2025-03-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Enat? Här är en svensk artikel från dåtiden 2014-10-10:

"Det är uppenbart att Ukraina är djupt splittrat i två läger mellan de som sluter upp i den nationalistiska yran runt den blågula flaggan, och de som känner sig allt mer ovälkomna som medborgare i det nya Ukraina."

"Oppositionella i Ukraina mördas, fängslas eller tvingas fly för sina liv"

"milisledaren Mark Gordienko i paramilitära Medborgerliga självförsvarsrådet jagar oppositionella i Odessa. ”Om de vill prata politik kan de få göra det med sina toalettstolar. Men om de kommer ut på gatorna så kommer vi att skjuta dem”, säger han"
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/VRdpw1/vi-skjuter-politiska-motstandare

Det härliga "demokratiska" Ukraina. Kristersson och von der Leyen blir gröna av avund.

Du överdriver och det vet du. I östra Ukraina har det funnits en anknytning till Ryssland och i viss mån en splittring som du säger. Men du försöker av en liten företeelse måla upp en bild som du kallar djup splittring.
Citera
2025-03-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghyld
Som jag försökte påvisa i mitt andra svar så går det att bygga analogier som är helt omöjliga att inte hålla med.

Men detta är inget annat än en ointelligent argumentationstaktik vilket jag tror vi båda fattar.

Låt oss diskutera sakfrågan istället. Jag är på riktigt nyfiken. Tror du Ukraina kan gå vinnande ur det hära? Ryssarna har större befolkning ska vi bara skicka pengar till varje Ukrainare har dött? Vilka åtgärder ska göras för att Ukraina ska få tillbaka sitt territorium?
Ukraina måste skaffa kärnvapen. Det är enda lösningen för en mindre nation att behålla sin suveränitet.
Citera
2025-03-03, 23:39
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Villkorslös kapitulation är den väg Ukraina kommer att tvingas ta om de inte omgående lyckas förhandla fram ett avtal. Det är Ukraina, och inte Ryssland, som kommer att få slut på både soldater och krigsmoral när trupperna inte kan roteras. När detta sker kommer det att gå fort för ryssen att ta kontroll över ukrainskt territorium. Därför är det smartaste draget just nu, snarare än om flera år när soldaterna tar slut, att sluta det avtal som Trump försöker få till. Drömmen om att återfå hela Ukraina är en utopi. Realistiskt sett kommer det inte att finnas någon bättre tidpunkt för Ukraina att förhandla fram ett fredsavtal än nu. Jag kan ha fel, men jag ser inget som indikerar att så är fallet.

Nej! Det stämmer inte. Ukraina slåss för sin överlevnad. Kapitulation är värre än att dö slagfältet. Om du kapitulerar kommer ryssråttorna att döda dig och våldta alla dina släktingar och husdjur. Om du dör på slagfältet är allt över och du har tagit med dig många fler ryssråttor än dig själv.

Man kan inte vinna mot någon som slåss för sin överlevnad. USA borde ha lärt sig det i Vietnam och ryssäcklen borde ha lärt sig det i Afghanistan.

Att ryssäcklen sedan har satt in golfbilar, åsnor och svältfödda nordkoreanska råttor i sin arme, talar faktiskt inte för att ryssråttorna har tiden på sin sida...

Ära åt Ukraina! DÖD åt ryssland!
Citera
2025-03-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Vilka eftergifter vill man avkräva Ryssland?

Någon som kan svara på detta?
Eller är usa dealen t.o.m. värre än ryssdealen.

Usa dealen= ryssdealen+naturresurser till usa?
Citera
2025-03-03, 23:50
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Hur ska de gå vinnande ur striden? Vilka åtgärder måste vi göra för att uppnå detta mål?
Det är väl lite det som händer nu. EU fattar att även om Trump är en idiot så har de förlitat sig för mycket på USA, även fast EU också har ställt upp på typ Libanon m.m. T.o.m. Turkiet är ju med nu, så jag hoppas att det kan bli en ändring.
Citera
2025-03-03, 23:58
Medlem
ghylds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Ukraina måste skaffa kärnvapen. Det är enda lösningen för en mindre nation att behålla sin suveränitet.
Ahkey, visst jag håller med till viss del. Men de kommer ju inte kunna få tillbaka sina förlorade landområden.
Citera
2025-03-04, 00:00
Medlem
ghylds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Det är väl lite det som händer nu. EU fattar att även om Trump är en idiot så har de förlitat sig för mycket på USA, även fast EU också har ställt upp på typ Libanon m.m. T.o.m. Turkiet är ju med nu, så jag hoppas att det kan bli en ändring.
Så vilka åtgärder måste EU göra för att Ukraina ska få tillbaka sina landområden?
Citera
2025-03-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Finland var 1940 i samma sits som Ukraina. I krig mot Sovjetunionen helt ensam. Britter och fransmän lova skicka soldater om bara Finland fortsatte slåss. Men det var tämligen falska löften och Finland slöt fred med landavträdelse. Alla anser nu i efterhand det var rätt handlat.

Inga andra land är villiga sända soldater till Ukraina, men alla ser gärna Ukraina blöder lite till bara för att skada Ryssland. Men det borde inte ligga i Ukrainas intresse förlänga konflikten om man kan få fred med gränsdragning med i stort sett där fronten ligger idag.

Det är inte rättvist, men det är realistiskt.

Ni som vill Ukraina fortsätter kriget, tänk efter, är det i erat eller Ukrainas intresse ?

Om Ukraina och ukrainarna vill ha fred på sina villkor så köper jag det. Om de fortfarande vill kriga så köper jag det med.

Frågan är vad Putin vill.
Citera
2025-03-04, 00:04
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmusen7
Du som inte ens kan begripa vad jag nyss skrev ska hävda att han som bygger rymdfarkoster till Mars inte är speciellt smart? Och dessutom empatistörd, baserat på vadå?
Om du verkligen tror att Elon bygger rymdfarkoster och om du dessutom inte ser att han saknar empati så kan jag nog inte övertyga dig.
Citera
2025-03-04, 00:06
Medlem
Musk har rätt. zelenskyj måste sansa sig eller avgå. just nu blockar han alla försök till fred och för varje dag dör fler soldater från bägge sidor.
Citera
2025-03-04, 00:07
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Så vilka åtgärder måste EU göra för att Ukraina ska få tillbaka sina landområden?
Jag är bara en simpel observatör som anser att Putin är en massmördare. Men EU behöver väl antagligen visa upp sina militära muskler samt sluta handla med det skitlandet.
Citera
2025-03-04, 00:08
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Musk har rätt. zelenskyj måste sansa sig eller avgå. just nu blockar han alla försök till fred och för varje dag dör fler soldater från bägge sidor.
Putin startade kriget, han kan avsluta det exakt precis när han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in