2007-12-01, 01:47
Medlem
Någon som kan dela med sig av ett tips på en bra förrätt som med fördel kan avnjutas med en kall champagne?

Tack på förhand/SCC
Citera
2007-12-01, 02:22
Medlem
ulf_ekmans avatar
Toast skagen

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=479817
Citera
2007-12-01, 02:33
Medlem
Provokatörs avatar
Den här brukar jag göra vid lite finare tillfällen, receptet är snott från webben rakt av men det är förbannat gott. Läste den först i en kokbok från Edsbackakrogkrögaren har jag för mig, brukar alltid googla fram den då den ska tillredas.

Det här behöver Du:
100 g kallrökt skivad lax
1 1/2 dl crème fraiche
3 msk majonäs
2 msk riven pepparrot
1 päron
2 msk finskuren gräslök
salt och peppar
4 skivor kavring
smör

Till garnering:
24 stora räkor
4 msk löjrom
hela gräslöksstrån

Så här gör Du:
Skär laxen i kuber 1/2 cm stora. Rör ihop crème fraiche med majonäs och pepparrot.
Skala och kärna ur päronet och skär i lika stora kuber som laxen. Rör ner lax, päron och gräslök i majonäsen, Smaka av, salta, peppra. Smöra kavringen och skär därefter rent kanterna. Skeda upp laxblandningen. Garnera med räkorna, lite löjrom och några grässtrån.
Citera
2007-12-01, 04:35
Medlem
Trumpeters avatar
Toast Skagen tipsar jag också om. Såg att Per Morberg gjorde detta för en tid sedan, och det såg riktigt gott ut. Här är länk till hans recept

http://recept.nu/1.119519/per_morberg/skagenrora
Citera
2007-12-01, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Jag hade nog inte krånglat till det i onödan: Några laxskivor, dill, citron och crostini.

~Paul~
Citera
2007-12-01, 09:22
Medlem
En halv hummer är aldrig fel till skumpa. Vill man kan man gratinera den och köra på en fryst hummer. Kan förberedas och sedan bara slängas in i ugnen några minuter samtidigt som man poppar korken.
Citera
2007-12-01, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
En halv hummer är aldrig fel till skumpa. Vill man kan man gratinera den och köra på en fryst hummer. Kan förberedas och sedan bara slängas in i ugnen några minuter samtidigt som man poppar korken.
Annars är ett par ostron perfekt till skumpan alt en Pelle Jansson:

4 skivor oxfilé på 30 gr vardera
4 msk löjrom
4 äggulor
4 msk finhackad rödlök
nymalen peppar, vit eller rosé
4 skivor vitt bröd

Stek brödet i smör. Banka ut köttet mellan plastfolie så tunt som möjligt. Lägg det på brödet och vik om kanterna. Mal över pepparn, strö på löken och lägg på löjrommen. Gör en grop och lägg i äggulan.
Citera
2007-12-02, 20:20
Medlem
Tack för tipsen!

Lutar nog åt att det blir pelle jansson fast på en bit kavring! Det e ju till en grabbmiddag med efterföljande hårdrockskonsert så lite rått kött är aldrig fel.
Citera
2007-12-02, 23:14
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scc
Tack för tipsen!

Lutar nog åt att det blir pelle jansson fast på en bit kavring! Det e ju till en grabbmiddag med efterföljande hårdrockskonsert så lite rått kött är aldrig fel.

Grabbmiddag, hårdrock, -det skulle du ju sagt direkt. Och jag som trodde det var en dam på gång, känner mig lite lurad faktisk.
Citera
2007-12-03, 10:50
Medlem
Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt!
Näe inga damer här! Det e fyra grabbar som ska idka lite umgänge innan en förhoppningsvis underbar Turbonegrokonsert och även lite Marilyn Manson.

Så det får bli en Pelle Jansson till förrätt med champagne att dricka till efter det blir det helstekt oxfile med potatiskaka dryck till det blir något tungt rödvin.

Till efterrätt blir det en chokladmousse med espresso och laphroaig att dricka till det borde väl duga åt grabbarna?

/SCC
Citera
2007-12-03, 11:07
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scc
Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt!
Näe inga damer här! Det e fyra grabbar som ska idka lite umgänge innan en förhoppningsvis underbar Turbonegrokonsert och även lite Marilyn Manson.

Så det får bli en Pelle Jansson till förrätt med champagne att dricka till efter det blir det helstekt oxfile med potatiskaka dryck till det blir något tungt rödvin.

Till efterrätt blir det en chokladmousse med espresso och laphroaig att dricka till det borde väl duga åt grabbarna?

/SCC
Är champagne hårdrock?

Men på förhand det lät väl som en trevlig middag.
Citera
2007-12-03, 11:31
Medlem
klybans avatar
Jag gör het toast skagensås nu förtiden och dom verkar tycka om den för dom tar så mycket sås så att räkorna börjar simma

1 dl Créme fraiche
½ dl Majonäs
2 msk Chilisås
1 msk Citron saft
1 msk Riven pepparot
½ msk Worcestersås
3 krm Tabasco(tar mer om du vill ha en hetare sås, det gör jag )
½ msk Curry
1 msk Mango chutney hackad
2 msk Kapris hackad

Blanda allt rätt upp och ner, låt stå i kylen 3-4h minst, men tycker den blir godare om den får ca 12h på sig.

Men liten varning att denna sås kanske bråkar med champagnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in