Citat:
Ursprungligen postat av
ExErslim
Förlåt tar upp en gammal tråd med dig Lessler med ännu fler följdfrågor.
Filmen har ju legat uppe nu i typ 10 dagar trots att många är medvetna om att BOs namn förekommer, antar att Pontus också vet om det.
Du skriver att det kan vara olagligt att visa namnet i form av olaga integritetsintrång.
Låt säga att BO faktiskt gått vidare med polisanmälan, går det säga mellan tumme och pekfingret hur länge den iså fall kommer kunna ligga ute på nätet? Krävs rättegång och dom innan material raderas? Eller blir det aktuellt direkt vid anmälan eller förundersökningen?
Hur blir det när ett, eventuellt, brott är pågående?
Jag läste att du skrev att antal visningar på materialet inte skulle spela någon roll, så det har ingen betydelse om 100 eller 100 000 personer hinner se materialet?
Inga problem, ExErslim. Tack för frågorna.
Svårt att säga hur länge det kommer att ligga ute. Jag tror inte att en domstol i ett mål om olaga integritetsintrång kan beordra den dömde att ta bort materialet. Inte heller att polisen skulle kunna det.
Däremot är nog bild på namnet eller uttalande om namnet på BO att betrakta som en personuppgift enligt GDPR. BO skulle kunna anmäla till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), så får den göra en utredning om brott mot GDPR har skett. Om så är fallet kan IMY förelägga Pontus att ta bort materialet som rör BO, om jag har fattat IMY:s information rätt.
BO skulle också kunna höra av sig direkt till Pontus eller till Youtube och begära att det tas bort, om inte Pontus gör det frivilligt.
Olaga integritetsintrång och även förtal anses inte som ett perdurerande (pågående) brott om det inte, när det gäller förtal, sker inom ramen för ett utgivningsbevis, som jag har förstått inte är aktuellt här.
Det betyder att vid en fällande dom är gärningen en gång för alla bedömd och det blir inte ett nytt brott för samma film bara för att den ligger kvar efter domen. Det anses som samma gärning.
Skrev jag det!? I så fall var det fel. Antal visningar spelar roll - ju större spridning, desto allvarligare. När det gäller förtal, räcker det i princip att en enda person har sett det för att det ska vara brott. Men omfattande spridning är alltid en försvårande omständighet vid såväl förtal som olaga integritetsintrång.