2025-03-20, 15:24
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Ha ha. Nämn ett, då.
Ska du vara osaklig kan du vara det med din sambo. Som du sannolikt inte har, foliehattsincel.
Blir det ett kallt fall tror du ?
RA bör väll varit någorlunda egenkär för att inte tappa känslan för medmänniskor ?
Kan det vara så att han var narcissistisk och lite bättre än andra ?

Tänkte när det är utvidgade suicid, brukar väll handla om familjemedlemmar ?
För den sjuke tänker att de "räddar" de andra, för det inte finns ¨hopp´`. för någon.

Ett "Alla resurser är uttömda", "Hur långt är ett snöre", "Ingen bryr sig" ett katastrof tänk.
Kanske tänker jag fel..
Citera
2025-03-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Blir det ett kallt fall tror du ?
RA bör väll varit någorlunda egenkär för att inte tappa känslan för medmänniskor ?
Kan det vara så att han var narcissistisk och lite bättre än andra ?

Tänkte när det är utvidgade suicid, brukar väll handla om familjemedlemmar ?
För den sjuke tänker att de "räddar" de andra, för det inte finns ¨hopp´`. för någon.

Ett "Alla resurser är uttömda", "Hur långt är ett snöre", "Ingen bryr sig" ett katastrof tänk.
Kanske tänker jag fel..

Jag förstår inte varför du taggar mig, och mitt svar till någon helt annan som just bett en annan skribent att spekulera med sin sambo om man är osaklig.

Men, hur tänker du att det skulle bli kallt fall? Allt är ju klappat och klart utom frågan om varför.
Citera
2025-03-20, 15:46
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Jag förstår inte varför du taggar mig, och mitt svar till någon helt annan som just bett en annan skribent att spekulera med sin sambo om man är osaklig.

Men, hur tänker du att det skulle bli kallt fall? Allt är ju klappat och klart utom frågan om varför.
Nej jag tyckte det var roligt just den meningen
Kallt fall, ja ? De hittar inget.. någon omni nyhetssida och långa mixar med elektronisk musik..
Säger egentligen inte så mycket, tycker jag.

Kanske har de inte kunnat extrapolerat på RA hårddiskar, icke vänner, icke familj.
Tråkigt.. nej jag gissar där precis som du.. att varför kan bli svårt om familjen inte säger varför han blev extremist.
Citera
2025-03-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tyvärr, det är så här det blir.

Presskonferens vid Rosenbad.
Medverkande Patrick Reslow, skolpolitisk talesperson för SD, Gunnar Strömmer (M), justitieminister, Johan Pehrson (L), utbildningsminister och Mathias Bengtsson, utbildningspolitisk talesperson för KD, under pressträffen.

De 300 miljonerna ska stärka säkerheten i skolorna, meddelade Johan Pehrsson och Gunnar Strömmer tog upp de andra säkerhetsaspekterna (enligt citat nedan) som regeringen i dag tar beslut om enligt en lagrådsremiss.

Länk:

Förslaget om höjd säkerhet i skolan stoppar inte en massmördare

"Utöver de 300 miljonerna fattar regeringen i dag beslut om en lagrådsremiss som innehåller lite allt möjligt:

Skolor ska möjlighet att söka igenom väskor, rektorer måste anmäla minsta misstanke om brott, varje skola måste ha en beredskapsplan, allt detta och lite till ska ingå i ett nytt säkerhetskapitel i skollagen.
"

SD politikern sa att motiven kunde vara olika för en gm.

KD politikern diskuterade frågor runt att skola, socialtjänst och polis måste kunna arbeta tätare och att "– Det förebyggande arbetet ska vara i fokus."

Oisin Cantwell konstarera:

"Men alla förstår ju att dessa åtgärder inte skulle stoppa en högt motiverad mördare som Rickard Andersson."

Man kan ju hoppas på lite "mer" om polisens utredning kan komma fram till något mer tänkbart motiv för dådet. Hoppas på att det uteblir information från utredningen om t ex händelser som kan ha påverkat RA negativt, internethistorik, ev uttalanden/signaler/tecken från RA som kan bidra till en något klarare bild till varför detta hänt.

Önskedrömmen är ju att regeringen för en gångs skull skulle kunna lyssna på experter. Varför ens tillsätta utredningar, när man sedan ändå går emot expertisen?
Att låsa dörrarna till en skola löser inte skolskjutningar. Det är alltid en elev som går på den aktuella skolan som genomför attacken. Man gör det vanligtvis mot sina egna klasskompisar på grund av hat mot dem. Alla gärningsmän skulle därför ändå passera låset. Snarare medför lås att det blir svårare att evakuera vid en brand eller att försvåra för polisen att ingripa vid en skjutning. Ser att lås kan kosta mer liv än vad som tjänas.

GM kanske inte skulle kunnat komma in med 3 vapen men jag betvivlar att någon skulle hindrat honom att ta med sig en gitarr in i skolbyggnaden. Kommer man släpandes med en gitarr varje morgon i en månad så blir man tillslut ändå insläppt utan att de kollar innehållet i gitarrfodralet. Vid noggrann säkerhetskontroll av elever så blir det kö och man skapar då snarare en måltavla. Risbergska hade den aktuella dagen bara 500 elever. Normalt 2000+ st elever som jag uppfattat det. Tänk vilken kö det blir om alla dessa ska kontrolleras noggrant.

Möjligtvis att lås på en skola skyddar mot kriminella uppgörelser riktade mot en specifik elev på skolan.

Notera att utbildningsinister Johan Pehrson (L) har varit elev på Risbergska under 3 år, han var då elevrådsordförande.
Citera
2025-03-20, 18:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Det fetade hade varit bra, ja. Politikerna vill mest rädda sitt eget skinn, inte tänka till om vad det är i samhällsbygget som slår ut människor (många många fler än just specifikt RA).

Men visst, kanske kan att få väskan genomsökt vara verksamt avskräckande på nån ligist eller så i högstadiet.

Om man tänker sig att Risbergska hade haft låsta dörrar med kod och kort, så hade ju det t.ex. ej hjälpt om gärningsmannen själv var inskriven där för studier.

Att förbjuda en viss typ av jaktvapen blir också goddag yxskaft.

Skyldighet för rektorer att polisanmäla alla typer av brott, jovisst men hur mycket papperstiger skapar man? Blir det verksamt på det sätt vi vill? Kan ta en jämförelse: en kompis har en son i högstadiet som tände på en nyårsraket en dag som inte var nyårsafton. Detta kom till rektors kännedom genom att det filmats. Rektorn gjorde polisanmälan, polisen kallade till förhör, pojken får en offentlig försvarare, socialen informeras... Kanske ska det väckas åtal. Kan bli prick i registret för ungen. Är det rimligt? Är det välriktade resurser, eller blir det mer att visa att man som rektor minsann har ryggen fri? Vart tog förnuftet vägen? Kunde det ha räckt med ett samtal med elev och föräldrar om att det där var ju inte så bra?

Jag nämner detta för att det på nåt sätt blir symtomatiskt för samhället vi lever i. Om vi bara kan visa att vi följt en handlingsplan så är allt bra och ansvaret har dessutom skjutsats över till nån annan offentlig aktör så man själv slipper ta i det. Hur slutresultatet blir spelar ingen direkt roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att låsa dörrarna till en skola löser inte skolskjutningar. Det är alltid en elev som går på den aktuella skolan som genomför attacken. Man gör det vanligtvis mot sina egna klasskompisar på grund av hat mot dem. Alla gärningsmän skulle därför ändå passera låset. Snarare medför lås att det blir svårare att evakuera vid en brand eller att försvåra för polisen att ingripa vid en skjutning. Ser att lås kan kosta mer liv än vad som tjänas.

GM kanske inte skulle kunnat komma in med 3 vapen men jag betvivlar att någon skulle hindrat honom att ta med sig en gitarr in i skolbyggnaden. Kommer man släpandes med en gitarr varje morgon i en månad så blir man tillslut ändå insläppt utan att de kollar innehållet i gitarrfodralet. Vid noggrann säkerhetskontroll av elever så blir det kö och man skapar då snarare en måltavla. Risbergska hade den aktuella dagen bara 500 elever. Normalt 2000+ st elever som jag uppfattat det. Tänk vilken kö det blir om alla dessa ska kontrolleras noggrant.

Möjligtvis att lås på en skola skyddar mot kriminella uppgörelser riktade mot en specifik elev på skolan.

Notera att utbildningsinister Johan Pehrson (L) har varit elev på Risbergska under 3 år, han var då elevrådsordförande.

Det känns som att man skjuter över mål, och besluten blir obehagliga för alla de som behöver få sin ryggsäck kollad, trots att de inte har gjort något fel.

Jag behövde själv gå in på min sons gymnasium, där det var inpasseringskort som gällde, men det var inga som helst problem att komma in. Det var en strid ström av elever både in och ut. Bara att slinka in med dom.

Nedan ett läskigt exempel från StorBritannien, om en kille som först dödade sin familj, och hade sedan planer på att forstätta dådet på sin gamla skola. Detta hade han enligt polisutedningen haft planer på länge.

". I juni samma år sökte han på nätet på olika masskjutningar.
En månad senare visar hans webbhistorik att han börjat göra research på sin gamla skola.
"

Han hade tidigare försökt köpa vapen, men misslyckats, men genom att förfalska en vapenlicens lyckades han fixa ett hagelgevär dagen innan morden.

Av ren skär "tur", blev han gripen innan det planerade skoldådet, då en granne larmat polisen som fick syn på killen. Deras magkänsla av att han såg på något sätt avvikande ut, gjorde att de stoppade honom.

Och ve och fasa: Vad har killen på ryggen?

Är det inte ett GITARRFODRAL?

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/brittiska-trippelmordaren-domd-till-49-ar-i-fangelse/

Det här dådet skedde i september förra året. Kan RA läst om dådet?

På BBC (tror jag det var) läste jag att hans försvarsadvokat tog upp som försvar hans autismdiagnos, som han inte hade fått förrän nu. Att det skulle ha förvårat hans liv. Men rätten tog ingen sådan hänsyn.
Senast redigerad av notknapparen 2025-03-20 kl. 18:28. Anledning: tillägg länk
Citera
2025-03-21, 00:05
Medlem
https://www.na.se/artikel/polisen-tar-hjalp-av-ai-i-utredningen/

Uppdatering om utredningen:

” – Vi har lärt oss en hel del om den misstänkte och hans liv. Vi börjar förstå honom bättre men jag kan inte säga att vi har en klar motivbild i nuläget och det kanske vi inte kommer kunna ha heller.
Kristoffer Zickbauer menar att man gått igenom hela Rickard Anderssons levnadstid men att fokus ligger på honom i vuxen ålder.
– Från 2011 tycker jag att vi har en bra bild över hur hans liv sett ut. Det handlar främst om att det är då han får sina vapenlicenser så det blir ett naturligt avstamp där.”

” Den här utredningen syftar till så mycket mer än att ta fram en motivbild. Det är oerhört viktigt att vi kan ge så mycket svar som möjligt
Till en början talades det om att det skulle dröja omkring ett år från händelsen innan polisen kunde känna sig helt klara och presentera ett resultat av sin utredning. Kristoffer Zickbauer tror att man kan bli klarare betydligt snabbare än så.
– Vi har väl 100 förhör kvar att hålla med elever och lärare på skolan, sen anser vi oss klara där. Min förhoppning är att vi ska vara klara inom några månader, men det beror på hur saker fortlöper och hur snabbt vi kan få svar från exempelvis NFC och våra förfrågningar utomlands, säger han.
En viktigt detalj för polisen är att med all säkerhet kunna utesluta att det finns fler gärningspersoner eller medhjälpare.
– I nuläget finns det inget som tyder på andra medhjälpare eller påhejare men vi fortsätter att utreda det, det finns inga andra misstänkta i ärendet, säger Zickbauer. ”
Citera
2025-03-21, 00:43
Medlem
Totiuss avatar
Som tillägg till föregående inlägg kan poängteras att något extremistiskt motiv inte har framkommit:
I media har olika uppgifter funnits kring att Andersson bland annat besökt en högerextrem nättidning dagarna innan massmordet.
– Detaljerna kring detta kan jag inte gå in på men vi hittar inget som pekar i riktning om att det ska handla om något extremistiskt.
https://www.na.se/2025-03-20/polisen-tar-hjalp-av-ai-i-utredningen/
Citera
2025-03-21, 08:49
Medlem
notknapparens avatar
Intressant är också att man tar hjälp av AI i filmanalysen från Risbergska.

"– Det är ett verktyg som hjälper oss att plocka ut kännetecken och detaljer, vi kan söka efter registreringsskyltar till exempel. Programmet kan hjälpa oss att sortera och selektera men sedan krävs det en manuell granskning därefter, menar han."

RA verkar ha haft en "anonym tillvaro" även på nätet, "väldigt få digitala spår" har han lämnat efter sig.

Hoppas vi får svar på om han kan ha lyckats radera spår, saknas det hårddiskar, eller är det helt enkelt så att man inte lyckats knäcka krypterade koder. Kanske det är krypteringar som liksom Snap raderar sigsjälva efter en tid?

Skillnad på att vara inaktiv på forum och att vara aktiv, men lämna få spår.
Citera
2025-03-21, 08:57
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Önskedrömmen är ju att regeringen för en gångs skull skulle kunna lyssna på experter. Varför ens tillsätta utredningar, när man sedan ändå går emot expertisen?

Tyvärr är man inte intresserad av att göra en samhällsförändring som kan förhindra människor som Rickard att falla genom stolarna genomgående i princip hela sitt liv. Om han bara hade vettet att bli hemlös eller endast rikta vapnet mot sig själv så hade de inte brytt sig nämnvärt.

Så nu fokuserar man istället på att göra skolor till bunkrar. Men vad händer om nästa person går på ett bibliotek eller någon annan offentlig plats?
Citera
2025-03-21, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Tyvärr är man inte intresserad av att göra en samhällsförändring som kan förhindra människor som Rickard att falla genom stolarna genomgående i princip hela sitt liv. Om han bara hade vettet att bli hemlös eller endast rikta vapnet mot sig själv så hade de inte brytt sig nämnvärt.

Så nu fokuserar man istället på att göra skolor till bunkrar. Men vad händer om nästa person går på ett bibliotek eller någon annan offentlig plats?

Politikerna vill visa musklerna, att de gör något, att de tar allt på allvar.

Vad händer?

Kan de åtgärder som man tar till kanske snarare förvärra situationen?

En (och) annan RA därute, som sitter i detta nu och tänker att de skiter i mig, de skiter i vad som behövs.

Tvärtom cementerar de utanförskapet ännu mer.
Den som skulle behöva ökat stöd, blir än mer avvisad.

Och vårt samhälle blir ännu mer kontollerat, låst, övervakat.
Vill vi verkligen ha det så?
Särskilt som att vi vet att detta inte hjälper?
Citera
2025-03-21, 14:18
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Intressant är också att man tar hjälp av AI i filmanalysen från Risbergska.

"– Det är ett verktyg som hjälper oss att plocka ut kännetecken och detaljer, vi kan söka efter registreringsskyltar till exempel. Programmet kan hjälpa oss att sortera och selektera men sedan krävs det en manuell granskning därefter, menar han."

RA verkar ha haft en "anonym tillvaro" även på nätet, "väldigt få digitala spår" har han lämnat efter sig.

Hoppas vi får svar på om han kan ha lyckats radera spår, saknas det hårddiskar, eller är det helt enkelt så att man inte lyckats knäcka krypterade koder. Kanske det är krypteringar som liksom Snap raderar sigsjälva efter en tid?

Skillnad på att vara inaktiv på forum och att vara aktiv, men lämna få spår.

Jag fattar inte varför polis och folk blir så konfunderade över att han lämnat få spår på nätet efter sig. Det är inte speciellt svårt om man har lite integritet att hålla en bra e-hygien.
Citera
2025-03-21, 18:36
Medlem
Niggwards avatar
Måste vara krav på kod/bricka passage in i skolor och bättre resurser till att fånga upp dessa utförare snabbt. Finns passage till alla arbeten, vi vet att skolor är utsatta/favorit mål för dessa GM. Oavsett om odds är låga eller inte att det sker så HAR det skett; mer än 1 gång.

Det vore galet att rycka på axlarna och inte införa krav på säkerhet när elever och lärare måste gå till skola/arbetsplats med tanken i bakuvet att idag skulle kunna vara den sista. Hade jag varit lärare hade jaginförskaffat skyddsväst att ha under kläderna om det inte finns kod/bricka krav. De absolut lägsta oddsen är för höga om det handlar om sitt eget liv. Borde inte vara någon tvivel imo.

Samtidigt så tjänar redan lärare lite och de förväntas inte bara jobba för slav löner, de ska spela med livet också? Vem fan vill bli lärare? Nu tycker jag personligen att det får vara nog med naiviteten och ta skolan seriöst. Studenter ska ut i samhället och vem ska lära dem tänker folk? Inget arbete är värt att dö för.
Senast redigerad av Niggward 2025-03-21 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in