Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Dessutom kör Kiev på den s a s "gammelnationalistiska" premissen att nationen (dvs dess ledare) i praktiken ÄGER sina män i vapenför ålder när det är krig, och därmed kan kommendera dem till fronten, eller t om gripa dem med våld för att ta dem dit, precis som man vill.
Inom EU ställer man egentligen inte upp på denna 1800-talsmässiga vision av att kriget skulle förvandla hela befolkningen till en potentiell armé som lyder sina ledare, och därför har man varit mycket ovilliga att lyssna på Ukrainas uppmaningar att gripa och skicka hem de män som lyckades ta sig till Europa.
Med "Kiev", menar du då det Ukrainska parlamentet?
Jag tror att Ukrainas konstitution och lagar, styr vad som gäller. Inte Kiev, aka Zelensky.
Men jag kan ha fel!
Du har har besked om vad Ukrainas grundlag säger om inkallelse till tjänstgöring under undantagstillstånd/krigstillstånd?
Var det inte USA som sa att Ukraina var tvungen att sänka inkallelse åldern?
Men jag nämner USA, för jag vet hur mycket du älskar att prata om USA och den goda relationen mellan Zekke och Trumpe som nu finns.
Jag ser att du medvetet skrivit EU.
Men jag har inte sett en enda kritisk röst till hur Ukraina hanterar detta.
Men du har så klart en länk som styrker att du vet hur hela EU tänker?
Däremot så ska man rusta sig själv och även kunna stötta Ukraina. 9000 miljarder väl?
Märkligt hur dessa kritiker beter sig....
Innan dessa 9000 är på plats, suger vi på de 3000 som Putin inte behöver längre.