Citat:
Ursprungligen postat av
HemligaBrev
Det fetade hade varit bra, ja. Politikerna vill mest rädda sitt eget skinn, inte tänka till om vad det är i samhällsbygget som slår ut människor (många många fler än just specifikt RA).
Men visst, kanske kan att få väskan genomsökt vara verksamt avskräckande på nån ligist eller så i högstadiet.
Om man tänker sig att Risbergska hade haft låsta dörrar med kod och kort, så hade ju det t.ex. ej hjälpt om gärningsmannen själv var inskriven där för studier.
Att förbjuda en viss typ av jaktvapen blir också goddag yxskaft.
Skyldighet för rektorer att polisanmäla alla typer av brott, jovisst men hur mycket papperstiger skapar man? Blir det verksamt på det sätt vi vill? Kan ta en jämförelse: en kompis har en son i högstadiet som tände på en nyårsraket en dag som inte var nyårsafton. Detta kom till rektors kännedom genom att det filmats. Rektorn gjorde polisanmälan, polisen kallade till förhör, pojken får en offentlig försvarare, socialen informeras... Kanske ska det väckas åtal. Kan bli prick i registret för ungen. Är det rimligt? Är det välriktade resurser, eller blir det mer att visa att man som rektor minsann har ryggen fri? Vart tog förnuftet vägen? Kunde det ha räckt med ett samtal med elev och föräldrar om att det där var ju inte så bra?
Jag nämner detta för att det på nåt sätt blir symtomatiskt för samhället vi lever i. Om vi bara kan visa att vi följt en handlingsplan så är allt bra och ansvaret har dessutom skjutsats över till nån annan offentlig aktör så man själv slipper ta i det. Hur slutresultatet blir spelar ingen direkt roll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Att låsa dörrarna till en skola löser inte skolskjutningar. Det är alltid en elev som går på den aktuella skolan som genomför attacken. Man gör det vanligtvis mot sina egna klasskompisar på grund av hat mot dem. Alla gärningsmän skulle därför ändå passera låset. Snarare medför lås att det blir svårare att evakuera vid en brand eller att försvåra för polisen att ingripa vid en skjutning. Ser att lås kan kosta mer liv än vad som tjänas.
GM kanske inte skulle kunnat komma in med 3 vapen men jag betvivlar att någon skulle hindrat honom att ta med sig en gitarr in i skolbyggnaden. Kommer man släpandes med en gitarr varje morgon i en månad så blir man tillslut ändå insläppt utan att de kollar innehållet i gitarrfodralet. Vid noggrann säkerhetskontroll av elever så blir det kö och man skapar då snarare en måltavla. Risbergska hade den aktuella dagen bara 500 elever. Normalt 2000+ st elever som jag uppfattat det. Tänk vilken kö det blir om alla dessa ska kontrolleras noggrant.
Möjligtvis att lås på en skola skyddar mot kriminella uppgörelser riktade mot en specifik elev på skolan.
Notera att utbildningsinister Johan Pehrson (L) har varit elev på Risbergska under 3 år, han var då elevrådsordförande.
Det känns som att man skjuter över mål, och besluten blir obehagliga för alla de som behöver få sin ryggsäck kollad, trots att de inte har gjort något fel.
Jag behövde själv gå in på min sons gymnasium, där det var inpasseringskort som gällde, men det var inga som helst problem att komma in. Det var en strid ström av elever både in och ut. Bara att slinka in med dom.
Nedan ett läskigt exempel från StorBritannien, om en kille som först dödade sin familj, och hade sedan planer på att forstätta dådet på sin gamla skola. Detta hade han enligt polisutedningen haft planer på länge.
"
. I juni samma år sökte han på nätet på olika masskjutningar.
En månad senare visar hans webbhistorik att han börjat göra research på sin gamla skola."
Han hade tidigare försökt köpa vapen, men misslyckats, men genom att förfalska en vapenlicens lyckades han fixa ett hagelgevär dagen innan morden.
Av ren skär "tur", blev han gripen innan det planerade skoldådet, då en granne larmat polisen som fick syn på killen. Deras magkänsla av att han såg på något sätt avvikande ut, gjorde att de stoppade honom.
Och ve och fasa: Vad har killen på ryggen?
Är det inte ett
GITARRFODRAL?
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/brittiska-trippelmordaren-domd-till-49-ar-i-fangelse/
Det här dådet skedde i september förra året. Kan RA läst om dådet?
På BBC (tror jag det var) läste jag att hans försvarsadvokat tog upp som försvar hans autismdiagnos, som han inte hade fått förrän nu. Att det skulle ha förvårat hans liv. Men rätten tog ingen sådan hänsyn.