2025-03-11, 21:50
Medlem
Kanada är fan rent förstört sitt ner i båten hbtq nollor acceptera samma tullar ni har på usa och lägg ner dessa propaganda trådar som inte tar 20min kolla hur situationen ser ut.
Citera
2025-03-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det var ju en dum ide från början att sticka upp trynet mot Trump. Kanada har ju 25% tullar på livsmedel från USA. Kanada får väl ta bort sina tullar mot USA om man vill att Trump ska ta bort sina tullar på kanadensiska varor,

Folk som bara läser DN och Aftonbladet och lyssnar på SVTs och SRs Trumphat förstår inte vad detta med tullar handlar om.

För man måste ju göra allt som en diktator i ett annat land vill…

Kanada får börja handla med andra länder. Bara för att USA är en stor geografisk granne betyder det inte att de är enda möjliga handelspartner.

USA har tjänat stor både på sin kontroll över andra länders försvar och sitt handelssamarbete med Kanada där de får köpa olja till reducerat pris osv. Nu vill de tydligen inte ha det så längre och då får både Kanada och Europa ett brutalt uppvaknande, här gäller det att komma ihåg att det är viktigt att värna sitt oberoende, och att kunna försvara sig. Annars har man gett upp sin självständighet och har ingenting att sätta emot när Trump börjar diktera villkor och behandla vänner som fiender.

Åtminstone i Europa är det många länder som har varit alldeles för arroganta, med de största länderna som Tyskland i spetsen. Fullt fokus på att montera ner sin energiförsörjning, lägga ner industri och straffbeskatta sin befolkning för att asiatiska länder dumpar avfall rakt ut i havet. Istället hade man tänkt sig energi från Ryssland, försvar från USA och produkter från Asien. En hisnande arrogant inställning, som verkligen inte gynnar ens egen befolkning då det gör den enormt sårbar. Nu blir det crash course i tänka om.
Citera
2025-03-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extranyheter
Märklig människa detta.
Vänster pajasen vill ha det stökigt värre överallt.
50% i tullavgift på stål och aluminium.

Trumpen upprepar också att den enda vettiga lösningen är att Kanada blir den ”51:a amerikanska delstaten”.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-nya-tullchock-50-procentiga-tullar-mot-kanada/

Nästa drag är att Canada stänger av strömmen till New York. Då lär väl Trumpen invadera ..
Citera
2025-03-11, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det var ju en dum ide från början att sticka upp trynet mot Trump. Kanada har ju 25% tullar på livsmedel från USA. Kanada får väl ta bort sina tullar mot USA om man vill att Trump ska ta bort sina tullar på kanadensiska varor,

Folk som bara läser DN och Aftonbladet och lyssnar på SVTs och SRs Trumphat förstår inte vad detta med tullar handlar om.
Det är nog bara du som är för snabb att dra en slutsats av detta. Det är inte över än.
Citera
2025-03-11, 22:03
Medlem
fskers avatar
Nån som har koll på hur balansen med tariffer ser ut?
Citera
2025-03-11, 22:05
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gReturns
Kanada är fan rent förstört sitt ner i båten hbtq nollor acceptera samma tullar ni har på usa och lägg ner dessa propaganda trådar som inte tar 20min kolla hur situationen ser ut.

Jisses, du kan ju också ta och gå igenom detta. Kommer du till samma slutsats efter det är du välkommen att argumentera vidare.
Hint: det tar lite längre tid än 20 min.

https://hts.usitc.gov/
Citera
2025-03-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Jisses, du kan ju också ta och gå igenom detta. Kommer du till samma slutsats efter det är du välkommen att argumentera vidare.
Hint: det tar lite längre tid än 20 min.

https://hts.usitc.gov/
Ärligt har man följt kanadas utveckling under nollan trudeau så skäms man att inte landet vaknat tidigare hela nerdrogade städer med folk som dör på öppna gatan. Attackerar sina egna arbetare fryser resurser för man inte går med på deras gröna diktatur. Landet är ett komplett skämt har haft tullar mot usa så länge jag kan minnas och nu kommer vänster tantrum när dom får samma tillbaka jotack
Citera
2025-03-11, 22:18
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ärligt har man följt kanadas utveckling under nollan trudeau så skäms man att inte landet vaknat tidigare hela nerdrogade städer med folk som dör på öppna gatan. Attackerar sina egna arbetare fryser resurser för man inte går med på deras gröna diktatur. Landet är ett komplett skämt har haft tullar mot usa så länge jag kan minnas och nu kommer vänster tantrum när dom får samma tillbaka jotack

Inget i ditt inlägg är kopplat till trådens topic och ditt minne kring tullar syns vara en aning dunkelt. Du fick en länk till allt du behöver. Plugga och återkom. Det är ok att ha fel så länge man bara är villig att lära sig.
Citera
2025-03-11, 22:19
Medlem
Citat:
Inget i ditt inlägg är kopplat till trådens topic och ditt minne kring tullar syns vara en aning dunkelt. Du fick en länk till allt du behöver. Plugga och återkom. Det är ok att ha fel så länge man bara är villig att lära sig.
lycka till i livet
Citera
2025-03-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Mellan raderna så framstår det nästan som att amerikanarna blivit tagna på sängen och kontaktat Doug Ford i ett "woah, easy now. Vi ses och snackar vidare om saken senare i veckan och lägger detta på is en stund, buddy. OK?"
Citat:
Sjävklart är det så. Det är Lutnick som begärt möte med Ford, inte tvärtom. Schackpjäserna flyttas och Lutnick fattade att de var nära att hamna i schack. Bättre att förhandla innan man hamnar i schack matt.
Det kanske är så, jag vet inte. Har inte satt mig in djupare än såhär i detaljerna i just det här ärendet.

Generellt sett så tror jag inte mycket på "backchannel" förhandlingar mellan statstjänstemän när det gäller just Trumps administration. Trump är extreeeemt noga med att han måste framstå som den obestridlige bossen, OCH han måste också känna sig som det. Ingen får liksom sköta hans förhandlingar eller påverka hans initiativ. Han känner ofta det är att försöka ta äran av honom. Han brukar vara extremt noga med att framhålla "vem som bestämmer", enhälligt. Han brukar faktiskt ofta gå rakt emot dom förhandlingar som skett internt mellan olika statstjänstemän, och dom gynnsamma alternativ som såna förhandlingar öppnat, enbart för att statuera vem som är bossen.

Så att Kanada stryker han medhårs, är klok sak att göra, eftersom varje vuxen med ett IQ utöver en fiskmås vet att Trump är precis som en omöjlig liten treåring. Det handlar bara om att låta dom få som dom vill, för en stund, och sen distrahera bort deras uppmärksamhet mot nåt annat. Då får man som man vill, och Trump fattar ingenting. Jag tror Kanada kommer lyckas bryta eskaleringen nu - som både USA och Kanada förlorar på.

Vill inte låta kaxig eller så, men jag tycker mig ha observerat att det behövs inga detaljerade interna diskussioner eller detaljkunskaper, utan det räcker ofta med att se att "Aha, nu smeker [någon] Trump medhårs och boostar hans ego" och den som gör så får i regel som dom vill med Trump. Så är det i princip alltid.
Sen vad som eventuellt pågått i kulisserna brukar i regel inte spela någon roll. Min egna observation i alla fall, säger mig att man kan oftast döma vad man ser rakt på ytan, utan krusiduller eller bakomliggande faktorer. Det brukar räcka för att förstå situationen och förutspå utkomsten korrekt - med Trump och hans administration involverad iaf. I 'normala' fall är det aldrig så enkelt.

Och nu när jag skriver detta .. haha ... "Trump backar om 50%-ig strafftull till Kanada", rapporterar media för en timme sen. https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=11f2f952-161e-4b1e-bd50-5e2f05043983
Så, Kanada smekta han medhårs och fick han att känna sig som en vinnare, och då backade han direkt. Tog bara ett par timmar.

Såhär träffsäkert rätt brukar jag inte alltid få, men just den här gången så blev det så övertydligt så jag måste skratta lite självgott. Sorry, men ... asså vilket jääääävla clowneri på högsta nivå
Senast redigerad av Robbinist 2025-03-11 kl. 22:33.
Citera
2025-03-11, 22:24
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
lycka till i livet

Tack detsamma, ärligt menat.
Förresten. Kanadas snittade tariffer mot USA är 3,8%. Motsatsförhållandet är 3,3%.

Trump gapar alltså om 0,5% och påstår att USA utnyttjats i årtionden. De senaste sju åren dessutom via ett avtal han själv formgivit.
Citera
2025-03-11, 22:26
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Nån som har koll på hur balansen med tariffer ser ut?

3,8 CA vs 3,3 US
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in