2025-03-19, 16:25
Medlem
Vilken fruktansvärd förlust för Skellefteå och Sverige. Hur ska vi klara oss utan dessa mexikaner? Mexikaner byggde ju Sverige, vilket många tyvärr inte känner till.

De journalister som försöker sälja in den här snyftvinkeln är verkligen tappra. Åtskilliga vanliga svenskar kommer inte ens i fråga för ett huslån av den storleken.

Ut med packet. Åk hem till Mexiko och stanna där.
Citera
2025-03-19, 16:27
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Nu får man inte hela bilden och banker är enligt min erfarenhet hyfsat restriktiva med lån numera - i alla fall i södra Sverige. Oavsett vilket, de kan (väl?) aldrig ha kommit undan kontantinsatsen och därmed har de lyckats skaka fram 500k.

Det kan således röra sig om ett rent snyftreportage - hus blir sålda förr eller senare men paret riskerar förstås en ekonomisk torsk men det borde finnas viss marginal.

Sedan är det ytterligare ett tecken på det totala haveriet när det kommer till invandringspolitiken - detta par som bevisligen har resurser att flytta från Mexiko och vill starta ett nytt liv, de är naturligtvis de första som ska städas undan till förmån för någon icke arbetsför förmåga som garanterat inte kommer göra något annat än att lyfta bidrag resten av livet men det är en annan diskussion.

Steg huspriserna markant i samband med Northwolt? Och i så fall i omvänd riktning nu.
Någon form av topplån har man i alla fall. Kåken låg ute för 2 995 000, köptes för 2 900 000. Så antingen har man felaktiga uppgifter i intervjun och bör ha ett lån på omkring 2.5 eller så har man ett dyrt blanco för att täcka mellanskillnaden.

Bostadspriserna i Skellefteå har stigit under en lång tid, började redan kring 2013/2014 med en kraftigare stigning än normalt och kulminerade runt 2022. Sen dess har den med räntor och annat succesivt "satt sig" och lär nu få en ordentligare törn till.
Citera
2025-03-19, 16:27
Medlem
draåthelvetes avatar
Dessa pengar kan VD: n stå för tycker jag, eller så kan Sverige avskriva huskostnaderna och stoltsera ytterligare med vad den gröna omställningen kostat ekonomiskt och för "Sverigebilden"
Citera
2025-03-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Lite OT/Trams

Men visst serverar de nachos/chips till frukostäggen de lagat i inslaget?

Edit: ser att det noterats ovan

Sjukt gott med chilaquiles. Grym frukost helt klart, googla recept och beställ en okej kommersiell salsa på nätet om man inte pallar göra det själv så är det bara att njuta. Jag gissar att det inte är våra halvkassa nachos härifrån heller utan riktigt Mexikoimporterat.

Helt ärligt önskar jag den här familjen all lycka, trist om de hamnar i kläm när det är uppenbart normala välfungerande individer som kommit hit för att bidra. Sannolikt bra utbildning också. Såg ut att vara klass i deras hem med, Frida Kahlo på väggen osv.

Kan knappast anklaga dem för att de blir lurade av northvolts luftslott, de antog väl att Sverige har koll på grejer och att det var seriöst företag. Med tanke på hur politikerhyllat detta varit kan ingen anklaga dem för godtrogenget heller.
Citera
2025-03-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimemamemo
Snarare otur

Nej.

Riskfyllt agerande.
Citera
2025-03-19, 16:56
Medlem
Herregud. Jag aldrig haft fet lön. Om jag ska låna 100.000 från banken då blir jag "upplärd" att tänka "om"
Citera
2025-03-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Nej.

Riskfyllt agerande.

Nej.

Inte mer än något annat.
Citera
2025-03-19, 17:23
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Huslånet kan de nog skita i då jag inte tror att kronofogdens långa fingrar når ända ned till Mehico.

Ja många blev lurade av bedragarna på Northvolt. Men hur fan kan ett hus kosta 3 miljoner i en liten by utanför skellefteå? Snacka om att de blivit dubbelt lurade!

Ja de tog fel beslut och nu kommer notan!

Är bättre att sälja för lååångt under vad huset är värt, ta pengarna och dra tillbaka till Mexico - det skulle i alla fall jag göra i deras situation...
Citera
2025-03-19, 17:28
Avstängd
Amsvartners avatar
Här tycker jag att sossarnas lotteripengar ska täcka skulderna för dom som nu tvingas sälja.
Sossarna har vurmat för detta jättefiasko och i stor del vart med om att få hit arbetskraft.
Så betala nu Maggan, jag minns hur stolt du va i talarstolen över detta korthus.
Citera
2025-03-19, 17:32
Medlem
halaltarzans avatar
Att många norrlänningar har ont i rykken kanske är en skröna, men även om det inte skulle vara det, är det slut på andra svenskar som kan jobba eller varför tar man hit folk ända från Mexico?
Citera
2025-03-19, 17:37
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Herregud. Jag aldrig haft fet lön. Om jag ska låna 100.000 från banken då blir jag "upplärd" att tänka "om"

Du säger det själv. Ingenjörer tjänade bra på northvolt. Jag tror inte en hel familj relocatear från Mexico för att jobba på ett produktionsband med minimilön.

De har haft täckning för sina lån, betala skatt och bidragit till ett trevligare klimat. Tyvärr, de apor som blir kvar är riktiga bidragsluder.....
Citera
2025-03-19, 17:57
Medlem
Så länge de flyttar tillbaka till Mexiko så kommer de inte längre ha kvar lånet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in