2025-03-15, 11:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Prövas tolking av Geneva Convention Haag?

Källa tack?

Edit: Ja det är segraren som bestämmer reglerna.

Krigsbrott hanteras i Haag.
Citera
2025-03-15, 11:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag har alltid stött Ukraina men inte Zelenskyjs idiotiska säkerhetspolitik där han lierade sig med NATO och skrev på US-Ukraine charter. Ukraina reducerades därmed till ett proxyvapen i USAs hand vilket provocerade Putin till sitt likaledes idiotiska beslut att invadera.

Vi vill båda att Ukraina ska få fortleva som en suverän stat, kunna gå med i EU och att fredsvillkoren blir så bra för Ukraina som möjligt. Det är inte bara ett krig som måste få en lösning utan även ett inbördeskrig.
Då har du ett stort problem för alla med förstånd ser ju att du hela tiden rapar upp kremls narrativ,
eller så har du egentligen inget problem eller hur...
Citera
2025-03-15, 11:54
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag har alltid stött Ukraina men inte Zelenskyjs idiotiska säkerhetspolitik där han lierade sig med NATO och skrev på US-Ukraine charter. Ukraina reducerades därmed till ett proxyvapen i USAs hand vilket provocerade Putin till sitt likaledes idiotiska beslut att invadera.

Vi vill båda att Ukraina ska få fortleva som en suverän stat, kunna gå med i EU och att fredsvillkoren blir så bra för Ukraina som möjligt. Det är inte bara ett krig som måste få en lösning utan även ett inbördeskrig.

”Vi vill båda”? Så du och Putin skall avgöra suveräna länders politik och önskemål?
Citera
2025-03-15, 11:57
Medlem
Frågan är vad Europa håller på med ? Det är knäpptyst. "Kaja Pajas" och "Ursula von handlingsförlamad" verkar inte kunna styra upp nånting. Upprustningen av Europa kommer 20 år för sent. USA kommer eventuellt fixa vapenvila och fredsavtal mellan Ukraina och Ryssland. Är Europa helt handlingsförlamade ? Varför har de inte veckovisa toppmöten om kriget.

Allt medans Putin och Medvedev (efterträdare) dansar tango i Kreml till segermusik.
Citera
2025-03-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Krigsbrott hanteras i Haag.
Så har Haag väckt åtal i frågan, utreds den?
Citera
2025-03-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
”Vi vill båda”? Så du och Putin skall avgöra suveräna länders politik och önskemål?

Det gör ju USA i högsta grad. Ingen kritik mot de ? Alla länder har påverkan från andra länder i det globala spelet, det pågår också i Ukraina.
Citera
2025-03-15, 12:04
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Frågan är vad Europa håller på med ? Det är knäpptyst. "Kaja Pajas" och "Ursula von handlingsförlamad" verkar inte kunna styra upp nånting. Upprustningen av Europa kommer 20 år för sent. USA kommer eventuellt fixa vapenvila och fredsavtal mellan Ukraina och Ryssland. Är Europa helt handlingsförlamade ? Varför har de inte veckovisa toppmöten om kriget.

Allt medans Putin och Medvedev (efterträdare) dansar tango i Kreml till segermusik.

20 år för sent? Man hade väl en förhoppning att krig var något från ett annat sekel, framför allt här i Europa.
Hade Putin lagt resurser på att bygga upp och modernisera Ryssland, istället för att stoppa pengarna i egen ficka.
Då kanske vi hade varit där, nu är man hopplöst akterseglade.
Inte ens den politiska toppens barn vill bo i misärens Ryssland.
Citera
2025-03-15, 12:04
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Då har du ett stort problem för alla med förstånd ser ju att du hela tiden rapar upp kremls narrativ,
eller så har du egentligen inget problem eller hur...

Jag vill att vi i Sverige ska ha en balanserad syn på konflikten och dess orsaker. Eftersom de flesta medier främst lyfter fram västs perspektiv, försöker jag belysa att det finns en annan sida av myntet – och att även vi i väst har ett ansvar för Ukrainas tragedi. Jag motsätter mig att vi skickar vapen till krigförande länder och eldar på en konflikt som inte kan vinnas, istället för att, som tidigare, främja fred och medling. Hade jag levt i Ryssland, skulle jag ha försökt skapa förståelse för att invasionen var fel och förmedla västs perspektiv.

Citat:

Nej jag menade jag och GustavAnder.
Citera
2025-03-15, 12:06
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Bra! Ingen respekt, ingen goodwill från Trump.

Trump team har redan petat Keith Kellogg på KGB-Putins begäran. Underhållande att clownshowen fortsätter och Trump spelar teater.

Kremlin told U.S. it didn't want Trump's Ukraine-Russia envoy at peace talks
Keith Kellogg “is a former American general, too close to Ukraine. Not our kind of person, not of the caliber we are looking for,” a Russian official told NBC News.

President Donald Trump’s special envoy for Ukraine and Russia was excluded from high-level talks on ending the war after the Kremlin said it didn't want him there, a U.S. administration official and a Russian official told NBC News.

Retired Lt. Gen. Keith Kellogg was conspicuously absent from two recent summits in Saudi Arabia — one with Russian officials and the other with Ukrainians — even though the talks come under his remit.

https://www.nbcnews.com/news/world/russia-urkaine-war-kremlin-keith-kellogg-special-envoy-barred-talks-rcna195981

Kremlin statements following Putin's meeting with US Special Envoy to the Middle East Steve Witkoff on March 13 underscore Putin's rejection of the US-Ukrainian ceasefire proposal and continued unwillingness to engage in good-faith negotiations to end the war in Ukraine.

Peskov's emphasis on a direct Putin-Trump call and Putin's continued refusal to accept the US-Ukrainian proposed ceasefire suggests that Putin likely intends to distract from and prolong any negotiations for a future ceasefire in Ukraine. Putin's recent calls for a direct phone call with Trump are only the latest development in Putin's efforts to posture Russia and the United States as equals on the global stage. Russian insider sources recently claimed that Putin aims to protract negotiations about a possible temporary ceasefire, and Putin's recent public statements are consistent with these insider claims. Leaked documents from a think tank close to the Russian Federal Security Service (FSB)'s Fifth Service reportedly state that the Kremlin is unwilling to accept a ceasefire in Ukraine before 2026.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-march-14-2025
Citera
2025-03-15, 12:15
Medlem
Citat:
20 år för sent? Man hade väl en förhoppning att krig var något från ett annat sekel, framför allt här i Europa.
Hade Putin lagt resurser på att bygga upp och modernisera Ryssland, istället för att stoppa pengarna i egen ficka.
Då kanske vi hade varit där, nu är man hopplöst akterseglade.
Inte ens den politiska toppens barn vill bo i misärens Ryssland.

Du svarade inte på min fråga. Varför är Europa så handlingsförlamade ? Varför har de inte veckovisa möten med Zelenskyj ? Det är allvar. Fredsavtalet kommer allt närmare.

Senast redigerad av IVidere 2025-03-15 kl. 12:21.
Citera
2025-03-15, 12:21
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Du svarade inte på min fråga. Varför är Europa så handlingsförlamade ? Varför har det inte veckovisa möten med Zelenskyj ? Det är allvar. Fredsavtalet kommer allt närmare.

Det är väl bättre att sitta still och avvakta vad fredsförhandlingarna ger?
Så som det ser ut nu kan det sluta hur som helst, när cirkusTrump pågår.
Citera
2025-03-15, 12:21
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Du svarade inte på min fråga. Varför är Europa så handlingsförlamade ? Varför har det inte veckovisa möten med Zelenskyj ? Det är allvar. Fredsavtalet kommer allt närmare.

Vad skall de veckovisa mötena handla om just nu för att konstruktivt föra situationen i önskad riktning??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in