2025-03-16, 11:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om du regelbundet dricker över gränsen för riskbruk kan du mycket väl ha ett PEth-värde över 0,3 och riskera körkortet om du lämnar blodprov hos vården.

Tar ”risken”. Och lämnade blod för ca en månad sedan pga misstänkt infektion.
2025-03-16, 11:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Så svara på frågorna då istället för att upprepa saker jag inte emotsagt.
Jag har svarat mycket tydligt i inlägget du citerade.
2025-03-16, 11:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Behöver du lämna blod en gång till inom ett år så kan körkortet ryka om du ligger högt och har otur.
2025-03-16, 12:54
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Well, jag dricker långt över gränsen för vad som är nyttigt och känner mig inte ett dugg misstänkt.

Som sagt, synd att mannen som bara hade varit på semester, är anonym.

Jag dricker knappt alkohol alls.

Det är säkert 10-15% av befolkningen som ligger inom gränsvärdena. Som kan få sina liv förstörda. Ett indraget körkort är som att slå bort benen på någon som använder bil i arbetet eller bor på landet.

Det är inte rimligt att utsätta denna väldigt stora grupp, som helt uppenbarligen aldrig kör berusad, för en sådan risk.

Det är ett grovt övertramp som existerar pga orealistiska nollvisioner och dyl.
2025-03-16, 15:20
Avstängd
Citat:
Jag har svarat mycket tydligt i inlägget du citerade.

Då läser jag dåligt för jag fattar fortfarande vilka bevis det finns för att jag kan bli av med körkortet på ett enda 0,3 prov. Jag vet att Sydsvenska säger att man ”kan” bli det och man har även pratat med en man som då är ett bevis för att detta kan ske. En man som gick till doktorn och där doktorn i smyg skickade in hans provvärde till Transportstyrelsen som direkt nöp hans körkort. Och restvärdena han hade berodde på att han haft semester och tagit några glas under denna semester.

Mig veterligt har inte mannens berättelse konfirmerats. Och jag har inte heller hört vad hans testvärde skulle varit.

Det är de saker som intresserar mig. Inte att det tjafsas om huruvida man får 0,3 utav 1,5 flaska vin i veckan eller om det behövs minst 28 glas vin i veckan.

Jag skulle gissa att jag dricker typ 3 flaskor vin i veckan och oroar mig alltså inte för att bli av med körkortet. För att jag ska göra det vill jag ha ett bevis på att någon med det intaget blivit av med körkortet bara pga ett testvärde.
2025-03-16, 15:23
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Positivt förslag. Representanter från transportstyrelsen borde stå utanför systembolaget och ta körkortet från samtliga som kommer ut med sina kassar.
2025-03-16, 15:27
Avstängd
Citat:
Behöver du lämna blod en gång till inom ett år så kan körkortet ryka om du ligger högt och har otur.

Nja, jag fick ju se alla värden på mitt test och något PEht hade man inte tittat på.

F ö skulle det väl räcka med bara ett test enligt Sydsvenskan och deras kille som haft semester? Så jag borde väl legat risigt till redan nu ifall min doktor bett labbet att titta även på PEht-värdet?

Jag är sedan ingen expert men jag förstår ju så mycket att när en läkare tar ett blodprov så letar han efter något. I mitt fall misstänktes en infektion. Jag är sedan i princip aldrig sjukskriven och lider inte av några kroniska sjukdomar. Så att kolla mitt PEht skulle ju bara vara slöseri med pengar och tid vad gällde att få veta om jag hade en infektion eller ej. Intag av alkohol kan ju inte i sig medföra en infektion. Så man kanske ska fundera på varför semestkillens doktor bad om att få PEht-värdet, medan min inte gjorde det.
2025-03-16, 15:28
Medlem
Citat:

Sjukvården får inte ta Peth utan att informera om detta innan provtagning!
2025-03-16, 15:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag dricker knappt alkohol alls.

Det är säkert 10-15% av befolkningen som ligger inom gränsvärdena. Som kan få sina liv förstörda. Ett indraget körkort är som att slå bort benen på någon som använder bil i arbetet eller bor på landet.

Det är inte rimligt att utsätta denna väldigt stora grupp, som helt uppenbarligen aldrig kör berusad, för en sådan risk.

Det är ett grovt övertramp som existerar pga orealistiska nollvisioner och dyl.

Om någon måttlighetsdrickare blivit av med lappen håller jag med dig. Frågan är bara om det har hänt.
2025-03-16, 15:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Då läser jag dåligt för jag fattar fortfarande vilka bevis det finns för att jag kan bli av med körkortet på ett enda 0,3 prov. Jag vet att Sydsvenska säger att man ”kan” bli det och man har även pratat med en man som då är ett bevis för att detta kan ske. En man som gick till doktorn och där doktorn i smyg skickade in hans provvärde till Transportstyrelsen som direkt nöp hans körkort. Och restvärdena han hade berodde på att han haft semester och tagit några glas under denna semester.

Mig veterligt har inte mannens berättelse konfirmerats. Och jag har inte heller hört vad hans testvärde skulle varit.

Det är de saker som intresserar mig. Inte att det tjafsas om huruvida man får 0,3 utav 1,5 flaska vin i veckan eller om det behövs minst 28 glas vin i veckan.

Jag skulle gissa att jag dricker typ 3 flaskor vin i veckan och oroar mig alltså inte för att bli av med körkortet. För att jag ska göra det vill jag ha ett bevis på att någon med det intaget blivit av med körkortet bara pga ett testvärde.
Som sagt, läs svaren du fått och artikeln jag länkat till tidigare. Om du inte förstår kan jag inte hjälpa det.

Citat:
Nja, jag fick ju se alla värden på mitt test och något PEht hade man inte tittat på.

F ö skulle det väl räcka med bara ett test enligt Sydsvenskan och deras kille som haft semester? Så jag borde väl legat risigt till redan nu ifall min doktor bett labbet att titta även på PEht-värdet?

Jag är sedan ingen expert men jag förstår ju så mycket att när en läkare tar ett blodprov så letar han efter något. I mitt fall misstänktes en infektion. Jag är sedan i princip aldrig sjukskriven och lider inte av några kroniska sjukdomar. Så att kolla mitt PEht skulle ju bara vara slöseri med pengar och tid vad gällde att få veta om jag hade en infektion eller ej. Intag av alkohol kan ju inte i sig medföra en infektion. Så man kanske ska fundera på varför semestkillens doktor bad om att få PEht-värdet, medan min inte gjorde det.
Ett av problemen som tagits upp flera gånger är att prov uppenbarligen tas i smyg. Och det Skånska Dagbladet skrev gäller två prov:
Den 35-årige Eslövsbon var hos en läkare för rutinundersökning av högt blodtryck när läkaren i smyg passade på att ta ett PEth-test. Provet indikerade hög alkoholkonsumtion och 35-åringen fick veta att han måste ta ett andra test. Även det visade att Eslövsbon låg över gränsen.
https://www.skd.se/2025-02-17/tusentals-svenskar-blir-av-med-korkortet-efter-lakarbesoket/

Med din alkoholkonsumtion enligt egen uppgift kan du mycket väl ligga över gränsvärdet.
2025-03-16, 21:24
Avslutad
fp.
Senast redigerad av Fittsaft69 2025-03-16 kl. 21:30.
2025-03-16, 22:30
Avslutad
SVT har pratat med en sjuksköterska, 28, och Anders, 61, som förlorat körkortet på grund av reglerna.

– Hela mitt liv har raserats, säger sjuksköterskan, som fick pausa drömmen om att jobba på ambulansen

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskoterskan-mitt-liv-har-raserats

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in