Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Mellan raderna så framstår det nästan som att amerikanarna blivit tagna på sängen och kontaktat Doug Ford i ett "woah, easy now. Vi ses och snackar vidare om saken senare i veckan och lägger detta på is en stund, buddy. OK?"
Citat:
Ursprungligen postat av
KiteOnTile
Sjävklart är det så. Det är Lutnick som begärt möte med Ford, inte tvärtom. Schackpjäserna flyttas och Lutnick fattade att de var nära att hamna i schack. Bättre att förhandla innan man hamnar i schack matt.
Det kanske är så, jag vet inte. Har inte satt mig in djupare än såhär i detaljerna i just det här ärendet.
Generellt sett så tror jag inte mycket på "backchannel" förhandlingar mellan statstjänstemän när det gäller just Trumps administration. Trump är extreeeemt noga med att han måste framstå som den obestridlige bossen, OCH han måste också känna sig som det. Ingen får liksom sköta hans förhandlingar eller påverka hans initiativ. Han känner ofta det är att försöka ta äran av honom. Han brukar vara extremt noga med att framhålla "vem som bestämmer", enhälligt. Han brukar faktiskt ofta gå rakt emot dom förhandlingar som skett internt mellan olika statstjänstemän, och dom gynnsamma alternativ som såna förhandlingar öppnat, enbart för att statuera vem som är bossen.
Så att Kanada stryker han medhårs, är klok sak att göra, eftersom varje vuxen med ett IQ utöver en fiskmås vet att Trump är precis som en omöjlig liten treåring. Det handlar bara om att låta dom få som dom vill, för en stund, och sen distrahera bort deras uppmärksamhet mot nåt annat. Då får man som man vill, och Trump fattar ingenting. Jag tror Kanada kommer lyckas bryta eskaleringen nu - som både USA och Kanada förlorar på.
Vill inte låta kaxig eller så, men jag tycker mig ha observerat att det behövs inga detaljerade interna diskussioner eller detaljkunskaper, utan det räcker ofta med att se att "Aha, nu smeker [någon] Trump medhårs och boostar hans ego" och den som gör så får i regel som dom vill med Trump. Så är det i princip alltid.
Sen vad som eventuellt pågått i kulisserna brukar i regel inte spela någon roll. Min egna observation i alla fall, säger mig att man kan oftast döma vad man ser rakt på ytan, utan krusiduller eller bakomliggande faktorer. Det brukar räcka för att förstå situationen och förutspå utkomsten korrekt - med Trump och hans administration involverad iaf. I 'normala' fall är det aldrig så enkelt.
Och nu när jag skriver detta .. haha

...
"Trump backar om 50%-ig strafftull till Kanada", rapporterar media för en timme sen.
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=11f2f952-161e-4b1e-bd50-5e2f05043983
Så, Kanada smekta han medhårs och fick han att känna sig som en vinnare, och då backade han direkt. Tog bara ett par timmar.
Såhär träffsäkert rätt brukar jag inte alltid få, men just den här gången så blev det så övertydligt så jag måste skratta lite självgott. Sorry, men ... asså vilket jääääävla clowneri på högsta nivå