Citat:
Ursprungligen postat av
lemmeln
När tänkte du gå i pension, och hur mycket pengar vill du då ha att röra dig med?
Vill du efterlämna dig något, eller kan du tänka dig att bränna av allt kapital till du skall dö? Hur länge tänkte du då leva?
Är du säker på att du kommer vara atraktiv för dina kunder väldigt länge till? Finns det åldersdiskriminerande faktorer i din branch så är det kanske dags att börja tänka på hur länge du kommer vara attraktiv som att bli anställd i stället.
Detta blir väldigt generaliserat och tillhöftat, men om vi utgår från att du går i pension om 20 år när du är 65 och då vill ha 25000kr efter skatt i månaden (i dagens köpkraft) och inte vet om du blir 69 eller 96 år gammal så behöver du troligen investera 12000-15000kr varje månad i något långsiktigt rimligt säkert (billig bred global indexfond) för att ha någon slags garanti. Har du inte otur med världsekonomin så blir det lite bättre, och går dina omkostnader ner varje år som pensionär så blir det också bättre.
Tack för svar!
Jag skulle nog senast vilja gå i pension när jag är 65 år men vänta några år till för att ta ut allmänna pensionen samt tjänstepensionen. Kanske vid 68-70 år ca. För att gå runt idag behöver jag ca 20 tusen i månaden, men när yngsta flyttat ut och hunden dött så handlar det nog snarare om ca 16-17 tusen i månaden. Tror inte jag kommer kunna leva mycket billigare än det som pensionär heller.
Jag tänker att jag efterlämnar bostad som idag är värd ca 8.5 miljoner och ligger i Stockholm till mina 2 barn. Blir det mer över så är det bara en bonus. Jag kan också tänka mig att köpa något mindre/billigare när den yngsta flyttat ut och frigöra 1-2 miljoner till alternativt ha det som ett skyddsnät om jag känner att pensionen inte räcker till när jag väl är där. Vill gärna planera så att jag är OK ekonomiskt till 85 års-åldern i alla fall.
Jag kommer nog inte att vara attraktiv för min nuvarande uppdragsgivare ända fram till pension delvis på grund av AI men åtminstone i 8-10 år till tror jag. Jag har jobbat många år inom ett annat område vilket jag skulle kunna gå tillbaka till i värsta fall, fast i så fall som anställd förmodligen. Där finns ingen åldersdiskriminering men det betalar lite sämre.
Det känns som att spara så mycket det bara går de nästkommande 10 åren i långsiktiga och så säkra fonder som möjligt är det bästa och se hur det går lite eftersom. Frågan är då bara om ISK eller Kapitalförsäkring är det bästa?