2025-03-05, 06:42
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ok, jag undrar vad hon tittade på, jag såg alltihop och upplevde något helt annat. Kan det vara så att en relativt okunnig dagstidningsjournalist bara vill locka lite läsare med provokativa titlar?
Eller kan det vara så att en politikjournalist som jobbar på Sveriges största dagstidning har lite bättre koll på politik än vad en glad MAGA-amatör som du har?
Lite kul också med europeer som är pro Trump.
Varför?
Stödet till Ryssland?
Tullarna som gör oss alla fattigare?
Hatet mot NATO?
Vad?
Citera
2025-03-05, 06:43
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Han är demokrat, javisst. Men jag tror att han har rätt i sak. COBOL är ett uråldrigt system, Musks "siffernissar" har räknat fel någonstans. I tabellerna.

Hoppas du eller har du hårda fakta? Sluta sprida fake news.
Citera
2025-03-05, 06:44
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Eller kan det vara så att en politikjournalist som jobbar på Sveriges största dagstidning har lite bättre koll på politik än vad en glad MAGA-amatör som du har?

Nej, det kan det faktiskt inte. Du kan läsa min inläggshistorik om du vill förstå varför.
Citera
Medlem
KillPus avatar
Skrattretande föreställning av en clown 🤣 Men knarkhorasonen Vance var ännu roligare. Han måste fått ont i benen av att hoppa upp och lysa upp av glädje varje gång Trump sa ngt. Vilka ynkliga individer styr USA nu! Kim och Putler hälsar!
Senast redigerad av KillPu 2025-03-05 kl. 06:47.
Citera
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nej, det kan det faktiskt inte. Du kan läsa min inläggshistorik om du vill förstå varför.
OK, 😁.
Tack för erbjudandet men jag tror jag fortsätter med att lägga min lästid på SVD och DN även i fortsättningen.
Citera
2025-03-05, 06:45
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich

Kan det vara så att journalisten har ett politiskt narrativ han vill sälja? Eller är journalister änglar som har en unik egenskap att se utanför sitt egna bias? I så fall kan jag anta att du aldrig läst om saker du själv är expert på.
Citera
2025-03-05, 06:46
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det förklaras bra av den videon jag länkat till.
USA körde/kör gamla datorer med COBOL, därför stämmer inte Musks "räkenskaper":
https://youtu.be/71hKowGIpHM?t=443

Ungefär som Y2K-buggen typ 1999, många gamla system hade för få siffror.. (Nästan samma sak).
Konstigt att en "hackare" som Musk inte kände till detta innan han lät Trump gå ut med fadäsen offentligt.. Noll koll?
Ja. Det kan man verkligen säga.
Det är ju dumt att sätta 20-åringar på sådana system dessutom.
Jag tyckte vi var många som jobbade med Y2K-buggar
när det begav sig men tydligen inte så många i USA.
Jag satt med en svensk produkt som sålde bra i USA.
Inte konstigt att den gick särskilt bra efter 2000 speciellt om de andra inte åtgärdade sina Y2K-buggar.
Frågan är väl hur mycket hackare Musk är. Han är väl mest en kille som ärvt en massa pengar och gärna syns med IT-folk.
Citera
2025-03-05, 06:47
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Kan det vara så att journalisten har ett politiskt narrativ han vill sälja? Eller är journalister änglar som har en unik egenskap att se utanför sitt egna bias? I så fall kan jag anta att du aldrig läst om saker du själv är expert på.
Och du tror inte att flashbackare som är pro Trump och Putin har en agenda?
Citera
2025-03-05, 06:49
Medlem
Citat:
Du länkar till en person som dragit nytta av "systemet" i åratal och är uttalad demokrat och Trump-hatare. Lite källkritik tack.
Källkritik från en Trumpare

Här är lite källkritik: En audit för ett litet företag går inte att göra snabbare än en vecka. Men du tror att världens näst bästa tv-spelare, enligt han själv, och hans glada gäng hackers kan gå igenom halva USAs budget på några dagar.
Citera
2025-03-05, 06:51
Medlem
Citat:
Journalister är nästan lika inkompetenta som politiker.

Eller vad anser du?
Citera
2025-03-05, 06:53
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

De flesta journalister eller "experter" är okunniga - det är enkelt att förstå. De jobbar för en månadslön, och för att behålla jobbet ska de producera värde för en tidning. Tidningen tjänar pengar genom att locka läsare. På det sättet har du givetvis helt rätt.

De allra flesta människor tror sedan på dessa "sakkunniga" och går själva vilse i sin analys av världen, och kan inte bilda egna uppfattningar. Ett exempel på det är hur många nu pratar om hur USAs ekonomi kraschar, för att de läst dessa experter uttala sig om hur USAs ekonomi kraschar - fast dessa experter är okunniga och kan inte skilja på BNP (som givetvis störtdyker när man stryker statens enorma utgifter) och realekonomi.
Citera
2025-03-05, 06:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hoppas du eller har du hårda fakta? Sluta sprida fake news.

Det är inte fake news. Jag kan uppskatta Trump till stor del, men han har tydligen inte koll på vad hans Musk håller på med. Det är ju bra att ta tag i den federala administrationen (behövs runt svenska myndigheter också) men uppgifterna från DOGE gällande flera hundra tusen ådringar är löjliga. 150 år gamla? Nä, det är Musk som har kollat i fel program, och kört COMAL på fel system tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in