2025-03-02, 20:48
Avstängd
otellos avatar
Lyssnansvärt avsnitt av SvD Ledarredaktionen, inläst av Tove Lifvendahl.

Har forumets empatilösa vatnik-imbeciller någonting att invända mot det som sägs?
Citera
2025-03-02, 20:50
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Det sades undermötet och fångades på film.

https://www.bitchute.com/video/AnRptEPvOwV7

Peak värdighetsnivå.
Det är svårt att höra exakt vad han säger. Men om han nu säger det så är vad jag förstår är det uttrycket mer mångfacetterat. Jag, det kan betyda "bitch" men även typ "for fuck sake". Nu talar jag inte ryska så kan ha fel.

Man får nog säga att alla tre herrar betedde sig ovärdigt men man kanske kan ha mer förståelse för Zelensky då han är så pressad. Men det kanske Trump också är.
Citera
2025-03-02, 20:51
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Ingen mening att diskutera med dig
Allt han säger stämmer, jag förstår att det blir svårt att försvara Trump & Co när man möts av fakta. Tänk över ditt liv och vilken typ av människa du vill vara – en som försvarar demokrati och mänskliga rättigheter, eller en som försvarar diktaturen Ryssland och allt som kommer på köpet.
Citera
2025-03-02, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du menar att de kommer göra en Trump?
Har Trump presenterat något fredsavtal?
Citera
2025-03-02, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Varför skulle det vara avskräckande, menar du? Ryssland kan lika gärna erbjuda USA ett liknande avtal som det man ingick med Ukraina gällande mineralerna och därmed säkra USA:s "intressen", om Ryssland skulle besluta sig för att återuppta konflikten.

Det är oerhört naivt att tro att Ryssland, med sina geopolitiska ambitioner, skulle avstå från att ytterligare stärka sina positioner i Europa efter ett fredsavtal med Ukraina idag. Konflikten blir inte löst – den skjuts bara upp till framtiden.
Du förstår inte varför det skulle vara avskräckande för Ryssland att anfalla Ukraina, om USA har investeringar i Ukraina? Du menar att USA eller amerikanska investerare bara skulle överge en industri som man har plöjt ner miljarder dollar i? Tänk igen.
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Vi mig vart dom backar

https://www.youtube.com/watch?v=cYouK92aeJo
https://www.youtube.com/watch?v=Ytkx2glkdOU
https://www.youtube.com/watch?v=OvtX9883mlk

Förväntar mig att du kommenterar dessa tre

Varför?

De är alla tre ökända ryska propagandakanaler, och har dessutom inget att göra med det jag skrev.

Frontlinjen följer man bäst via ISW, men i nuläget spelar det faktiskt ingen större roll var fronten går. Det är inte var frontlinjen ligger som kommer att avgöra kriget, det är att fronten är som ett svart hål, som suger resurser av båda parterna. Det är därför europeiskt (och amerikanskt) stöd är så avgörande viktigt, Ukraina behöver därmed bara betala en del av den kostnaden medan Ryssland betalar hela sin kostnad själv (att tjetjener och nordkoreaner kallts in som hjälp har inte spelat nån större roll).

Läs mer krigshistoria, det är väldigt sällan som det som händer på slagfältet är det som direkt avgör ett krig.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Agenda special just nu på svt2 handlar om detta. (Kl 20-22)

https://www.svtplay.se/video/KzVB4w4/agenda/agenda-special-det-nya-sakerhetslaget-del-1
Senast redigerad av BombaySaphire 2025-03-02 kl. 20:58.
Citera
2025-03-02, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Det kan bli så att skurken Putin vinner och att det behövs en empatilös fredshandlare som Trump som skiter i rättvisan och offrets situation. Vi kanske får äta upp det sura äpplet och inse att världen är inte rättvis. Ukraina kan förlora stort och Putin och Trump vinna lika stort och resten av Europa får stå med rumpan bar. Sedan får vi väl börja slicka på Putins arsle för att få leva i fred. Och låtsas vara vänn med fienden Trump för ekonomiska intressen.

Vi borde ha lärt läxan att aldrig lita på Ryssland eller USA. Sluta apa efter amerikaner, börja sjunga på eget språk på ESC, alla länder i Europa borde göra det som en märkering. Vi borde närma oss andra europeer, visa deras filmer i stället för amerikanska. Vi borde även bjuda in t ex Kanada.
Känslorna sitter på utsidan, förnuftet är icke-existerande. Det är inte svårt att förstå varför Europa halkar längre och längre efter. Det är din egen framtid som du förstör, det fattar du?
Citera
2025-03-02, 20:58
Medlem
Steinarrs avatar
Hela MAGA-rörelsen hänger på att Trump får ett slut på kriget i Ukraina eftersom det var ett av hans viktigaste löften.

Om Zelenskyj inte skriver på det som Trump lägger på bordet så kommer nog Trump bli ordentligt sur och dra in allt stöd. Varenda öre, vapen, underrättelsetjänst och Starlink.

Experter tror att Europa kan hålla ut ett tag utan amerikanska pengar och vapen men det har ingen betydelse.
Om Starlink och USAs underrättelsetjänst försvinner så blir det en katastrof.

EU kan inte ersätta detta på direkten utan det skulle dröja ett tag. Antagligen för länge.
Citera
2025-03-02, 21:02
Medlem
Finns det ens någon möjlighet att diskutera en fredsuppgörelse med Zelensky ?

I den här artikeln från TIME som skrevs för ett drygt år sedan, framstår Zelensky som besatt av att besegra Ryssland. Några fredsförhandlingar finns inte på kartan. Hans närmaste rådgivare verkar bekymrade över hans tillstånd, omöjligt att diskutera med Zelensky.

Citat:
“Nobody believes in our victory like I do. Nobody,” Zelensky told TIME in an interview after his trip.
----
Despite the recent setbacks on the battlefield, he does not intend to give up fighting or to sue for any kind of peace. On the contrary, his belief in Ukraine’s ultimate victory over Russia has hardened into a form that worries some of his advisers. It is immovable, verging on the messianic. “He deludes himself,” one of his closest aides tells me in frustration. “We’re out of options. We’re not winning. But try telling him that.”

Zelensky’s stubbornness, some of his aides say, has hurt their team’s efforts to come up with a new strategy, a new message. As they have debated the future of the war, one issue has remained taboo: the possibility of negotiating a peace deal with the Russians.
https://time.com/6329188/ukraine-volodymyr-zelensky-interview/
Citera
2025-03-02, 21:04
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag måste erkänna att om jag var tvungen att tillbringa tid i samma rum som Trump och Vance så skulle jag nog hemfalla till droger...

Skämt åsido (fast det är egentligen inget skämt), det är ju bara löjligt att påstå att Zelensky skulle ha varit "drogpåverkad". Dvs. den som påstår det gör sig bara löjlig. Så jag förstår inte riktigt poängen med sånt skitsnack, det hjälper ju ingen...
Varför är det löjligt? Han är kokainist.

Hans-Georg Maaßen skrev såhär om saken.

"You should never have a conversation with Trump unless you are 100% sober."

Om någon gör sig löjlig här är det snarare du.
Citera
2025-03-02, 21:05
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
En vettig analys om läget nu, av f.d. deputy national security advisor Victoria Coates.

"The US is the ‘nuclear umbrella’ over Europe"
https://www.youtube.com/watch?v=krPc-pzQHh8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in