2025-03-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men jag var bara nyfiken på att få reda på hur man mäter avståndet till solen, eftersom du skrev att det gick, men tydligen vet du inte det?

Nu tramsar du bara, självklart vet jag det. Och det vet du också, det är ju liksom bara att googla.

Vad som är lite anmärkningsvärt är däremot att du i sak inte har något att komma med. Vad är det för fel på mätmetoderna och varför skulle vi inte kunna mäta avståndet till solen?
Citera
2025-03-06, 13:32
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Nej jag förstod att du inte begriper något.

Du skriver att man inte kan fota stjärnor vid horisonten på 4000 mils avstånd. Om vi utgår från en position på en platt jord där distansen genom atmosfären skulle vara 4000 mil, så skulle samma position på en sfärisk jord inte innebära 4000 mil atmosfär eller hur? Så, har du ett foto från en sådan position som visar stjärnor vid horisonten?
Varför måste jag jag ta en sån bild. Kan du inte bara googla på stjärnbilder så får du fram hur mycket som helst.

https://adventures.com/media/19205/wooden-cabin-winter-forest-northern-lights-sweden-lapland.jpg?anchor=center&mode=crop&width=970&heig ht=645&rnd=132663229180000000&format=webp&quality= 80
Citera
2025-03-06, 13:36
Medlem
Citat:
Nej jag förstod att du inte begriper något.

Du skriver att man inte kan fota stjärnor vid horisonten på 4000 mils avstånd. Om vi utgår från en position på en platt jord där distansen genom atmosfären skulle vara 4000 mil, så skulle samma position på en sfärisk jord inte innebära 4000 mil atmosfär eller hur? Så, har du ett foto från en sådan position som visar stjärnor vid horisonten?
Så trevligt att se dig tillbaka i bekant stil och bekanta inlägg. Det tog ungefär lika lång tid som jag hade räknat med. Jag antar att det är kung Eric som bestämmer hur lång din paus ska vara. Han bestämmer ju det mesta i din omgivning.

Men nu när du är här kanske vi ska ta upp tråden du sprang ifrån förra gången. Har du någon förklaring till varför avstånden och flygtiderna på södra halvklotet är så omöjliga att förklara på en platt jord? Du har haft tid nu att tänka på det, så gott du kan.
Citera
2025-03-06, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nu tramsar du bara, självklart vet jag det. Och det vet du också, det är ju liksom bara att googla.

Vad som är lite anmärkningsvärt är däremot att du i sak inte har något att komma med. Vad är det för fel på mätmetoderna och varför skulle vi inte kunna mäta avståndet till solen?

Det var som sagt du som tog upp ämnet och hävdade att det är fastställt och bevisat att man kan mäta avståndet till solen med precision. Och jag vet inte hur man mäter avståndet och vilken källa du utgår från, kan du inte dela med dig? Snälla?
Citera
2025-03-06, 13:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det var som sagt du som tog upp ämnet och hävdade att det är fastställt och bevisat att man kan mäta avståndet till solen med precision. Och jag vet inte hur man mäter avståndet och vilken källa du utgår från, kan du inte dela med dig? Snälla?

Jo, jag undrade, hur vet du att din sol är ”lokal”? Hur långt borta är den och ffa hur mätte du avståndet? Det måste du väl veta?
Citera
2025-03-06, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Varför måste jag jag ta en sån bild. Kan du inte bara googla på stjärnbilder så får du fram hur mycket som helst.

https://adventures.com/media/19205/wooden-cabin-winter-forest-northern-lights-sweden-lapland.jpg?anchor=center&mode=crop&width=970&heig ht=645&rnd=132663229180000000&format=webp&quality= 80

Jag skrev inte att du skulle fota, bara dela med dig av beviset. Beviset måste ju utgått från ett scenario där samma position genererar olika distanser genom atmosfären när man fotar stjärnhimlen vid horisonten jämfört med en sfärisk och en platt jord?
Citera
2025-03-06, 14:01
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag skrev inte att du skulle fota, bara dela med dig av beviset. Beviset måste ju utgått från ett scenario där samma position genererar olika distanser genom atmosfären när man fotar stjärnhimlen vid horisonten jämfört med en sfärisk och en platt jord?
Det enda du behöver göra är att förklara hur ljuset från en stjärna kan passera 4000 mil genom atmosfären.
Citera
2025-03-06, 14:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hur gör man det?

Hur gör du det?

Till din - fniss - lokala lilla sol?
Citera
2025-03-06, 14:37
Medlem
Citat:
Det var som sagt du som tog upp ämnet och hävdade att det är fastställt och bevisat att man kan mäta avståndet till solen med precision.

Ja det stämmer, vi vet att solen inte är liten och nära.

Citat:
Och jag vet inte hur man mäter avståndet...

Trist för dig, kan inte vara kul att vara så ovetande. Du har aldrig funderat på att bilda dig lite?
Citera
2025-03-06, 17:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du vet att din söta sol är nära, men inte hur nära? Hur kan du då veta det?
Citera
2025-03-06, 17:24
Avslutad
Det är lite märkligt ändå att det finns användare här som är bergsäkra på att man kan mäta avståndet till solen men inte vet hur det går till. Riktigt roande faktiskt.
Citera
2025-03-06, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det enda du behöver göra är att förklara hur ljuset från en stjärna kan passera 4000 mil genom atmosfären.

Då blir slutsatsen att varför stjärnor och solen skiner skarpare vid Antarkits beror på att man där befinner sig vid kanten av den platta jorden där atmosfären mot stjärnhimlen är tunnare, helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in