2025-03-04, 03:55
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Förutom att minimilönen i USA är $7,25 så hoppas jag att du förstår att många odlar kör med ackord. DVS enbart betalar efter vad du plockar i form av druvor, gurkor, tomater, etc.

Än en gång.
Någon måste skörda grödorna, vem ska göra det om inte migranter gör det?

Om det ska vara rimliga löner så kommer det bli dyrare och därmed driva på inflation.

Tror du på allvar att han gör detta för USAs bästa?

Återigen, vad jag tror är bäst politik för USA är inte ämnet.

Jag konstaterar bara vad utspelet kan innebära. Ja, högre priser. Där är vi i alla fall överens.

Om USA blir mindre beroende av att importera mat från andra länder, kan de vara hårdare mot andra länder i förhandlingar i alla möjliga andra sammanhang. Så även med en inflation, kan det bli andra fördelar för landet i stort.

Att just detta kommer sluta så illa att det blir uppror i landet tycker jag inte är så självklart. Och framförallt inte att det skulle vara bönderna som gör upproret.

Uppror kommer det säkert bli. Det finns ett stort Trump-hat. Men jag är inte lika säker som du att detta blir orsaken, eller ens att det behövs en orsak. Uppror hade det blivit om vikariekvinnan hade vunnit också. Men då av andra orsaker.
Citera
2025-03-04, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Återigen, vad jag tror är bäst politik för USA är inte ämnet.

Jag konstaterar bara vad utspelet kan innebära. Ja, högre priser. Där är vi i alla fall överens.

Om USA blir mindre beroende av att importera mat från andra länder, kan de vara hårdare mot andra länder i förhandlingar i alla möjliga andra sammanhang. Så även med en inflation, kan det bli andra fördelar för landet i stort.

Att just detta kommer sluta så illa att det blir uppror i landet tycker jag inte är så självklart. Och framförallt inte att det skulle vara bönderna som gör upproret.

Uppror kommer det säkert bli. Det finns ett stort Trump-hat. Men jag är inte lika säker som du att detta blir orsaken, eller ens att det behövs en orsak. Uppror hade det blivit om vikariekvinnan hade vunnit också. Men då av andra orsaker.

Klart du har en åsikt. Eller vet du inte själv vad du skrivit i tråden?

[quote=henriko|91229512]
Verkligen ett pest-eller-kolera-val.

Hade de inte röstat på Trump och den andra sidan vunnit, så hade det blivit fortsatt ohämmat invällande av kaosfolk som hade eldad upp deras traktorer utan straffpåföljd, och sedan hade troligen de vita bönderna fått deras sista intjänade slantar beslagtagna, för att ge till svarta slavättlingar.
[/QUOTE

Verkar inte alls som att du bryr dig om USA och dess befolkning det minsta.

Eller möjligen bara vissa.. dom vita.

Eller ångrar du det du skrev?

Verkar som att du anser att det är bra att Trump vill hålla den migrantarbetare, legala och illegala som för att hålla de migrantarbetare som håller USAs jordbruksindustri igång, borde skickas iväg.

Och det tror du skulle gynna USAs jordbruk?

För du förstår väl att det finns en hel del manuellt jordbruk i USA?
Citera
2025-03-04, 05:23
Medlem
Det beror ju helt på.

USA Har haft ett produktionsöverskott på exempelvis Vete på ungefär 25% under några år, sedan har man å ena sidan haft torka då importerade man samma gröda, jag skulle säga att det är omöjligt att förutse på kort sikt om detta är lönsamt eller inte, men på längre sikt är såklart frihandel bättre.
Citera
2025-03-04, 08:09
Medlem
Jupp, blir tungt för amerikanska bönder.

USA har länge haft ett handelsöverskott när det gäller matproduktion men 2023 fick man ett underskott för första gången.

2024 var underskottet drygt $30 miljarder. För 2025 förespås det bli $49 miljarder.

Att ett land med så mycket jordbruksmark är beroende av matimporter är tecken på hur långt Dutch-disease har gått i USA.
Citera
2025-03-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vem fan vill köpa amerikanska giftiga gmo grönsaker och gmo hormonkött och mjölkprodukter.

All färdigmat i butiken innehåller giftig gmo majssirap och gmo soja och azofärger +annat skit.

Tillåme deras skitläsk proppas med supergiftet majssirap.

Ingen normalt tänkande utbildad människa utanför usa stoppar detta i sin kropp.
Majssirap? 😁😁😁
Citera
2025-03-04, 08:28
Medlem
Gubbens avatar
America är en så stor ekonomi att de inte behöver handel med utlandet.
Det räcker med att de tvättar varandras skjortor så går ekonomin runt.
Citera
2025-03-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olcadan
Många bönder röstade såklart på Trump. Som tack får de ett betydligt jobbare liv när det blir mycket dyrare för dem att sälja sina varor utomlands.

En närmast sarkastiskt hånfull post av presidenten på Truth Social:

https://www.yahoo.com/news/trump-reveals-tariffs-plan-ruin-194136984.html?guccounter=1

De flesta bönder säljer inom landet. Deras produkter gynnas. Det är ju raka motsatsen till vad du påstår.
Citera
2025-03-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tolkar “Tariffs will go on external product on April 2nd. Have fun!” som att det kommer bli dyrare för amerikanerna att köpa importerad mat, och att det i sin tur borde leda till ökad efterfrågan på det de amerikanska bönder producerar.

Hur tolkar ni det?

effekten bör bli: amerikanska bönder tjänar mer på sina produkter de säljer på den amerikanska marknaden, förloraren blir den amerikanska konsumenten som får betala mer eftersom den strypta tillgången på livsmedel kommer driva upp de inhemska priserna också. För oss europeerska konsumenter kommer vi att tjäna på det då det blir ett överskott här. Sedan blir det tullar på amerikanska varor men det kan vi leva med

den stora förloraren blir den genomsnittlige amerikanen, då inflationen kommer att öka igen i usa varvid de höjer räntan osv.

Trump ljuger ihop något att det är kanadas fel eller varför inte Island, finns liksom inte längre någon logik, varje dag är det något nytt så snart slutar man att lyssna
Citera
2025-03-04, 09:50
Medlem
MyJustices avatar
Samtidigt är Kanada och Grönland på väg in i EU .
Välkommen till dem
Kina lägger exportförbjud på vissa produkter mot USA .
vad Mexico gör vet jag inte .
Senast redigerad av MyJustice 2025-03-04 kl. 09:53.
Citera
2025-03-04, 09:54
Medlem
DroidBishops avatar
Eh nej det här blir gynnsamt för bönderna. Efterfrågan på inhemsk produktion ökar. Samtidigt har Trump en radda åtgärder som minskar skattetryck och regleringsbörda och slopar idiotisk klimatfjanteri. Trump har alltid varit väldigt omtyckt av bönderna och förstår att man måste släppa dom fria så gott det går.

Vad gör vi i Sverige och EU? Tvingar bönderna att blanda i kemikalier, reglerar sönder, skattar sönder, gapar om kofisar och försöker på alla sätt och vis trycka bort bönderna. USA går åt rätt håll, Europa åt fel.
Citera
2025-03-04, 10:01
Medlem
Baisianuss avatar
På vilket sätt är det sämre att sälja sina varor på den inhemska marknaden än att exportera till Europa? Är det inte bättre att varje område försörjer sig själv, särskilt ur ett miljöperspektiv?
Citera
2025-03-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Eh nej det här blir gynnsamt för bönderna. Efterfrågan på inhemsk produktion ökar. Samtidigt har Trump en radda åtgärder som minskar skattetryck och regleringsbörda och slopar idiotisk klimatfjanteri. Trump har alltid varit väldigt omtyckt av bönderna och förstår att man måste släppa dom fria så gott det går.

Vad gör vi i Sverige och EU? Tvingar bönderna att blanda i kemikalier, reglerar sönder, skattar sönder, gapar om kofisar och försöker på alla sätt och vis trycka bort bönderna. USA går åt rätt håll, Europa åt fel.
USAs inhemska produktion är beroende av import. Bland bönderna som hos alla andra. Nästan all konstgödsel importeras, främst från Kanada. Det kommer att bli svindyrt för bönderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in