Från Political.eu
Citat:
March 5, 20256:59 pm
GREGORIO SORGI
Now for the difficult bit …
This might go down in the history books as the turning point in the decades-old quest to create a defense union.
European Commission President Ursula von der Leyen fired the opening salvo on Tuesday, when she put forward a mega plan aimed at boosting military spending by €800 billion over the coming years.
But that was the easy part.
The EU’s 27 leaders today will rate von der Leyen’s pitch, with highly indebted countries like Italy and Spain likely to ask for even more money in the Commission’s much-awaited defense strategy on March 19.
Just for a change, their calls will be supported by the once parsimonious Germany, whose chancellor-in-waiting Friedrich Merz re-wrote the country’s debt rules to allow funding for a mega rearmament plan.
Kanske inte helt on topic.
En EU arme har setts som ett hot i Kreml. Såklart. Ryssland vill inte ha EN stark motpart.
Man ville härska och söndra.
Hur vore det om om EU finasierade centralt denna armé.
Armén är också en del i det nationella försvaret.
På detta sätt skulle länder kunna ha en armé som inte belastar den inhemska budgeten.
Som finns till för den egna säkerheten men också är Europas armé.
Jag menar att det duger inte att varje land sitter med sin egen lilla styrka.
Istället en ”utlokaliserad” armé i varje land, men som ständigt övar tillsammans över landgränserna.
Något som på allvar kan skickas till den del av Europas gräns som hotas.
Ryssland skulle inte gilla detta.
Men då skulle vi kunna visa upp en avskräckning, som bevarar freden.
Jag kanske är sent ute med min tanke….redan prövats?
Edit. För länder som inte har råd att hålla med armé, kan man bli en del i den europeiska armén. Betald av hela Europa.