2025-03-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Du menar att inga motaktioner kommer och att de därmed inte kommer att få sälja saker billigare inom USA än om dom skull exporterat varorna?

Förklara på vilket sätt hans politik gynnar såväl konsumenter och bönder?
Är du emot frihandel?

Detta var vad de inavlade bönderna röstade på!
Oranga apan har sagt vad han ska göra hela tiden och nu gör han det.

Hoppas de jävla idioterna får lida.
Citera
2025-03-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olcadan
Många bönder röstade såklart på Trump. Som tack får de ett betydligt jobbare liv när det blir mycket dyrare för dem att sälja sina varor utomlands.

Varför är det på något sätt fel att bara sälja inom det egna landet?

Att skeppa mat till en annan världsdel är vansinne hur man än vill se på det. Inte så att det är så Trump ser på det (eller inte) men det har egentligen inte med saken att göra. I grunden är det bara fel, feltänk.
Citera
2025-03-04, 12:35
Medlem
Sleepdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Jag förstår... då tänker du så klart att prissättningen skall regleras för att få ekvationen att gå ihop? Låter lite kommunistiskt tycker jag? Hmmm men vänta, handelstullar, embargon, styrd prissättning och bästa kompis med Ryssland.

Det är kommunist du är, vänsterpack helt enkelt.
Hahahah jag vänsterpack. Min kommentar har inget med det att göra. Jag var lite halvt ironisk.
Citera
2025-03-04, 12:43
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tolkar “Tariffs will go on external product on April 2nd. Have fun!” som att det kommer bli dyrare för amerikanerna att köpa importerad mat, och att det i sin tur borde leda till ökad efterfrågan på det de amerikanska bönder producerar.

Hur tolkar ni det?

Tarifferna hade ju inte behövts om inhemska bönder hade billigare produkter. Priserna kommer alltså gå upp oavsett. Och även om inhemska bönder hade vart billigare så ger ju 25% tariffer på konkurrensen möjlighet att höja priserna.
Citera
2025-03-04, 12:47
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Många bönder röstade såklart på Trump. Som tack får de ett betydligt jobbare liv när det blir mycket dyrare för dem att sälja sina varor utomlands.

En närmast sarkastiskt hånfull post av presidenten på Truth Social:

https://www.yahoo.com/news/trump-reveals-tariffs-plan-ruin-194136984.html?guccounter=1

Tullar stjälper mer än vad de hjälper för den vanliga konsumenten, och det kommer givetvis kännas för de amerikanska bönderna som inte har återhämtat sig helt sen covid etc. Sen importerar USA ca 80-90% av potash från Kanada(de är även den största tillverkaren av råge) som är en viktigt ingrediens för konstgödsel som används på amerikanska gårdar för att få större yield bland annat. Så, de som straffas mest kommer så klart vara småbönderna som kommer behöva sälja sina gårdar och så klart den vanliga amerikanska konsumenten då priser kommer gå upp.

Även det amerikanska husbygget kommer bli dyrar då man använder nästintill uteslutande kanadensisk virke när det kommer till husbyggen. Man importerar även stordel olja etc från Kanada för inhemsk produktion.

Kortsiktigt kan det vara något värt för sjävla administrationen gällande de nya tullarna, men rent långsiktigt kommer det bli katastrofalt då man underbygger sitt förtroende från omvärlden samt konsumenterna. Men som vanligt tycker den 'vanliga' Trump-fantasten att dett är bra för att man "own the libs" och skiter fullständigt att ens köpkraft kommer att minska stort. Trump-kulten kommer köpa allt med hull och hår samt skylla på Demokraterna när prishöjning börjar kännas rejält.

Det ironiska är ju att Trump under förra mandatperioden förhandlade fram ett nytt handelsavtal med just Kanada och Mexiko som han kallade för det mest "rättvisa någonsin". Så, nu är det inte bra nog eller var han en dålig förhandlare från första början?

I alla fall summa summarum; den vanlige konsumenten kommer straffas och det kommer bli dyrare samt inflationen kommer att öka för alla inblandade.
Citera
2025-03-04, 12:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

En närmast sarkastiskt hånfull post av presidenten på Truth Social:

https://www.yahoo.com/news/trump-reveals-tariffs-plan-ruin-194136984.html?guccounter=1
Han menar väl att tullarna för utländska jordbruksprodukter ökar och att det därmed blir mer attraktivt att köpa amerikanska jordbruksprodukter. Men som du är inne på så är det ett tveeggat svärd.

En av få saker som jag tycker Trump gör rätt i är reciproka tullar som syftar till att motparten ska sänka sina tullar (och då sänks också den amerikanska tullen).
Citera
2025-03-04, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det är synd om dem. Vanligt folk i USA kommer bli fattigare och de rika på toppen likt trump får det bättre. Och då var det redan illa ställt i USA med utbredd fattigdom och social misär. Det är samma sorts skräpsamhälle vår borgarregering håller på att implementera här. Man gynnar en liten klick rika på vanligt folks bekostnad

Å andra sidan har amerikanerna själva röstat fram tomten

De fattig kan söka nytt land i alla fall. Lämna USA nu innan allt blir hemsk smutsigt... och stor katastrof...
Citera
2025-03-04, 13:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Majssirap? 😁😁😁
Se Corn syrup.
Citera
2025-03-04, 13:25
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Klart du har en åsikt. Eller vet du inte själv vad du skrivit i tråden?

QUOTE=henriko|91229512
Verkligen ett pest-eller-kolera-val.

Hade de inte röstat på Trump och den andra sidan vunnit, så/QUOTE

På vilket sätt har något jag nämnt i förbifarten om laglösheten i USA, och om BLM, överhuvudtaget något med min åsikt angående tullar på spannmål att göra? Du verkar helt söndermedicinerad.

Det är helt olika frågor, som man ha en åsikt om i varje delfråga, eller inte. Med tre olika frågor man kan tycka ja, nej eller vet inte, blir det totalt 27 olika kombinationer av åsikter man kan ha. Jag gillar inte att du förutsätter något om vad jag tycker i en fråga utifrån vad jag möjligen tycker i en annan mera uppenbar fråga. Och oddsen att du ska pricka rätt är små.

Citat:
Verkar inte alls som att du bryr dig om USA och dess befolkning det minsta.

Jag har ingen rösträtt där. Så jag kan inte påverka så mycket där. Ej heller är jag på plats, så det är svårt att starta en protestmarsch eller vad du vill att jag ska göra. Tycker du att du gör stor nytta i USA genom att argumentera på ett svenskt forum, emot mig, som inte ens har en åsikt i den fråga som tråden handlar om?

Citat:
Verkar som att du anser att det är bra att Trump vill hålla den migrantarbetare, legala och illegala som för att hålla de migrantarbetare som håller USAs jordbruksindustri igång, borde skickas iväg.

Och det tror du skulle gynna USAs jordbruk?

Verkar som du tycker det är bra med illegal verksamhet. Det tycker inte jag.

Vad jag möjligen tycker om det hela är fortfarande inte något trådstarten frågar efter.

Men mindre illegal verksamhet kommer givetvis gynna de gårdar som inte ägnar sig åt illegal verksamhet.

Dels en bättre konkurrenssitation, och dels kommer det stjälas och förstöras mindre om man skulle lyckas få bort en massa löst folk från samhället.
Citera
2025-03-04, 13:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det blir nog inget större problem i framtiden ändå eftersom de inte har några arbetare längre och därmed inte kan framställa några varor.
Youtube svämmar över av farmare som trots att de röstade på Trump nu går i konkurs och sitter och gnäller över det online.
Citera
2025-03-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
På vilket sätt har något jag nämnt i förbifarten om laglösheten i USA, och om BLM, överhuvudtaget något med min åsikt angående tullar på spannmål att göra? Du verkar helt söndermedicinerad.

Det är helt olika frågor, som man ha en åsikt om i varje delfråga, eller inte. Med tre olika frågor man kan tycka ja, nej eller vet inte, blir det totalt 27 olika kombinationer av åsikter man kan ha. Jag gillar inte att du förutsätter något om vad jag tycker i en fråga utifrån vad jag möjligen tycker i en annan mera uppenbar fråga. Och oddsen att du ska pricka rätt är små.

Jag har ingen rösträtt där. Så jag kan inte påverka så mycket där. Ej heller är jag på plats, så det är svårt att starta en protestmarsch eller vad du vill att jag ska göra. Tycker du att du gör stor nytta i USA genom att argumentera på ett svenskt forum, emot mig, som inte ens har en åsikt i den fråga som tråden handlar om?

Verkar som du tycker det är bra med illegal verksamhet. Det tycker inte jag.

Vad jag möjligen tycker om det hela är fortfarande inte något trådstarten frågar efter.

Men mindre illegal verksamhet kommer givetvis gynna de gårdar som inte ägnar sig åt illegal verksamhet.

Dels en bättre konkurrenssitation, och dels kommer det stjälas och förstöras mindre om man skulle lyckas få bort en massa löst folk från samhället.

Så om ingen kan ta dess plats. De du kallar för löst folk. Hur tänker du dig då att Floridas apelsiner ska plockar? Att Kaliforniens vindruvor ska plockas.

Kom ingen nu rassen och förklara för oss nyktra vad det är som gäller för att inte skördarna ska ruttna bort.
Citera
2025-03-04, 13:33
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Så om ingen kan ta dess plats. De du kallar för löst folk. Hur tänker du dig då att Floridas apelsiner ska plockar? Att Kaliforniens vindruvor ska plockas.

Kom ingen nu rassen och förklara för oss nyktra vad det är som gäller för att inte skördarna ska ruttna bort.

Begriper du att att vi hamnat i en cirkel, och att jag redan svarat på detta? Dement?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in