2025-03-05, 15:04
Medlem
JMGLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Jag håller absolut inte på demokraterna men jag är bekymrad över Trumps handelstullar (läs.handelskrig) och övriga sanktioner bara göder på krigsgudarna så att det till slut lätt övergår i väpnad kamp.
Där tycker jag att Trump borde tänka om och inte vara så aggressiv i alla sina tal.

Å andra sidan , om Trump lyckas vända ekonomin och "Average Joe" får desto bättre ekonomi än de haft under Biden tidigare kommer handelskriget vara som bortblåst i deras medvetande till nästa presidentval. Då övertar JD Vance kronan!
Ja ekonomisk total krasch kommer de lyckas med och om JD Vanish tar över sen så borde ju t.o.m. amerikanerna inse att de inte kan fortsätta på den här linjen.
Citera
2025-03-05, 15:10
Medlem
Demokraterna växte i mina ögon rejält efter talet. Deras skyltar var ju spot on. Tror hela världen nu fick upp ögonen för demokraterna och att de nu blev ännu större.
Citera
2025-03-05, 15:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Visste inte detta men tror på vad du säger
Låter helt korrekt
Helt otroligt

Så tullar ger självförsörjning
Vi måste skaffa det inom 10 år annnars sitter vi i skiten!
Kina will not share in a time of crisis!!
Bra att du tror på mig! Självförsörjning var kanske lite överdrivet av mig, men den egna försörjninggraden ökar i alla fall, något som ju sägs skulle vara bra för Sverige inom tex. livsmedelsproduktionen.
Senast redigerad av Karman 2025-03-05 kl. 15:22.
Citera
2025-03-05, 15:22
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Demokraterna växte i mina ögon rejält efter talet. Deras skyltar var ju spot on. Tror hela världen nu fick upp ögonen för demokraterna och att de nu blev ännu större.
Var det det här som gjorde att de växte i dina ögon?

https://ibb.co/21yyHwS6
Citera
2025-03-05, 15:23
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flapperhaha
President Trumps första state of the union tal sker i natt, och det ryktas redan om att Kanada och Mexico gått med på något avtal angående strafftrullar.

Dessutom ryktas det om att Trump kommer att prata om förhandlingarna mellan usa och Ukraina. Trump har fått en riktigt bra start och får han till fred i våran värld så blir han historisk trots alla vänsterhjons skrikande här på FB.

Talet är 9PM E.T dvs 03:00 Svensk tid. Vad tror vi förlorarna inom Demokraterna kommer att ställa till med för att störa talet?

Själv har jag börjat totalbojkotta amerikanske produkter sen tullarna började införas.

Amerikanske företag on suicide watch inom 1 år
Citera
2025-03-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av used66
[/b]

en 3 årings nivå? då kanske till och med du har en chans att hänga med...

😂

Jag lyssnar inte alls på vad den oranga apan säger.
Citera
2025-03-05, 15:41
Medlem
Skulle inte Ukraina kunna vända sig till Kina för att erbjuda dem att få mineralerna i utbyte mot försvar? Kina skulle kunna punktera ryssarna och få tillgång till mineralerna och få nästintill monopol på mineraler i världen, sen skulle Kina och eu starta ett ännu mer samarbete och sätta 100% tullar mot usa och köra stenhårda kampanjer i hela världen att alla ska bojkotta amerikanska varor och tjänster.
Citera
2025-03-05, 15:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Trump hade helt fantastisk bra rating när han tillträdde. På en månad har den dock gått ner ordentligt så den ligger på en mer normal nivå runt nollan (som dock är högre än Trumps normalnivå som vanligtvis legat kraftigt minus).

Vi får se hur de kommande månaderna utspelar sig, men smekmånaden är över nu så det gäller att prestera på riktigt för att behålla populariteten.

Hmm, CNN är ju djävligt bekymrade över Trumps rating så jag tror ju att siffrorna kommer att hålla i sig, den här driven att sätta USA först tilltalar de flesta, även demokrater men de kan ju inte säga det öppet.
Citera
2025-03-05, 16:00
Medlem
Reimers avatar
Amerikanarna tror på Trumps politik, framtidstron är på rekordnivåer mot vad den varit.

Citat:
PRESIDENT TRUMP: "For the first time in modern history, more Americans believe that our country is heading in the right direction than the wrong direction. In fact, it's an astonishing record: 27-point swing. The most ever."

https://x.com/charliekirk11/status/1897113304704934350
Citera
2025-03-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Skulle inte Ukraina kunna vända sig till Kina för att erbjuda dem att få mineralerna i utbyte mot försvar? Kina skulle kunna punktera ryssarna och få tillgång till mineralerna och få nästintill monopol på mineraler i världen, sen skulle Kina och eu starta ett ännu mer samarbete och sätta 100% tullar mot usa och köra stenhårda kampanjer i hela världen att alla ska bojkotta amerikanska varor och tjänster.
Det låter som en jävligt bra ide. Kina som diktatur är verkligen mer förutsägbara än putin och trumpland.
Citera
2025-03-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
En riktigt bra ide. Kineserna kan få Taiwan och panamakanalen så kan triump få mexiko.
Citera
2025-03-05, 16:14
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
När tullarna är på plats så försvinner osäkerheten och ekonomin anpassar sig. De ekonomer du förmodligen refererar till är liberala, globalistiskt frihandelsförspråkare och de får nästan allt utrymme i media, som du vet, så det är svårt att söka fram dessa fritänkare, men de finns så klart.

Tanken med helt fri handel går ju ut på att varje land/region bara ska göra det de är bäst på, självförsörjningen försvinner och lokalproducerat slås ut. Detta är egentligen en extrem form av planering av världsekonomin, sk. globalisering, som försvagar länders suveränitet/självstyre och gör dem starkt beroende av sin omvärld och detta är precis det som globalister vill uppnå, för att kunna dominera hela världen med sina produkter/tjänster och sin syn på samhället.

Jag undrar vad som hänt med ekonomskrået numera? De har blivit så extremt likriktade, osjälvständiga och säger samma sak hela tiden. Alla tullar är dåliga, räntor är nästan det enda som styr ekonomin. Enkla förklaringar, enkla budskap. Svårt att hitta seriösa ekonomer och fritänkare numera som sagt, jag erkänner det. Men även detta faktum är väl också en varningsklocka?

Autarki (självförsörjning) som ekonomiskt system brukar förespråkas av kommunister och fascister och det har knappast varit ett framgångskoncept där det tillämpats. Så att det är få ekonomer som förespråkar det numer är knappast förvånande.

Det är naturligtvis mest effektivt att lägga resurser på områden där man har en komparativ fördel,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Komparativa_f%C3%B6rdelar
Det är ju t.ex. inte rationellt att vi i Sverige ska lägga resurser på att odla apelsiner och kaffe i växthus för att bli självförsörjande.

Däremot är det motiverat att ett land ser till att de är, eller har möjlighet att bli, självförsörjande av det som är absolut nödvändigt i en kris- eller krigssituation. Men i en sådan situation handlar det om människor måste acceptera en väldigt torftig och enahanda kost, sluta åka bil privat, klädinköpen hållas på en minimi-nivå etc. Många nya jobb kommer naturligtvis skapas, inte minst inom jordbruket, i en sådan situation. Men knappast en lockande tillvaro och tror inte att amerikanerna är speciellt intresserade av att sänka sin levnadsstandard kraftigt i fredstid.
Senast redigerad av Arcane 2025-03-05 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in