2025-03-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, jag är inte säker men det är min uppfattning. Och av tråden att döma flera andras.
Om du redan sett domar som tyder på motsatsen, varför frågar du då?
Läs domarna och se under vilka omständigheter du får slå någon i din lägenhet.

Men enligt domen så fick man ju slå någon som vägrar lämna lägenheten utan annat hotfullt beteende, varför säger ni att det aldrig går då?

https://gofile.io/d/MV094t
Citera
2025-03-10, 15:10
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Okej men varför har vissa hovrätter dömt att man får slå då?

Vilka domar är det du åsyftar?
Citera
2025-03-10, 15:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Men enligt domen så fick man ju slå någon som vägrar lämna lägenheten utan annat hotfullt beteende, varför säger ni att det aldrig går då?

För att det är min uppfattning att ett slag fungerar sämre än att ta tag i personen och bära ut honom, och det ökar risken att bli fälld för misshandel.

Tror det finns fler misshandelsfall som inkluderar ett oprovocerat slag än det gör som inkluderar att ta tag i en person och leda ut denna.

Vill du lösa problemet eller bara hitta en anledning att slåss?
Citera
2025-03-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vilka domar är det du åsyftar?

Här är en: https://gofile.io/d/MV094t
Citera
2025-03-10, 15:16
Medlem
smickras avatar
Citat:

Bra advokat!
Citera
2025-03-10, 15:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Men om jag säger till jättemånga gånger och personen vägrar gå ut ur mitt hem så måste det väl vara någon form av nödvärn?

Är det större chans i hovrätten än tingsrätten att man blir friad för slaget?

Varför skulle det bli nödvärn bara för att du säger till ”jättemånga gånger”? Nej du är körd i rätten. Nödvärn handlar om att du eller någon annan fruktar för era liv eller i alla fall för allvarlig skada. Då och endast då får man använda det våld nöden kräver. I alla andra situationer åker du dit för misshandel. Till och med om personen skrivit på ett kontrakt att han vill bli slagen.
Citera
2025-03-10, 15:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itsallright
Den som vägrar lämna lägenheten efter tillsägelse får avhysas med nödvärn. Var gränsen går vet jag dock inte. Kan dock inte se att det är uppenbart oförsvarligt att släpa ut någon i trapphuset

Menar du att mannen i fråga avhystes från lägenheten genom ett slag i ansiktet? Måste varit ett jävla hårt slag om han flög ända ut i trapphuset.

Om du är stark nog får du självklart lyfta ut en person ur din lägenhet men du får aldrig slå denna i ansiktet om det inte är i självförsvar.
Citera
2025-03-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför skulle det bli nödvärn bara för att du säger till ”jättemånga gånger”? Nej du är körd i rätten. Nödvärn handlar om att du eller någon annan fruktar för era liv eller i alla fall för allvarlig skada. Då och endast då får man använda det våld nöden kräver. I alla andra situationer åker du dit för misshandel. Till och med om personen skrivit på ett kontrakt att han vill bli slagen.

Det är ju inte säkert att man är körd enligt denna dom?
Citera
2025-03-10, 15:23
Medlem
Bogandoffs avatar
Nog tycker jag också att man ska med våld få avlägsna någon som vägrar lämna ens bostad även om denne inte är hotfull. Man kan ju liksom inte söka skydd någonstans när ens egna bostad är ockuperad.
Dock så handlar ju nödvärnen alltid om "försvarbart våld". Hade du lappat till snubben så att han bara fick ett blåöga så tror jag ingen instans hade dömt dig till misshandel, men nu behövde han ju tydligen opereras för det Mike Tyson-slaget du gjorde på han så det våld du, om än oavsiktligt, utförde på honom blev ju grovt mycket mer än vad som kan anses rimligt.
Exempelvis så kommer jag ju åka dit för vållande till annans död om jag knuffar en person och denne snubblar och spräcker skallen, även om jag inte menade att skada personen med knuffen.

Därav är det ju bättre att antingen ringa snuten eller dra ut personen. Om personen börjar vålda emot, ja då har du ju helt plötsligt mer rätt eftersom personen har börjat bete sig hotfull.
Citera
2025-03-10, 15:25
Medlem
JoeDoughs avatar
Du har rätt att använda nödvärn för att få ut den oönskade ur din bostad. Vägrar vederbörande att avlägsna sig får du handgripligen ta tag i denne. Möts du med motstånd ökar din rätt till nödvärn. Nödvärnet får enligt lag inte vara "uppenbart oförsvarligt". Det betyder enkelt beskrivet att om han slår dig kan du slå tillbaka, möts du med kniv får du själv använda kniv osv osv i en oändlig våldsspiral.

Kom ihåg att om du tröttnar på din sambos vänner (eller din svärmor) fungerar det på precis samma sätt oavsett hur gärna hon vill behålla kvar sina gäster.
Citera
2025-03-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Helt fel. Nödvärn föreligger också när någon vägrar lämna din bostad.
Citera
2025-03-10, 15:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Det är ju inte säkert att man är körd enligt denna dom?

Ja du får väl ta upp den domen då som ditt försvar och se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in