Citat:
Ursprungligen postat av
Cratzie
I absoluta tal har DIF säkerligen spenderat betydligt mer än aik de senaste åren, men procentuellt sett till kapital, kassa och övriga omsättningstillgångar har DIF inte spenderat i närheten av lika mycket som aik.
Det är i mitt tycke två väldigt dumma strategier...
aik med alldeles för hög risk.
DIF med alldeles för låg risk.
Jag är helt övertygad om att DIF faktiskt försökt landa några ganska ordentliga värvningar i fönstret men misslyckats. Skulle jag tillåta mig att killgissa så är det väl kopplat till att man håller ganska hårt i sin lönebudget och kanske inte vill möta kraven som ställs på den högre hyllan. Vilket förvisso känns ganska rimligt. Man sitter med ganska mycket pengar på grund av Europaspel + Bergvall, men detta är knappast revenue källor som man kan sitta och räkna in även i framtiden.
Men jag håller så klart med dig i det du skriver. Det är ganska friskt satsat av Storebror i detta fönstret, och Berntsen har verkligen inte tagit foten av gasen. Vi får väl se var det landar, men det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt. Det är ganska stora summor i cirkulation på transfermarknaden just nu, och jag känner mig ganska trygg i att Berntsen kan hitta täckning för utgifterna. Bieffekten är också ganska fin med en extra piska för oss supportrar att faktiskt släpa oss till matcherna och stötta laget. Jag förväntar mig faktiskt ytterligare ett nytt publikrekord i år.
Den enda oro jag känner just nu är att det finns ganska många lag som gasar på just nu med stora investeringar i sina respektive spelartrupp, och är trångt som fan i toppen iaf. om vi ser till vilka spelare lagen har på pappret. Om vi bortser från Malmö, som naturligtvis investerat betydligt mer i sin trupp än alla övriga lag, så är det fem lag som byggt en topp 3 trupp med två utmanare som slår underifrån.
Jag gick in i säsongen med Bajen & DIF på 2 och 3 bakom Malmö, men är nog nästan benägen att säga att både Häcken och Elfsborg ser bättre ut på pappret, och att avsaknaden av nyförvärv (+ försäljningar) för DIF gör att dom nästan ramlat ner i Dark Horse-kategorin med Göteborg och Mjällby.