2025-03-08, 00:36
Medlem
9 millar för ynka 2.4 hektar med nån jävla bedrövlig växt på? fyfan vilket rån!! av det lilla man ser av gården verkar den ju inte vara i något toppskick heller direkt. kan förstå att dem ångrade köpet haha nej usch!

sen undrar jag varför man låter handpenningen brinna inne? är det inte MYCKET bättre att då köpa huset fast man inte vill och bara sälja det igen?
Senast redigerad av elefantstorlek 2025-03-08 kl. 00:39.
Citera
2025-03-08, 00:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantstorlek
9 millar för ynka 2.4 hektar med nån jävla bedrövlig växt på? fyfan vilket rån!! av det lilla man ser av gården verkar den ju inte vara i något toppskick heller direkt. kan förstå att dem ångrade köpet haha nej usch!

sen undrar jag varför man låter handpenningen brinna inne? är det inte MYCKET bättre att då köpa huset fast man inte vill och bara sälja det igen?
Antagligen förstod man inte konsekvenserna av att häva köpet. Jag utgår ifrån det eftersom de uppenbarligen inte kan läsa en annons. Så är starkt tveksam till att man läste köpekontraktet.
Citera
2025-03-08, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Glyfosat är inte speciellt giftig. Tvärtom är det dess ogiftighet och billighet som gjort att man övergivit andra metoder och använder glyfosat väl mycket. I usa sprutas enligt plan väldigt stor andel jordbruksgrödor som gjorts okänsliga med genterapi.
Storskalig användning kan dock gynna ogräs som utvecklat naturlig resistens mot preparatet och ett verktyg i verktygslådan är då förlorat.
Storskalig användning som framförallt i usa för man besprutar växande gröda ger alltid någon form av restsubstanser i mat och dricksvatten, även om det inte är bevisat att det är direkt farligt så är det inte önskvärt.
I Europa används också mycket glyfosat men inget på växande gröda.

Glyfosat (RoundUp) orsakar DNA-skador hos människor och plasmaskador samt defekter på epitelceller. Det finns en mycket högre prevalens av Alzheimers sjukdom i jordbrukssamhällen som använder glyfosat. Svar ja, det är mycket giftigt.
Citera
2025-03-08, 03:57
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Parkslide är ganska enkelt att känna igen då de påminner en del om bambu i utseendet.

En tomt med parkslide är ingen dödsdom - det går att hålla tillbaka den och med tiden trycka tillbaka den. Men vinna över den gör man fan aldrig.

I princip bör det gå att utrota alla växter genom täckning med markduk under många år, men finns växten vid tomtgräns kan det bli problem om grannen inte drar åt samma håll.
Citera
2025-03-08, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
Ny tingsrättsdom avseende parkslide på fastighet.
Parkslide har blivit alltmer vanligt förekommande inom Sverige, och som en naturlig följd av detta har antalet tvister om parkslide mellan säljare och köpare ökat. Nyligen meddelade Uddevalla tingsrätt (mål nr 83-21) en dom avseende parkslide. Tingsrätten gav säljaren rätt i domen med motiveringen att parkslide inte utgör fel i fastighet.

https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/ny-tingsrattsdom-avseende-parkslide-pa-fastighet

1. Parkslide fel i fastighet. Parkslide faller nog inom ramen för köparens undersökningsplikt.

2. Parkslide på gårdar kanske är en framtida energigröda. Det är ju bara att ta skördetröskan och klippa ned skiten, förpacka och skicka till värmeverket eller pappersverket. 1 hektar 10.000 kvm. Parkslide ~2 meter per säsong. Det är ju respektingivande 20000 kubik meter innan packning och hoppressning - varje år.

3. Rofl. Parkslide finns överallt nuförtiden, frågan är varför typ Japan och Asien inte är överväxt med saken, men det kanske finns något naturligt skäl till att så är fallet.
Citera
2025-03-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRS-80
Nä, det var inget juridiskt argument från min sida. Bara att man som köpare lätt kan tänka "Ok, lite vildvuxet på tomten".

Vet inte vad de tror angående växten nu när de skräckdrabbat dragit sig ur affären?

Känns som att de hade kunna bekämpa den rätt jävla bra sittandes i solstolen, med säg en budget på 50 000 - 100 000, istället för att slänga pengarna på jurister för 5-10 ggr de pengarna.

Jag har förstått det som att växten bekämpas bäst med manuellt arbete, dvs gräva upp den med spade. Jobbigt, men det går.

Ot: Man kan slänga på vanligt vägsalt kring tillväxtpunkten och låta det kväva växten till döds. Har sett detta lyckas. Sidospår, men bra att veta.
Citera
2025-03-08, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är en växt som med solens hjälp framkallar fruktansvärda brännblåsor på huden som fått växtsav på sig. Det namnet minns man, samt björnloka, ifall man varit med om det som barn.
Parkslide framkallar inte blåsor, den är tillichmed ätlig. Björnlokan ger dessa brännskador dock.
Citera
2025-03-08, 08:51
Medlem
Kan det inte vara så att något inte är riktigt som säljaren påstår?

Vi får ju bara hennes version och om den är sann så är ju köparna idioter.

Att påstå att information som finns i en objektsbeskrivning kommer en tillhanda ”för sent” är ju så dumt att det trotsar all beskrivning. Det enda som kan vara för sent i ett sådant här köp är ju om man får information EFTER att man betalt handpenning. Och nog har man väl tillgång till objektsbeskrivningen innan man skickar in pengar på ett konto?

Så, det skulle vara intressant att höra köparnas version av vad som har hänt. Är de idioter eller är det så att Ulla inte ger en korrekt bild av köpet?

En annan sak som man kan fundera lite på är varför de där 900 000 försvann så fort. Visst, hon har ju full rätt att bränna dem så fort affären är i hamn men för mig känns det ändå lite märkligt att de bara studsade på hennes konto. Om det nu inte var så att hon köpte någon ny fastighet i samma veva som hon sålde den man nu träter om.
Citera
2025-03-08, 08:58
Medlem
Köparen borde gå ut i hela tomt och utanför tomt först sen köpa.

Köparen kan knäcka hela parkslide och täcka presenning. Undvik sol. Och undvik vattenkontakt.
Köparen måste vara envis och täcka hela där parkslide och utanför parkslide så rot letar under jorden till nästa området.... täcka envist...

Gräv inte bort parkslide... rot är som en människa ... rot skaffar mer rot och rot djupt i 5 meter under marken sedan växer rot upp 100 st på marken...

Rot tänker som människa....
Citera
2025-03-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hilder
Med mina mycket blygsamma kunskaper får jag det till att en snöboll i helvetet har
större chans än köparen i detta fall. Står ju för f-n i objektbeskrivningen.
Dessutom som påpekats i tidigare inlägg, fullt synbart.

Jag kan åta mig att utrota den för halva handpenningen, har gjort det ett flertal
gånger. Inga problem...

Med glysofat eller ?
Vi kör med det här hemma, jag kommer gå på den rejält direkt den börjar visa sig nu i vår. Kommer även låta den blomma upp lite på sensommaren och sen gå på rejält innan första frosten. Spruta ner i stjälkarna.

Som sagt, idioti att låta en växt förstöra en handpenning samt kommande rättegångskostnader.
Citera
2025-03-08, 09:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har googlat och du verkar ha rätt men det är ju en udda benämning på en japansk växt i Sverige. Visst säger vi park i Sverige men slide(som man slida) gör det hela mer udda. Park(paark) (slidee). Park betyder ju mer ett offentligt område
Naturligtvis har jag rätt.

Slide är en hel familj av växter och den heter just slideväxter. (Som t.ex. Svavelullslide, som uttalas svavel-ull-slide och inte svajvelollslaaajd eller nåt.) Det har ingenting med det engelska ordet för ”glida” att göra. Och park i parkslide syftar just precis på park som offentligt område.
Citera
2025-03-08, 10:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Du har givetvis rätt
Det är dock ingen skillnad mot vad som står i JB mot Köplagen. Så poängen kvarstår.

4 kap 19 § Jordabalken
Kod:
19 §   Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).
Fel igen. Enligt KöpL finns ingen undersökningsplikt före köpet, med det gör det enligt JB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in