2025-03-21, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vilka delar då? Vilka städer och orter?
Blir hamskt intressant att fakta-kolla det här.

När "faktakollade" du något senast?

Värre jävla kreml-marinerad ryzzfitta än du existerar ju inte.
Citera
2025-03-21, 21:32
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Zaporozhia är under rysk drönarattack enligt X/Twitter.

https://x.com/markito0171/status/1903173841280512217
Nu njuter ryssarna och landsförrädarna i tråden att det är som vanligt civila lägenheter som brinner när ryssarna attackerar, gärna att det är äldre, kvinnor och barn som blir dödade av ryssarna.
Då mår dom i tråden som bäst och får energi att fortsätta och ljuga om hur snäll ryssen är.
Citera
2025-03-21, 21:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vilka delar då? Vilka städer och orter?
Blir hamskt intressant att fakta-kolla det här.
ISW har en sammanställning publicerad igår som är ganska välgjord.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-march-20-2025
Citera
2025-03-21, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag har fått information om förluster från två neutrala källor. Varken Ryska eller Västerländska.
Det finns fler som checkar kriget och rapporterar om det.
Det sista är från december -24. Det innehåller ryska förluster strax under 100.000 och ukrainska förluster på 1.650 000.
Det innebär skillnaden i att gräva ner sig och bomba fienden eller att attackera fienden om och om igen. Och... problemet är också att Ukraina är ute efter vinst på propaganda sidorna och därför gör de dramatiska tillkännagivanden. Och gör övernskommelser tydligen bara för att bryta dem. Återigen reklam och propaganda.

Spelar det verkligen någon roll?

Ni som nu slickar putin-kuk: Smakar det bra när ni slickar Putins bajskuk, när han nu har tagit död på, ska vi gissa nånstans mellan 300 000 - 1 200 000 ryzzar, förmodligen nånstans mellan 600 000 - 2 000 000 Ukrainare. På tre år.

Säg, 2 miljoner människor.

För vaddå?

För att det fanns ett "NATO-hot"?

För att det minsann fanns 62 nazister i den ukrainska armén?

Är ni helt förjävla dumma i huvudet?

2 Miljoner människor har fått sätta livet till, 500 000 fastigheter, villor och hur är bombade till grus. Helt i onödan!

Ditt fullkomligt genomvidriga as! Hur fan kan du leva med dig själv?
Citera
2025-03-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
ISW har en sammanställning publicerad igår som är ganska välgjord.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-march-20-2025

ISW är en västlig, militärvänlig tankesmedja med neokonservativ lutning , Trump, men gillar krig lite för mycket.

En källa för data, men ta analyserna med ett lass salt.

På ett igen
Citera
2025-03-21, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Du tror på ukrainsk propaganda.
Du bör nog oroa dig mer för dig själv.

Men visste ni att...

Vladimir Vladimirovich Putin vill att Ryssland ska vara ledande när det handlar om drönare.

Det rapporterar nyhetsbyrån Tass .

"Den ryska regeringen måste (...) säkerställa en accelererad utveckling av den "obemannade flygindustrin" för att uppnå tekniskt ledarskap inom detta område till 2030", står det på Kremls hemsida i vad nyhetsbyrån kallar en "lista med presidentinstruktioner".

https://tass.com/defense/1932175

The Russian government is tasked to perform this work together with the National Technological Initiative Platform and Sber. The assignment was given "for purposes of increasing self-dependence of unmanned aerial vehicles."

Vi vet ju alla hur det går när bajs-putin ger order.

Det häner precis ingenting.

Hur ska ett land, som i sitt essä, på sin höjd kan producera sockerbetor, kunna bli "världsledande" avseende drönarteknik?

Hur ska ett fattigt jävla skithålsland i utkanten av den fria världen, ens komma i närheten av den teknik som utvecklas i väst, i form av procesorer, halvledarteknik, AI?

Ett skithålsland som i allt väsentligt är HELT beroende av västteknik för att få upp någonting på ritbordet?

Fartkameror som är 20 år gamla. Styrsensorer som man snor från gamla TV-spel.

HUR ska det gå till, tänker du? Dumfitta.
Citera
2025-03-21, 21:44
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
ISW är en västlig, militärvänlig tankesmedja med neokonservativ lutning , Trump, men gillar krig lite för mycket.

En källa för data, men ta analyserna med ett lass salt.

På ett igen
Jag tycker deras sammanställningar tenderar att vara ganska rimliga. Vad deras politik är har jag dock inte orkat gräva mig ner i, men alla som tycker om Trump är naturligtvis förståndshandikappade.
Citera
2025-03-21, 21:49
Medlem
Citat:
Jag tycker deras sammanställningar tenderar att vara ganska rimliga. Vad deras politik är har jag dock inte orkat gräva mig ner i, men alla som tycker om Trump är naturligtvis förståndshandikappade.
Så du har inte koll på deras politik, men lutar dig ändå på deras siffror och slänger in ett random Trump-hat som substitut för analys?

Stark nivå av "jag har inte läst, men jag tycker ändå."
Citera
2025-03-21, 21:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Så du har inte koll på deras politik, men lutar dig ändå på deras siffror och slänger in ett random Trump-hat som substitut för analys?

Stark nivå av "jag har inte läst, men jag tycker ändå."
Jag hämtar naturligtvis min information från flera källor och kan därmed verifiera att det dom skriver är något sånär korrekt. Specifika siffror är nästan alltid felaktiga oaktat vilken källa du använder såvida dom inte använder breda approximationer. Det är deras sammanställningar som ger en ganska bra överblick över hur fronten ser ut som jag tycker om.
Citera
2025-03-21, 21:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag har fått information om förluster från två neutrala källor. Varken Ryska eller Västerländska.
Det finns fler som checkar kriget och rapporterar om det.
Det sista är från december -24. Det innehåller ryska förluster strax under 100.000 och ukrainska förluster på 1.650 000.
Det innebär skillnaden i att gräva ner sig och bomba fienden eller att attackera fienden om och om igen. Och... problemet är också att Ukraina är ute efter vinst på propaganda sidorna och därför gör de dramatiska tillkännagivanden. Och gör övernskommelser tydligen bara för att bryta dem. Återigen reklam och propaganda.

Vad du säger är ju att de ukrainska förlusterna i manskap skulle vara drygt 16 ggr större än de ryska. Det kan väl ändå inte vara rimligt??

Har du skrivit fel, eller är det vad du avser?
Senast redigerad av LeeVan 2025-03-21 kl. 22:01.
Citera
2025-03-21, 22:02
Medlem
Citat:
Jag hämtar naturligtvis min information från flera källor och kan därmed verifiera att det dom skriver är något sånär korrekt. Specifika siffror är nästan alltid felaktiga oaktat vilken källa du använder såvida dom inte använder breda approximationer. Det är deras sammanställningar som ger en ganska bra överblick över hur fronten ser ut som jag tycker om.

Så du verifierar ungefärliga siffror med andra ungefärliga siffror och landar i att det “nog” stämmer,
så länge det inte stör narrativet?

Låter mer som bekväm bekräftelsejakt än analys.

Kreml hade älskat den här metoden: osäkra data, tvärsäkra slutsatser.
Citera
2025-03-21, 22:08
Medlem
Teus avatar
Citat:
Så du verifierar ungefärliga siffror med andra ungefärliga siffror och landar i att det “nog” stämmer,
så länge det inte stör narrativet?

Låter mer som bekväm bekräftelsejakt än analys.

Kreml hade älskat den här metoden: osäkra data, tvärsäkra slutsatser.
Vet inte alls vad du försöker säga. Det finns inga tillförlitliga siffror att tillgå som säger exakt vem som förlorat vad, utan det är alltid ett ungefärligt span med ganska hög felmarginal. Även förluster som har blivit visuellt bekräftade behöver inte nödvändigtvis vara korrekta.

Att sitta och försöka bilda sig en tvärsäker uppfattning om något som precis skett är ren och skär idioti.

ISW har bra sammanställningar, men om du inte gillar källan får du gärna dela en som du tycker är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in