Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-11, 11:01
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
I runda tal består 10 % av befolkningen i Sverige av självständigt tänkande människor.
Den gruppen tillhör bland annat Hugo och jag.
De övriga 90 % är osjälvständiga, intetsägande och ointressanta dussinmänniskor.

Du smickrar dig själv, förståeligt eftersom ingen annan kommer göra det, men de 10% som du identifierar dig med är bara en mindre fårskock. Det finns en högerfårskock, det finns en vänsterfårskock, det finns en sd-fårskock och med stort överlapp finns väl den där, låt oss kalla den swebbtv-skocken som du så proppmätt räknar dig själv till.

Fritänkare är en tom självidentifieringsetikett, som anti-fascist också är.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Cirkus Banderas har kommit tillbaka till stan. Clownen med dom jättestora skorna har tagit på sin röda näsa 🤪🤪🤪🤡🤡🤡

Är det min logik? Det som Kyiv Post hävdar?

New Intel Shows Russian Officials Believe Trump Has Already Agreed to Kremlin’s ‘Peace Plan’ to End War in Ukraine
Kyiv Post exclusive: The Trump White House is moving toward accepting key Russian demands, emboldening the Kremlin as it seeks to undermine Zelensky and shape the war’s end on Moscow’s terms.

https://www.kyivpost.com/post/48640

En rysk kravlista för fred har presenterats för USA och har mötts av "intresse" i Washington, uppger ukrainska underrättelsekällor för Kyiv Post.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=20ec20a9a8b826ad21deee558b21e 9dd

Ja, om du skitpostar någon annans logik så blir det ju din logik, det fattar du väl?

Om du postar länkar med klipp på hur ryssar slår ihjäl ukrainska småbarn med slägghammare så fattar alla att du är en vidrig ryssfitta, fattar du väl?

Den ryska kravlistan för fred ser likadan ut nu som 2022. Det spelar ju ingen roll, vem som skriver det. Fattar du väl?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är ju väldigt knepigt läge om USA och Ryssland skriver ett fredsavtal men Ukraina vägrar. Vad gör Trump då?

Vad ska USA skriva på för fredsavtal? Vilka är dom i krig med?
Citera
2025-03-11, 11:05
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Att många "hänger upp sig" på frågan är för att den spridits väldigt mycket i all media, bla vår statliga media, då är det väl inte så konstigt att den diskuteras även här på FB?
Tanken på att det kan vara propaganda gör det ännu intressantare.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukrainska-bilder-sags-visa-nordkoreaner-i-ryska-kursk

Alla uppgifter än så länge är obekräftade, det kan vi väl iaf vara överens om?

11 jan så tillfångatogs 2 NK soldater enligt Zelensky.

”Jag har instruerat Ukrainas säkerhetstjänst att ge journalister tillgång till dessa fångar. Världen måste få veta vad som pågår”.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/zelenskyj-visar-upp-krigsfangar-fran-nordkorea/

Så mycket?
Tror det ligger mera i betraktarens ögon, som ett irriterande sandkorn. Expressen från 11 januari. Nu 2 månader sedan.
Men här i tråden är det väl endast de som vill ifrågasätta att de finns, som tar upp frågan, upprepade gånger. Eller?

Det sista fetade. Är det du länkar till i Expressen också vad du betraktar som obekräftat? Här blir jag lite förvirrad i hur du tänker...
Citera
2025-03-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Intressanta historier som sprids idag. Man undrar i vilket syfte.

Bra fråga, Flugpappa.
Jag vänder på det och funderar över detta från flera perspektiv. Vill också påminna om att det har upprepats gång efter annan, att detta är ett proxykrig.
Så var är alla parter i detta proxykrig?
Var är de parter som ska upprätthålla freden?
Parterna:
Ryssland, Ukraina, USA, Nato, Europa samt ev Nordkorea, Iran och inte minst Kina!
På dagordningen NWO. Inte kriget i Ukraina. Är det något som tror detta längre?

Två kockar som labbar fram ett avtal, som den ena parten inte kommer att vara en del i, nämligen USA.
Den andra parten, har en chans i livet att nu få igenom sina krav och tankar. NWO! Jag tänker på Ryssland.
Tittar man på en av de personer som är initierade i detta, Marco Rubio, har han uttalat för inte så länge sedan att Putin är en krigsbrottsling. USAs utrikesminister.

Rysslands fredsförslag, ser jag inte som något annat än ett bud som de vet inte kommer accepteras.
Inte av Ukraina och inte av Europa.
Det är därför de lägger fram detta förslag.
USA säger att dokumentet från Istanbul, kan vara en utgångspunkt.
Men även USA vet att ryssarnas krav inte kommer att accepteras, av Ukraina och Europa.
Men Putin vill uppnå en sak. Splittring av Nato. Nato är ett hinder för Putins planer. För Putin har planer, om nu någon stackare hade missat detta. Noterat också att Europas legitima skäl att rusta sina armeer, ses som ett hot av Ryssland. Varför då? Ryssland med sin kärnvapen, vem ska anfalla de?

Ryssland och USAs oresonliga uppträdande, bäddar för att Europa kommer att kraftigt rusta.
Kärnvapen kommer att spridas på fler länder. T a b med i Europa. Men denna löpeld kommer spridas över hela världen. Det är här, som det riktigt otäcka inträffar, som vare sig Putin eller Trump förstår vidden av.
Ingen som förstår innebörden av att dra igång denna cirkus.
Kan det stoppas?
Ja, det kan det. Här och nu.

Är Rysslands utspel, ett trick. En underhandling med Trump som redan är klar. D v s att Ryssland lämnar Ukraina. Inget Nato. Garantier för Ukraina och Ryssland. Inget Haag. Inget skadestånd. Frysta tillgångar tillbaka. Sanktioner. Ryska språket. Ryska kyrkan. Nyval i Ukraina.

Jag tror att yttersta ståndpunkten i de olika frågorna ser ut så här:

Ryssland lämnar Ukraina. Ja. Samt Krim och Donbass. Efter folkomröstning, neutralt.
Inget Nato. Ja om garantier finns.
Garantier för Ukraina och Ryssland. Ja, skrivs in i Natos protokoll. Åt bägge håll.
Inget Haag. Ja, ingen kommer att hämta Putin i Kreml. Men däremot kommer inget land ta emot Putin, som står bakom ICC.
Inget skadestånd. Nej, här kommer Ryssland få betala.
Frysta tillgångar tillbaka. Nej, ingår i skadeståndet.
Sanktioner. Lyfts succesivt under en 10 års plan.
Ryska språket och Ryska kyrkan i Ukraina. Nej
Nyval i Ukraina. Ja

Trump har sagt 24 timmar. Det är ett tag sedan.
Han ror inte hem detta.
Jag ser ett fortsatt krig under 2025.

Om Zelensky är smart, ser han till att bara göra klart mineralavtalet.

Men resten....Nej, jag ser ingen möjlighet att Europa och Ukraina kan gå med på Putins krav.
Europa kommer rusta.
Förse Ukraina med vapen.
Se på när Rysslands ekonomi krymper ihop.

Putin, han får nog semestra i Nordkorea resten av hans liv.

Intressant och väl genomtänkt inlägg! Som ett tillägg till dina nämnda "yttersta punkter" skulle kanske kunna läggas att Putin, som ett sorts projekt för hantering av krigsskadade/ missnöjda soldater i Ryssland, skulle kunna sätta igång byggande av säkerhetszon mot det "problematiska Ukraina". Byggande utgör en bra nedtrappning av testosteronnivån för de som nu är soldater (väl känt att stora grupper av krigsskadade män kan orsaka stor oro i det ordinarie samhället), försörjning garanterad under en övergångstid samt något att visa upp för hemmapubliken. Så kan Putin säga på hemmaplan att "nu är hotet från Ukraina avvärjt" och nedtrappning av de "orättvisa" ekonomiska sanktionerna har påbörjats. Ryssland är tillbaka! Vilket det bara är i hans fantasi. Ingen kommer lita på ryssen förrän de på riktigt gjort upp med sitt nu bevisade kvarvarande storhetsvansinne. Men det får bli en annan fråga.
Citera
2025-03-11, 11:09
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Så mycket?
Tror det ligger mera i betraktarens ögon, som ett irriterande sandkorn. Expressen från 11 januari. Nu 2 månader sedan.
Men här i tråden är det väl endast de som vill ifrågasätta att de finns, som tar upp frågan, upprepade gånger. Eller?

Det sista fetade. Är det du länkar till i Expressen också vad du betraktar som obekräftat? Här blir jag lite förvirrad i hur du tänker...

Självklart är det obekräftat, att Zelensky publicerar en bild på 2 personer med asiatiskt ursprung betyder inte att det är Nordkoreaner som är tillfångatagna.

Att jag tog med den var pga citatet från Zelensky. Det var 11 jan och journalister skulle få tillgång till dessa NK soldater. Nu är det 11 mars.

”Jag har instruerat Ukrainas säkerhetstjänst att ge journalister tillgång till dessa fångar. Världen måste få veta vad som pågår”.
Citera
2025-03-11, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench

Dom är tydligen i ett så kallat ”proxy krig” med Ryssland. Enligt ryssfittorna i tråden Så kommer usa och Ryssland att skriva på ett fredsavtal där usa lovar att sluta kriga mot Ryssland, mot att Ryssland får de 5 oblasten i Ukraina.

Och att Trump får Grönland och Kanada.

Du hör ju själv hur jävla vrickat ryssfittorna resonerar.

Och vad förvånade ryssarna kommer att bli när ukrainarna fortsätter att försvara sig.
Senast redigerad av ABanderas68 2025-03-11 kl. 11:13.
Citera
2025-03-11, 11:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag vet inte om det är propaganda eller inte, hade gärna sett konkreta bevis.
Det finns fortfarande inga bevis enbart suddiga bilder, två tillfångatagna som försvann och ett brev?
Jag vet inte exakt vilka bevis man kan kräva i krig. Det kommer aldrig vara någon som bekräftar något. Men jag tycker att bevisen är tillräckliga för att se det som väldigt sannolikt i varje fall.

Citat:
Sydkorea och Nordkorea har en lång historia av konflikter, inte osannolikt vill Sydkorea få Nordkorea att framstå som onda och elaka, vilket dom säkert är btw.
Det är nog inga tvivel om att nordkoreaner är onda. Men att Sydkorea skulle ljuga om att nordkoreaner befinner sig i krig mot Ukraina förstår jag inte heller. Vi har ju redan bevis på att de skickat ammunition och vapen i mängder.

Citat:
Vänd på det, vad är vitsen för Ryssland och Nordkorea att ha trupp tillsammans i Kursk?
Nackdelarna för båda länderna överväger med råge fördelarna.
Om du också insett att Ryssland inte har fler soldater att mobilisera så är det rätt så självklart varför nordkoreanerna är där.

Citat:
För Ukraina så är uppgifterna om NK soldater en väldigt bra propaganda, visar att dom slåss mot diktaturer och ondskan och behöver mer hjälp från EU/USA. Hjälper till att bekräfta bilden av fienden som obildade och dumma "untermenschen".
Vi ser tydligt i detta forum hur historien om Nordkoreaner har varit väldigt uppskattat och väckt mycket känslor.
Vi vet redan att Nordkorea hjälper Ryssland på många sätt med material. Så det känns inte som Ukraina behöver bevisa mer i den frågan. Nordkorea är inblandat i allra högsta grad.

Citat:
Intressant iaf att se hur propagandan från båda sidor.
Propaganda är en sak. Att förstärka redan saker som är sanna. Att ljuga är en helt annan sak.
Citera
2025-03-11, 11:17
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench

USA förhandlar just i denna stund med Ryssland.

Detta är ett krig mellan USA och Ryssland.
Ett så kallat ombudskrig om tillgångar och maktbalans. Spelplanen för detta krig är Ukraina.

Zelensky skriver sedan på det dokument han blir ombedd att signera, vägrar han fortsätter kriget ett tag till och Zelensky byts ut.

Min gissning
Citera
2025-03-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Mycket dumt gjort av Zelenzy.
Ryssarna kommer att vedergälla attacken. Den kommer att bli brutalt och hård.
Jag menar: mycket bra gjort av zelensky! Kör en omgång till i natt!
Citera
2025-03-11, 11:22
Avstängd
Nu flyger Ryska helikoptrar och stridsflyg över Kursk, och bombar UAF positioner.
Det innebär att UAF har helt slut på luftförsvar i Sumy, och det kommer att bli ett lätt mål efter att Ryssland städat upp i Kursk, om Ryssland nu väljer att fortsätta in över gränsen där.

https://www.youtube.com/watch?v=D9AUuDRm_4E

"Overwhelming Russian Air Support Over Sudzha"
Citera
2025-03-11, 11:26
Avstängd
Rybars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Drönarattacken mot Moskva när de ska ha förhandlingar är mystisk, varför vill man göra en sorts "terrorattack" när man ska förhandla. De här drönarna gör inte mer än psykisk terror och varför vill man syssla med det nu, känns desperat.

Alla 330 drönare sköts ner, diverse bråte ramlade ner på hustak som började brinna lite.

Ryska luftförsvaret är 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in