2025-03-03, 06:20
Medlem
TheyCallMeTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Oj vad jag missuppfattade detta spektakel.. trodde alla skulle åka nio mil.. Dom är sååå lyckliga att dom klara denna bedrift... Sen ser jag att dom har kört 2.3 mil vardera ungefär och alla körde inte ens det.. finns ju absolut ingenting att bli imponerad över.. alla skulle åkt hela vasaloppet annars är det bara å lägga ner..

Det trodde jag också. Är man helt grön på skidor kanske man inte ska ge sig på värstingvasan.
De kunde väl nöjt sig med halvvasan eller nån annan kortare sträcka. Inte störa och förstöra för de som faktiskt kan åka skidor.
Citera
2025-03-03, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexus
När Kaeli kom i mål efter 3 km sa hon.
– Oh my god, jag kan inte andas, säger Kaeli Abdi inför publiken i Mora.
Helt sjukt och så hyllas hon som om hon hade gjort något bra

Hon har inte tränat vare sig skidåkning eller gjort någon konditionsträning.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/mot-alla-odds-ganget-i-mal-efter-over-tolv-timmar
Patetiskt är bara förnamnet. Hon borde inte fått delta eftersom hon faktiskt var en risk för de andra som körde loppet. Hon viftade med sina stavar uppe i huvudhöjd. Flera gånger var det nära att åkare träffades av hennes viftande stavar. 3 km och folk hyllar denna individ. Inga höga krav på henne.
Citera
2025-03-03, 07:17
Medlem
Silltunnas avatar
Jag så inte det, men undrar om Gunde grät? Det gör han ju i varje tv-produktion han medverkar i. Har aldrig stött på någon som har så lätt till tårar som den mannen.
Citera
2025-03-03, 07:55
Medlem
"Mot alla odds" hade säkert ambitioner från början att vara en seriös satsning för att visa att man kan få helt nybörjare att på ett halvår bli hyfsade skidåkare. Nu blev det definitivt inte så. Man valde helt fel personer. Under hela serien hade de en mycket låg motivation att verkligen träna för att åstadkomma något. Varje gång gruppen träffades visade det sig att de inte förbättrat sig över huvud taget. De enda två som tog det lite seriöst sista månaden var Linda och Samir. De tre andra var rent patetiska figurer som jag hoppas vi slipper se i TV-sammanhang över huvud taget i fortsättningen.
Citera
2025-03-03, 08:21
Medlem
Första åkaren hade alltså 4:15 eller 255 minuter på sig att åka 24 km, alltså nästan 11 minuter per km, eller 5,6 km/h.

Okej att det är kö och går långsamt i början men det går ju nästan att krypa i den hastigheten.

Världsrekordet i att krypa 100 meter är 55 sekunder eller 6,5 km/h.

Fy fan för att slösa skattepengar på så slöa människor. Man fattar ju varför dom inte har några riktiga jobb.
Citera
2025-03-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
"Mot alla odds" hade säkert ambitioner från början att vara en seriös satsning för att visa att man kan få helt nybörjare att på ett halvår bli hyfsade skidåkare. Nu blev det definitivt inte så. Man valde helt fel personer. Under hela serien hade de en mycket låg motivation att verkligen träna för att åstadkomma något. Varje gång gruppen träffades visade det sig att de inte förbättrat sig över huvud taget. De enda två som tog det lite seriöst sista månaden var Linda och Samir. De tre andra var rent patetiska figurer som jag hoppas vi slipper se i TV-sammanhang över huvud taget i fortsättningen.

Ja själva idén var god men personerna som blev valda att delta var helt enkelt för lata. Pinsamt.
Citera
2025-03-03, 09:24
Medlem
Samir o Linda åkte skidor ibland iallafall (de kan jag ge dem) medan de två andra pajsarna gick m skidor.

Bästa stunden var när Dikmannen inte kunde få ett ljud över sina läppar men det tog han tyvärr igen vid målet när det babblades som vanligt.

Perfekt exempel på ordspråket:
Mycke snack å lite verkstad
Citera
2025-03-03, 10:20
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Första åkaren hade alltså 4:15 eller 255 minuter på sig att åka 24 km, alltså nästan 11 minuter per km, eller 5,6 km/h.

Okej att det är kö och går långsamt i början men det går ju nästan att krypa i den hastigheten.

Jag tycker precis som dig att Filip Dikmen gjorde det alldeles för dåligt, men precis som du påpekar så är det mycket kö i början. Väldigt mycket kö. Backen är värst (och där står man still och rör sig bara lite, lite), men fram till Mångsbodarna är det mycket folk i vägen i spåret. Mellan Smågan till Mångsbodarna så tror jag dock knappast att Filip hindrades så värst mycket av att det var folk i vägen i spåret eftersom han åker för sakta helt enkelt. Men för någon som kan åka skidor så är det mycket folk i vägen fram till Risberg. Därefter blir det bättre (det var i alla fall min upplevelse det året jag åkte och startade i sista startledet).
Citera
2025-03-03, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Jag tycker precis som dig att Filip Dikmen gjorde det alldeles för dåligt, men precis som du påpekar så är det mycket kö i början. Väldigt mycket kö. Backen är värst (och där står man still och rör sig bara lite, lite), men fram till Mångsbodarna är det mycket folk i vägen i spåret. Mellan Smågan till Mångsbodarna så tror jag dock knappast att Filip hindrades så värst mycket av att det var folk i vägen i spåret eftersom han åker för sakta helt enkelt. Men för någon som kan åka skidor så är det mycket folk i vägen fram till Risberg. Därefter blir det bättre (det var i alla fall min upplevelse det året jag åkte och startade i sista startledet).

Var faktiskt omgjort i år så det inte skulle bli kö i backen vilket sportchefen för Vasaloppet pratar om här: https://www.facebook.com/reel/983387660013872

Anledningen att det sket sig i början var nog för att han struntade i fästvallan, gissar att dom inte har tränat i så backiga partier (eller ens tränat öht, bortsett från det man fått se i programmet).

Han valde alltså bort det för att han inte haft det tidigare när dom har "tränat". Har själv inte åkt vasaloppet men gissningsvis helt fel sträcka att välja bort det.

Men SVT har en sanslös förmåga att välja helt fel invandrare för att "marknadsföra" dom, så handlar nog mer att ge dom jobb, dvs strössla skattepengar, då dom inte är anställningsbara på en normal arbetsmarknad.

Även om Samir har varit väldigt likeable ända sedan han klev in i dokusåpavärlden (naturligtvis ingen slump att han gjorde bäst ifrån sig också).

Även om vissa åkte pinsamt korta sträckor med tanke på förberedelsetiden och all uppbackning, borde typ varit uppdelat på 2 pers istället, max.
Senast redigerad av slavdrivarn 2025-03-03 kl. 11:01.
Citera
2025-03-03, 11:01
Medlem
Herregud vilket sänke för Vasaloppet detta var.
Jag (och säkert många andra tittare med mig) har inte sett själva serien innan, utan hade SVT play igång för att det brukar vara trevligt att titta på dom som åker för SVT:s räkning och pratar med folk i spåret.

När det startade:
Filip... Av det lilla jag såg antingen gnällde han eller var knäpptyst. Det var för visso skönt att han var tyst men det gav inte så mycket för själva TV-sändningen.
Men som sagt. På tok för mycket gnäll...
Sen klarade han inte ens repet, varpå man (läs: jag) undrade hur upplägget hade sett ut. Hade dom inte tränat något? Inte fått hjälp att lära sig åka skidor? Var dom lurade till start, eller hade dom något som helst hum om vad dom gav sig in på?

Samir...
Har inget dåligt att säga här. Han kämpade på. Tog in placeringar. Positiv och glad (vilket man kan förvänta sig under första halvan av ett Vasalopp).

Linda...
Ny gnällspik. Det är INTE bra TV att visa en människa som gnäller och gnäller och gnäller över hur jobbigt det är, när alla runt omkring har åkt 4 mil längre än henne och biter ihop och tar det för vad det är.

Junior...
Herregud...
En vuxen man, som ska vara del i ett TV-lag, och som ska representera... invandrare (?) och som frontar kamerorna iklädd en jävla grismössa?!?! Alltså...?
Han hade inte tränat. Hade ingen balans. Gapade och skrek som om... jag vet inte vad...
Vill man att folk ska se på en som smått efterbliven så är det ju en lyckad strategi, men vill man det?
Man får ge honom att han verkar vara en god människa och det ska uppmuntras, men det finns kanske ett annat forum för att låta den sidan komma fram?

Sen Kaeli...
Hon skulle alltså åka 3 kilometer.
Om nu Junior hade kämpat så som dom fick det att verka som... varför tog man ifrån honom glädjen i att få passera mållinjen? Varför skulle hon - som inte hade tagit utmaningen på allvar under hela året - få beröva dom andra deltagarna det?
När hon hade "åkt" 500m på 15 min, flåsade hon som en annan gör under maxpuls-test.
Hon kan inte ha tränat ett enda pass under hela året.
Var det meningen?
Hur var det hela upplagt egentligen?
Borde inte SVT ta lite ansvar för det hela? Säga att "Du är välkommen att vara med i det här projektet. Du måste dock träna regelbundet under året, samt vara med på våra träningsläger.".
Nu kändes det mest som lyteskomik.

Blir fan irriterad på hela upplägget.
Varför ska vi tycka att det är en JÄTTEBEDRIFT att åka 19 (eller 3) kilometer på skidor, bara för att det är invandrare? För att dom inte kan bättre? Är det den bilden SVT vill att vi ska ha av invandrare?
Så jävla dåligt!!
Dom kunde väl för fan ha valt 4 deltagare från icke skidåkande nation, med lite driv och jädrar anamma? Några som har respekt för sporten. Respekt för loppet. Respekt för dom andra deltagarna.

Jag har själv åkt loppet några gånger och första gången tog det knappt 12 timmar.
Trots att jag har förbättrat min tid avsevärt sen dess, vill jag påstå att det loppet var den största bedriften.
Jag anmälde mig i september. Hade aldrig åkt längdskidor innan och bodde i en snöfri del av Sverige. Ville ge upp flera gånger under loppet men krigade med mina demoner och tog mig som sagt i mål.
Jag gissar att många av dom som passerade Kaeli dom sista kilometrarna var i samma sits som jag första året. Dom sista kilometrarna var ett helvete, men det var bara att bita ihop och fortsätta. Att då passera den där jävla cirkusen och att få höra "vilken bedrift det var av henne att åka 3 kilometer" är att pissa på alla som har kämpat på riktigt.
Senast redigerad av bagarsmolket 2025-03-03 kl. 11:04.
Citera
2025-03-03, 11:27
Medlem
Underbart program. Fantastisk TV.
Själva skidprestationerna kan man ju tycka en del om.

Tippar ändå att många här med starka åsikter inte har åkt speciellt mycket skidor.
Citera
2025-03-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexus
När Kaeli kom i mål efter 3 km sa hon.
– Oh my god, jag kan inte andas, säger Kaeli Abdi inför publiken i Mora.
Helt sjukt och så hyllas hon som om hon hade gjort något bra

Hon har inte tränat vare sig skidåkning eller gjort någon konditionsträning.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/mot-alla-odds-ganget-i-mal-efter-over-tolv-timmar

Om vi ska va ärliga va det inte ens 3 km. Det vs typ 2.6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in