Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-16, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taeronai
Din trovärdighet skadas av att du inte kan undanhålla dig att gå till personangrepp. Du vet inte ett skit om mig så var god håll käften om det.
Resultatet av detta krig visar vem som varit smart. Ryssland har goda relationer med stora delar av världen (BRICS) medan EU kämpar med interna kriser och sjunkande legitimitet.

Ryssland har enbart goda relationer med länder som är antingen diktaturer eller failed states. Samt att Trump/ Krasnov i USA f n synes försöka odla kontakt med ryssen i förmodat syfte att kunna få Nobels fredspris (något som gissningsvis fått Nobelkommittén att skratta sig harmynta). Ukrainakriget har visat omvärlden vad ryssen är bakom masken. Inte är det vackert, inte.
Citera
2025-03-16, 08:59
Bannlyst
Ryssland har uppnått sitt mål med kriget nämligen att stoppa Ukraina från att joina NATO och EU, att några hundratusen hazarer, mongoler och fängelsekunder dödats är bara positivt för Putin.

Och att använda sig av nordkoreanska soldater i Kursk var ett riktigt genidrag från Putin, det kan ingen bestrida.
Citera
2025-03-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag håller med dig även om USA är värre när det gäller skapa krig Jag har förut länkat Pentagons beställda rapporter från RAND corporation om bästa strategin för USA att destabilisera Ryssland och hur USA ska stödja Taiwan i ett krig med Kina 2027 utan att det blir ett kärnvapenkrig

Dessa planer på att försvaga och destabilisera Ryssland och Kina genom krig för att USA ska behålla världsherraväldet är för mig ren ondska. Carl Bildt sitter för övrigt i styrelsen för Rand corporation.

Men USAs agerande ursäktar inte Rysslands agerande. Putins beslut att invadera Ukraina var definitivt brott mot folkrätten, ingångna avtal och dessutom idiotiskt.

Som den gode Voltaire redan skrivit, så menar du alltså att Ryssland har kunnat läsa i tillgängliga handlingar att USA vill ha krig med Ryssland för att destabilisera Ryssland och Ryssland kliver rakt in i fällan? Det reser ju frågan om inte Putin är en USA-lakej, för varför skulle han annars vara så himla angelägen att tillmötesgå USA:s högsta önskan om ett krig för att krossa Ryssland?
Citera
2025-03-16, 09:34
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Men; menar du att Ryssland vetat om att ”USA vill destabilisera dem genom krigande”och att ryssen, trots vetskap om detta, gjorde precis vad jänkarna ville genom att starta krig? Hur korkad måste ryssen då inte vara?

Kan det kanske inte vara såsom ryssen själv upprepade gånger sagt, nämligen att kriget beror på att ryssen inte kan acceptera att Ukraina inte är en del av Ryssland?

Ja, att invadera Ukraina var ett extremt misstag. Jag har tidigare sett Putin som en kall och cynisk strateg, men detta beslut verkar ha fattats i affekt, trots tydliga varningar från militärstrateger som Michail Khodarenok och den före detta generalöversten Leonid Ivasjov. Putin har haft svårt att acceptera att Krim och det historiska Novorossija (södra och östra Ukraina), områden som varit en del av Ryssland i hundratals år, inte längre tillhör landet. Det smärtar honom säkert också att Kiev-riket, Rysslands historiska vagga, har vänt Moskva ryggen. Däremot har västra Ukraina, som före andra världskriget tillhörde det polsk-litauiska samväldet, aldrig varit en del av Ryssland.
Citera
2025-03-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
En del fel där, huvudsyftet från starten var inte att förhandla om Kursk, ingen katastrof då kriget inte avgöras med 500km2.
Nog var det redan september 24, man skickade stackars 18 åringar för att befri området. Tyvärr var det Trump som med sitt strypande av underrättelser som gjorde en motoffensiv i Kursk möjligt just nu.
Tror usa har återupptagit underrättelserna för en tid sedan, eller ?
Citera
2025-03-16, 09:36
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taeronai
Finns det ens några belägg för att ryssarna skulle vilja erövra Baltikum o.dyl?

En bättre fråga att ställa är varför Putin och ni Ryssar (Ja du är en Ryss, låg postcount tillsammans med att försvara Ryssarnas illgärningar här gör att du uppfyller anktestet så..)

Men vi vänder på frågan. Varför måste ni Ryssar hela tiden lägga er i andra demokratiska länders görande och leverne? Min teori för stunden är att eran ledare är livrädd för demokratiska rörelser. Han är livrädd för att tappa makten. Tappar han makten så kan han inte stjäla hela Rysslands tillgångar. Tillgångar som ni har tillräckligt mycket utav så ni behöver inte mer landyta.

Så snälla söta rara ryssjävel som du är. Sluta ljuga, så fort Putin är död så kan vi andra börja fundera på att hjälpa er Ryssar hjälpa er själva. Det finns som exempel olika beläggningar man kan ha på vägar så att dom blir framkomliga hela året. Man behöver inte gå utomhus på vintern för att skita, det finns uppfinningar för det. Det finns så mycket som skulle förbättra era liv bara ni kunde ge fan i att rösta in diktatorer.
Citera
2025-03-16, 09:38
Medlem
Citat:
Ja, det märks att ChatGPT är utvecklad i väst. Dessutom tror jag du lagt till en del själv.

Observera att ChatGPT inte faktamässigt säger emot det jag skriver och jag säger inte emot faktamässigt vad ChatGPT skriver. Det är två perspektiv på verkligheten som båda är riktiga.
  • Man kan argumentera om en muntlig officiell överenskommelse är juridiskt bindande eller inte.
  • Man kan diskutera vem som bröt vänskapsavtalet först. Jag anser att det var Ukraina medan ChatGPT bara konstaterar att båda gjort det. Det sista är vi överens om.
  • Att ChatGPT tycker att Justjenkos beslut att närma sig NATO i strid med folkviljan och konstitutionen är mer rättfärdigt än Janukovitj beslut i enlighet med folkviljan och konstitutionen håller jag inte med om.

När det gäller ChatGPTs råd håller jag med. Var källkritisk.

Inget av det jag skriver är osant, bara ett annat perspektiv än vad vi i väst och ChatGPT är matade med.

Jo, det kan man argumentera för.

Men nu är det så att redan 1989 fanns det en oändlig mängd skriftliga internationella avtal och överenskommelser som det brutits mot bara för att någon fått för sig att det inte var ett bra avtal eller överenskommelse. Och eftersom Sovjet självt var en av de stora avtalsbrytarna så under 1900-talet så verkar det ju synnerligen tanklöst och direkt ointelligent av Ryssland helt plötsligt utgå från att muntliga löften (dessutom utställda av personer som bara innehade sina respektive ämbeten under innevarande mandatperiod i hemlandet) skulle väga tyngre än de skriftliga avtal som det bryts mot i parti och minut. Att kräva att få överenskommelsen i skrift borde ju ha varit det allra minsta man skulle ha gjort för att senare kunna hävda att överenskommelsen faktiskt ens finns.
Citera
2025-03-16, 09:38
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Som den gode Voltaire redan skrivit, så menar du alltså att Ryssland har kunnat läsa i tillgängliga handlingar att USA vill ha krig med Ryssland för att destabilisera Ryssland och Ryssland kliver rakt in i fällan? Det reser ju frågan om inte Putin är en USA-lakej, för varför skulle han annars vara så himla angelägen att tillmötesgå USA:s högsta önskan om ett krig för att krossa Ryssland?

Ja, för mig är det mysterium hur Putin kunde vara så dum att han gick i fällan. Jag är tämligen säker på att Lavrov avrådde. Minns en intervju med en Lavrov där han fick frågan om han personligen stödde invasionen. Han vägrade att svara och sa att i Ryssland är det inte han som bestämmer utan presidenten.
Senast redigerad av DickeFix 2025-03-16 kl. 09:49.
Citera
2025-03-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombiBeirut
Ryssland har uppnått sitt mål med kriget nämligen att stoppa Ukraina från att joina NATO och EU, att några hundratusen hazarer, mongoler och fängelsekunder dödats är bara positivt för Putin.

Och att använda sig av nordkoreanska soldater i Kursk var ett riktigt genidrag från Putin, det kan ingen bestrida.

Vilken framgång! Man hade uppnått målet redan 2014 och ändå måste man invadera 2022! Snacka om sen reaktionsförmåga. Hade det varit ett hundrameterslopp på OS hade motståndarna hunnit springa 100 maratonlopp innan ryssen var ur startblocket.
Citera
2025-03-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ja, att invadera Ukraina var ett extremt misstag. Jag har tidigare sett Putin som en kall och cynisk strateg, men detta beslut verkar ha fattats i affekt, trots tydliga varningar från militärstrateger som Michail Khodarenok och den före detta generalöversten Leonid Ivasjov. Putin har haft svårt att acceptera att Krim och det historiska Novorossija (södra och östra Ukraina), områden som varit en del av Ryssland i hundratals år, inte längre tillhör landet. Det smärtar honom säkert också att Kiev-riket, Rysslands historiska vagga, har vänt Moskva ryggen. Däremot har västra Ukraina, som före andra världskriget tillhörde det polsk-litauiska samväldet, aldrig varit en del av Ryssland.

Då är vi kanske överens om att Putlers, eller andra ryska nationalisters, osunda önskan att expandera Ryssland är oerhört farligt för världen samt inte under några omständigheter kan accepteras? Vi kanske också är ense om att Ukrainas internationellt (samt av ryssen) erkända gränser är okränkbara?
Citera
2025-03-16, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nedlåtande very much? Jag skulle också kunna ståkissa på dina idoler USA med hjälp av exakt de tankefigurer som NATO-shillsen ofta använder (t ex att man saklöst identifierar folket i ett land med de som för tillfället är dess "ledare") men det tänker jag inte göra just här och nu.

”Saklöst”?

Klart vi identifierar ryssen som lika galen och vrickad, bestialisk och sadistisk som sin ledare. Annars hade dom ju gjort sig av med Putin för länge sen. Som vi gör i väst. Dessutom, åker man frivilligt till ett fredligt, suveränt grannland, enkom för att döda, mörda, våldta. Då har man visat i handling att man är lika mentalt störd som sin store ledare.
Citera
2025-03-16, 09:49
Medlem
Citat:

De argumenten skulle vara lättare att förstå om Putin hade haft lika svårt att acceptera att de områden Ryssland lagt under sig de senaste 80 åren ska tillhöra Ryssland. Vill man både äta kakan och ändå ha den kvar blir det liksom lite lätt problematiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in