2025-03-19, 18:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Djurgården satsar väl ingenting?

Solna däremot gör ett krampaktigt och ängsligt försök att hålla jämna steg med andra topplag. All in på ett gäng dussinspelare från Norge och Cypern.
Ni har lagt typ sådär dubbelt så mycket på spelare jämfört med vad vi lagt sedan er första runda ut i Europa. Är väl ändå ganska naturligt. Ni får in cash, ni spenderar cash. C'est la vie. Vi har varit där ni är, och ni har varit där vi är. Ingenting att gnälla över, utan bara bita ihop med huvudet nere och fokusera på att rätta till matkedjan. Det ska dock påpekas att vi aldrig haft er nuvarande derbysvit.

Är väl dessutom visserligen FRÅN Ungern, Holland, Norge, Italien, och Cypern? För övrigt bra att vår sportchef och chefsscout har sina egna marknader att leta spelare på. Vi kanske inte värvar Cyperns Taha Ayari, men nog fan har Pittas och Valakari varit dugliga spelare när dom kommit.
Senast redigerad av Teu 2025-03-19 kl. 18:32.
Citera
2025-03-19, 18:36
Medlem
a.Canis.Majoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Brice Wembangomo är presenterad, då är högerbacken klar. Presentera Väisänen också så kan man sitta lugnt sedan.

Vi betalar 11 milj kr. Ingen kan anklaga oss för att inte satsa?

Inoussa 19 milj kr
Hrstic 15 milj kr
Zecevic 12 milj kr
Silas Andersen 11 milj kr
Wembangomo 11 milj kr.

Har vi allsvenskans dyraste trupp sett till övergångssummor?
Status på Zecevic? Tror inte jag sett honom spela än.
Citera
2025-03-19, 19:07
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.Canis.Majoris
Status på Zecevic? Tror inte jag sett honom spela än.
Lovande. Men kommer säkerligen gå efter Faye och vi lär inte starta med två 20-åriga mittbackar samtidigt. Speciellt inte när Leo Väisänen är klar. Tror dock vi säljer Faye dyrt i sommar och då är det Zecevics tur.
Senast redigerad av trazkei 2025-03-19 kl. 19:13.
Citera
2025-03-19, 19:46
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Lovande. Men kommer säkerligen gå efter Faye och vi lär inte starta med två 20-åriga mittbackar samtidigt. Speciellt inte när Leo Väisänen är klar. Tror dock vi säljer Faye dyrt i sommar och då är det Zecevics tur.
Vad blir det mest av den här säsongen, Silasrunk eller Fayerunk?
Citera
2025-03-19, 20:18
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Vad blir det mest av den här säsongen, Silasrunk eller Fayerunk?
Helt omöjligt att svara på. Helt sjukt att vi har båda dom två. Vilken jävla värvning Silas är och vilken jävla utveckling Faye haft sedan förra året.
Citera
2025-03-19, 21:13
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ni har lagt typ sådär dubbelt så mycket på spelare jämfört med vad vi lagt sedan er första runda ut i Europa. Är väl ändå ganska naturligt. Ni får in cash, ni spenderar cash. C'est la vie. Vi har varit där ni är, och ni har varit där vi är. Ingenting att gnälla över, utan bara bita ihop med huvudet nere och fokusera på att rätta till matkedjan. Det ska dock påpekas att vi aldrig haft er nuvarande derbysvit.

Är väl dessutom visserligen FRÅN Ungern, Holland, Norge, Italien, och Cypern? För övrigt bra att vår sportchef och chefsscout har sina egna marknader att leta spelare på. Vi kanske inte värvar Cyperns Taha Ayari, men nog fan har Pittas och Valakari varit dugliga spelare när dom kommit.
Ni har varit i Stockholm men vi har aldrig varit i Solna. Försök inte.
Senast redigerad av cokehyena 2025-03-19 kl. 21:15.
Citera
2025-03-19, 21:17
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:

Är du dum i huvudet? Du är medveten om att ni spelade bla hela säsongen 2004 på Råsunda?
Citera
2025-03-19, 21:19
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ni har haft marginellt fler hemmamatcher på Stadion än vad ni har haft på Råsunda. 380st mot 314st.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Djurg%C3%A5rdens_IF_Fotboll
Citera
2025-03-19, 21:24
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Ni har haft marginellt fler hemmamatcher på Stadion än vad ni har haft på Råsunda. 380st mot 314st.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Djurg%C3%A5rdens_IF_Fotboll

Äntligen något vettigt!
Citera
2025-03-19, 21:32
Medlem
cokehyenas avatar
Solna är Solna och Djurgården är Stockholm. Onödigt att göra en grej av det uppenbara.

Djurgården har INTE satsat inför denna säsongen. Det blir lite schizofrent när vi inte ersätter Hümmet samtidigt som vi blir anklagade för att satsa. Däremot tror jag att vår trupp är rätt bra ändå. Verkar fortfarande (?) jobbas på en "8:a". Däremot tror jag vi får nöja oss med Tokmac som 9:a. Vilket inte är fy skam ändå.

Vi backar rakt in i en kvartsfinal och ny säsong. Och folk kallar det satsning. Fatta vad som händer när det satsas på riktigt, råttjävlar.
Citera
2025-03-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

I absoluta tal har DIF säkerligen spenderat betydligt mer än aik de senaste åren, men procentuellt sett till kapital, kassa och övriga omsättningstillgångar har DIF inte spenderat i närheten av lika mycket som aik.

Det är i mitt tycke två väldigt dumma strategier...
aik med alldeles för hög risk.
DIF med alldeles för låg risk.
Citera
2025-03-20, 12:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
I absoluta tal har DIF säkerligen spenderat betydligt mer än aik de senaste åren, men procentuellt sett till kapital, kassa och övriga omsättningstillgångar har DIF inte spenderat i närheten av lika mycket som aik.

Det är i mitt tycke två väldigt dumma strategier...
aik med alldeles för hög risk.
DIF med alldeles för låg risk.
Jag är helt övertygad om att DIF faktiskt försökt landa några ganska ordentliga värvningar i fönstret men misslyckats. Skulle jag tillåta mig att killgissa så är det väl kopplat till att man håller ganska hårt i sin lönebudget och kanske inte vill möta kraven som ställs på den högre hyllan. Vilket förvisso känns ganska rimligt. Man sitter med ganska mycket pengar på grund av Europaspel + Bergvall, men detta är knappast revenue källor som man kan sitta och räkna in även i framtiden.

Men jag håller så klart med dig i det du skriver. Det är ganska friskt satsat av Storebror i detta fönstret, och Berntsen har verkligen inte tagit foten av gasen. Vi får väl se var det landar, men det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt. Det är ganska stora summor i cirkulation på transfermarknaden just nu, och jag känner mig ganska trygg i att Berntsen kan hitta täckning för utgifterna. Bieffekten är också ganska fin med en extra piska för oss supportrar att faktiskt släpa oss till matcherna och stötta laget. Jag förväntar mig faktiskt ytterligare ett nytt publikrekord i år.

Den enda oro jag känner just nu är att det finns ganska många lag som gasar på just nu med stora investeringar i sina respektive spelartrupp, och är trångt som fan i toppen iaf. om vi ser till vilka spelare lagen har på pappret. Om vi bortser från Malmö, som naturligtvis investerat betydligt mer i sin trupp än alla övriga lag, så är det fem lag som byggt en topp 3 trupp med två utmanare som slår underifrån.

Jag gick in i säsongen med Bajen & DIF på 2 och 3 bakom Malmö, men är nog nästan benägen att säga att både Häcken och Elfsborg ser bättre ut på pappret, och att avsaknaden av nyförvärv (+ försäljningar) för DIF gör att dom nästan ramlat ner i Dark Horse-kategorin med Göteborg och Mjällby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in