
Glostrups avatar
Den amerikanska immigrationsprocessen har länge varit en av de mest aggressiva och minst rättssäkra i världen, fullt i klass med Saudiarabien och andra auktoritära länder, och nu gör Trump allt etter värre med att förbjuda vissa åsikter och transsexualitet.

Det är nog inte orimlig att anta att antalet telefoner och laptops som begärs öppnade kommer att öka, även om möjligheten har funnits har jag hittills aldrig hört talas om någon som råkat ut för det. Risken är att folk som kritiserar Trumpregimen på nätet kommer att nekas inresa, så det är många européer som riskerar att inte komma in i landet.

Helt klart läge att undvika USA så mycket som möjligt, det blir ju väldigt jobbigt att resa över en gräns när immigrationsagenterna aktivt söker efter anledningar att neka inresa. Mig gör det inte något, jag har rest klart i det landet.
Citera
2025-03-23, 20:27
Avslutad
Naturligtvis ett steg till på vägen att göra hela USA till fiende.
Propaganda dagligen över bojkotter mot Amerikanska företag, Tesla, Hata Trump, nu bojkotta resor till USA... Ja, listan kommer att förlängas.
Allt för rädslan att denna upp och ner vändning av myndigheter och uppstädning av vår egna "demokrati" skall komma till Sverige! Tänk om vi skulle rensa i vårat träsk!!!

Men så länge splittringen pågår bland vårt folk kommer ingen större grupp kunna bildas, Alla hatar alla andra för någon påtvingad åsikt...
Citera
2025-03-23, 20:29
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det har dom väl alltid gjort, rent procentuellt? Dessa lär knappast kompensera för den utom-amerikanska förlusten på turistekonomin.

Amerikanska medborgare som återvänder från "fel länder" (just nu Mexiko, Kanada, de flesta Europeiska..) lär dock kunna få reella problem vid återresa. Mycket mer utfrågningar- ekonomiska som politiska-, grundlig genomgång av bagage och elektronik samt registrering som kan komma att bita dom framöver.

Möjligtvis så kan detta påverka de få hyfsat välbärgade som som faktiskt har pass och som också genuint turistar i andra kontinenter. Dom lär ju stanna hemma.
Citera
2025-03-23, 20:56
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vad jag vet har både Storbritannien och Tyskland gått ut med varningar att resa dit. Danmark har specifikt varnat transpersoner eftersom deras kön i passet kan leda till att de blir tagna på "visa fraud" eller annat skit.

Också Finland har gått ut och varnat, efter att finska turister haft problem att komma in. Också finländare bosatta i USA har haft svårigheter att komma in tillbaka, fast de haft alla de papper i skick som formellt krävs. T.o.m. fast de också haft amerikanskt pass. Långa, underliga förhör och tjänstemän som rent ut sagt fittas.
Citera
2025-03-23, 21:10
Medlem
Madagascars avatar
Jag tänker att den stor del av turismen till USA har kanadensare stått för. Och den har säkert minskat med met än 50%.

Jag hoppas fler amerikaner snabbt inser att Trump är ett fascistiskt arsle.
Citera
2025-03-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Också Finland har gått ut och varnat, efter att finska turister haft problem att komma in. Också finländare bosatta i USA har haft svårigheter att komma in tillbaka, fast de haft alla de papper i skick som formellt krävs. T.o.m. fast de också haft amerikanskt pass. Långa, underliga förhör och tjänstemän som rent ut sagt fittas.

Justja, Finland också. Det har du rätt i. Visste inte om de svårigheterna du beskriver dock. Låter så jävla korkat.

"Effektiviserat" my ass men inte fan trodde en person med högre än rumstemp IQ att miljardärstyret skulls gynna människorna och faktiskt effektivisera något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in