2025-02-27, 17:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, precis.
Vilket gör det hela helt galet.
Autistens synapser är uppenbart enkelspåriga ur detta perspektivet...

I andra fall förefaller han sakna myelinskidor då han hoppar runt med en motorsåg som en fjortis.

Han kör ett identiskt race som twitter.
▪️Massutskicket med titeln "a fork in the road".
▪️Massutskick med titeln "what did you do last week?"

Sistnämnda inklusive upprepade hot på X om uppsägning, viket gått emot direktiv till anställda på resp departement från ansvariga.
Han fortsatte i möte med kabinettet.

▪️Urskiljningslösa uppsägningar av kvalificerad personal, som antigen genererat återanställning eller stämningar pga brott mot anställningsvillkor.

▪️Irrationellt beteende då flertal inte kunde läsa mail - eftersom de redan fått internmail stängda.

▪️Det har även genererat att de som fort behövde komma tillbaka inte kunde nås.

▪️Flertal har oroats om deadline då de varit lediga av olika anledningar och således inte naturligt tillgängliga.

▪️Säkerhetsrisk inrikes. Känsliga avdelningar har abrupt stått utan kvalificerad personal, såsom detektering av smitta relaterat till epidemiologi inrikes:
-fågelinfluensa som även muterat till nötkreatur, utbrott m dödsfall mässlingen, ett ovaccinerat barn har dött.

▪️Säkerhetsrisk utrikes. Pengar som krävts har frusit från tex USAID och ebolaytbrott.

▪️Säkerhetsrisk. Personal vid kärnvapenprigrammet avskedades.

▪️Säkerhetsrisk. Via att svara på mail har chefer varnat för att lämnad info, sårbar eller hemlighetsstämplad, kan läcka.

▪️Säkerhetsrisk då stora mängder anställda brutalt stängts av mitt i pågående arbeten och uppdrag.

▪️Säkerhetssrisk då unga tekniknördar, helt utan erfarenhet på regeringsnivå, kliver in i resp departement och ska ta över.

▪️Känslokyla relaterat till det en uppsägning medför för personal. Oro för ekonomi, känsla av att bli kränkt och nedvärderad.

- respektlösa korta intervjuer av DOGE som inte identifierat sig
-Uppsägningar på alla hjärtans dag via anonyma mail.
-Uppsägningar på helgdagar då förvirrad och rädd personal inte kunnat nå chefer.
-Musk har hånat människor som behöver stöd ang ersättning och kallat dem parasiter på X.
Vilket även inkl vets.
-En stor grupp militärveteraner har sagts upp, som ofta har statlig tjänstgöring efter militära uppdrag.

◾Bumerang- eller dominoeffekt.

-Arbetslös personal kommer att belasta systemet om de behöver stöd. Om huslån inte kan betalas.
- utbetalningar kan försenas.
- bönder och andra drabbas nu sekundärt i olika delstater och företag kan komma att läggas ner. Underleverantörer har drabbats.
-forskare som har pg uppdrag ang sjukdomar har avbrutits.

Sistnämnda punkt kan fyllas på då länder inte är företag och människor är inte anställda.

Om Musk eller nån annan Silicon Valley oligark kapar i sina företag sker det inte samma ringar på vattnet, företag sitter inte länkade som system på regeringsnivå.

Det här är bara en månad och de kommer fortsätta mer aggressivt, så krusningar kan ge en tsunami och slå tillbaka.

Punkterna skrivna i all hast, går att fylla på och fördjupa sig - men tack för all del för visat intresse kring att jag fetade Musks felsägning:

"Then came a telling slip from the world’s richest man:

“I think the company [sic] should be incredibly appreciative of the people in this room.”
Mer reflektioner kring att länder inte kan styras som företag och att innevånare inte kan jämföras med anställda.

Utifrån konsekvenstänk.och att se ur ett större perspektiv.

Det är ökänt att stressrelaterade sjukdomar är ett problem i arbetslivet.
I huvudsak för den enskilde men det är även en konstnadsfråga.

Om miljontals människor sägs upp eller hamnar i en kaotisk arbetsmiljö, så har det konsekvenser i form av kostnader och belastning på hälsovård.

Detta drabbar inte enskilda företagare vid uppsägningar, oligarker kan skära ner utan att sen stå för nån nota.
Det drabbar dock systemet och skattebetalare i förlängningen.

De negativa effekterna ses inte direkt.

Det vill säga att detta ÄVEN drabbar de som fortfarande är kvar och vadar runt som i gungfly.

Osäkerhet, dubbla budskap, rädsla att vara på tur, känsla av att inte duga och även att behöva förnedras:
Detta är i grunden predisponerad risk att leda till utbrändhet.
Utbrändhet ger i sin tur risk för följdsjukdomar, både psykiskt och somatiskt.

Att hög omsättning av personal på resp arbetsplats är en riskfaktor är en vedertagen faktor, ihop med att erfaren personal tvärt slutar.

Federal workers are massively stressed, and that's a problem

Någon måste sköta regeringens dagliga funktioner, även när Musk försöker krympa den så mycket som möjligt.

Den stora bilden:
Arbetare inom den offentliga förvaltningen är under massiv stress.

Anthony Wheeler, professor i organisationspsykologi och management vid Widener University:
"Produktiviteten sjunker och omsättningen ökar".

◾Ang distansarbetare:

En anställd på Veterans Affairs:
"De försöker sätta in en skiftnyckel i vårt system så att vi inte kan göra vårt jobb, och avskeda oss sedan."

Den VA-anställde beskriver att det har varit svårt att få jobbet gjort på hennes team, en grupp som alltid har jobbat på distans med att ta emot samtal från veteraner om deras sjukvård.

Eftersom de inte har något kontor jobbar en av hennes kollegor i en VA-kafeteria, en knepig situation eftersom samtalen handlar om privat information.

En annan kollega har ordnat ut ett rum i ett stödboende som är avsett för en patient.
https://www.axios.com/2025/02/27/musk-doge-firings-federal-workers

Trump, som ofta spelar golf och arbetar utifrån Mar-a-lago, har misstrott distansarbete.
De har beordrats att återgå till kontor etc.
(FB) Den stora samlingstråden om Donald Trump
Senast redigerad av develi 2025-02-27 kl. 17:42.
Citera
2025-02-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag tror inte du följer landskapet tillräckligt mycket för att med auktoritet diskutera ämnet?

Musk är den sista som påstår något om sig själv? Han är inte sån som person, som han målas ut av mainstream media? Youtubea och bilda dig en egen uppfattning om honom. Han säger hela tiden att han inte vill framstå som vulgär etc

Jag har inte sett hur han målas ut av mainstream media. Han säger att han inte vill framstå som vulgär? Har jag ens pratat om att vara vulgär. Jag är rätt övertygad om att han är i en manisk fas nu, av någon eller flera anledningar. Hela hans operation är släpphänt. Det är inget som märks just nu, men det kommer fram så småningom. Du borde lära dig att skriva inlägg utan att hitta på saker om den du svarar.
Citera
2025-02-28, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Folk som säger att "Fan vad gött, det är klart att Elon Musk har rätt och han hittar ju fusk för hundratals miljarder dollar" litar rakt av på vad Musk och hans killar säger, Det är i grunden ungefär samma logik som om ett par poliser skulle komma hem til ditt hus, kräva att du öppnar och sedan prsenterar de en sur och biffg typ du senast såg för några år sedan. Poliserna deklarerar:

"Den här mannen säger att du har bestulit honom på en hel del saker, dessutom har du bedragit honom på pengar och sedan köpt kapitalvaror för stålarna. Nu gör vi så här att han får gå igenom ditt hus och plocka åt sig sådant som han anser är hans, eller som du nog har köpt för hans pengar, och han kan ställa sakerna i sin stora skåpbil som står här uyatanför. Vi poliser övervakar att du inte stoppar honom. Sedan får ni diskutera varje sak för sig där ute vid skåpbilen, du får förklara och försöka visa att det *inte* är stulet. Ni får två timmar på er att diskutera, vi kan ju fan inte stanna här hela dan! - Vi ingriper inte, annat än för att säkerställa att den härp mannen kan genomföra sin säkring av sitt gods, ja och dessutom kan vi kanske hjälpa honom om det är några speciellt tunga saker.. Du förstår ju att du har chans att prata om de här grejorna med honom efteråt om det är några frågor, eller hur? Bra, då kör vi!"

Lagligt och rättssäkert? Visst, för fan!

Ja precis, den här takten de far fram så hinner de inte göra detta pä ett säkert sätt. Det kommer att komma fram de mest galna grejerna. För folk kommer att prata.
Citera
2025-02-28, 01:42
Bannlyst
Citat:
Nej, precis.

I andra fall förefaller han sakna myelinskidor då han hoppar runt med en motorsåg som en fjortis.

Sistnämnda inklusive upprepade hot på X om uppsägning, viket gått emot direktiv till anställda på resp departement från ansvariga.

▪️Urskiljningslösa uppsägningar av kvalificerad personal, som antigen genererat återanställning eller stämningar pga brott mot anställningsvillkor.

▪️Irrationellt beteende då flertal inte kunde läsa mail - eftersom de redan fått internmail stängda.

▪️Flertal har oroats om deadline då de varit lediga av olika anledningar och således inte naturligt tillgängliga.

▪️Säkerhetsrisk inrikes. Känsliga avdelningar har abrupt stått utan kvalificerad personal, såsom detektering av smitta relaterat till epidemiologi inrikes:
-fågelinfluensa som även muterat till nötkreatur, utbrott m dödsfall mässlingen, ett ovaccinerat barn har dött.

▪️Säkerhetsrisk utrikes. Pengar som krävts har frusit från tex USAID och ebolaytbrott.

▪️Säkerhetsrisk. Via att svara på mail har chefer varnat för att lämnad info, sårbar eller hemlighetsstämplad, kan läcka.

▪️Säkerhetsrisk då stora mängder anställda brutalt stängts av mitt i pågående arbeten och uppdrag.

▪️Säkerhetssrisk då unga tekniknördar, helt utan erfarenhet på regeringsnivå, kliver in i resp departement och ska ta över.

▪️Känslokyla relaterat till det en uppsägning medför för personal. Oro för ekonomi, känsla av att bli kränkt och nedvärderad.

-Uppsägningar på helgdagar då förvirrad och rädd personal inte kunnat nå chefer.
-Musk har hånat människor som behöver stöd ang ersättning och kallat dem parasiter på X.
Vilket även inkl vets.
-En stor grupp militärveteraner har sagts upp, som ofta har statlig tjänstgöring efter militära uppdrag.

-Arbetslös personal kommer att belasta systemet om de behöver stöd. Om huslån inte kan betalas.
- bönder och andra drabbas nu sekundärt i olika delstater och företag kan komma att läggas ner. Underleverantörer har drabbats.

Sistnämnda punkt kan fyllas på då länder inte är företag och människor är inte anställda.

Om Musk eller nån annan Silicon Valley oligark kapar i sina företag sker det inte samma ringar på vattnet, företag sitter inte länkade som system på regeringsnivå.

Det här är bara en månad och de kommer fortsätta mer aggressivt, så krusningar kan ge en tsunami och slå tillbaka.

Punkterna skrivna i all hast, går att fylla på och fördjupa sig - men tack för all del för visat intresse kring att jag fetade Musks felsägning:

“I think the company [sic] should be incredibly appreciative of the people in this room.”
Varför är du så emot DOGE? Detta är det bästa som hänt i USA på mer än 30 år ju. Skandalen bara växer då deep state finansierat allt möjligt sjukt som nu kommer upp till ytan, och hela världen får dessutom reda på det.

Ridå ner för er
Citera
2025-02-28, 07:20
Medlem
wwrs avatar
Ni har säkert gått igenom detta. Jag vill bara säga hur vansinnigt det är när Musk först köper väljare och presidenten.

Nu verkar det som om 20% av nedskärningarna kommer att skickas i checker till folket. (Till alla, inte bara till de som tjallar om "slöseri".)

Detta är väl slöseri om något. Att dela ut checker. Luktar bananrepublik.

Man monterar ned landet och försöker lura folket.

https://nypost.com/2025/02/19/us-news/trump-weighs-doge-dividend-to-send-americans-checks-with-saved-funds/

https://nypost.com/2025/02/27/us-news/proposed-doge-dividend-could-become-law/

Storföretagen tar över och man försöker lura folket genom att ge dem en spottstyver för deras land.
Senast redigerad av wwr 2025-02-28 kl. 07:26.
Citera
2025-02-28, 10:29
Medlem
Citat:
Nej, precis.

Vilket även inkl vets.

Jag har förmån att arbeta vid en dator och med det så följer ett stort antal timmar youtube content där jag följer i princip allting som sker just nu med Elon Musk, Trump, Doge etc. Jag är en varm och humanistisk person som kan se nyanserat på problem. Inget av det jag sett har hittills oroat mig ett dugg. Sunt förnuft.
Citera
2025-02-28, 10:32
Medlem
Enterprises avatar
Jag håller helt med Lisa Murkowski.
Alltså tanken med att effektivisera myndigheterna är bra, men man måste behandla anställda med respekt och finess. Jag kan lägga till är att man annars riskerar att få motsatt effekt, alltså att dom duktigaste och mest effektiva anställda lämnar (för de har drivet, orken och förmågan att hitta ett annat jobb) vilket gör att man sitter kvar med de mest ineffektiva anställda.

https://alaskabeacon.com/2025/02/21/you-do-not-treat-people-in-this-manner-alaska-sen-murkowski-condemns-trump-firings-other-acts/
Citera
2025-02-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Jag har inte sett hur han målas ut av mainstream media. Han säger att han inte vill framstå som vulgär? Har jag ens pratat om att vara vulgär. Jag är rätt övertygad om att han är i en manisk fas nu, av någon eller flera anledningar. Hela hans operation är släpphänt. Det är inget som märks just nu, men det kommer fram så småningom. Du borde lära dig att skriva inlägg utan att hitta på saker om den du svarar.

Jag delar inte din åsikt om detta och jag har då sett allt som kablats ut det senaste 3 månaderna från Musk och Trump. Jag tror att du hade haft samma uppfattning som mig om du hade haft lika hög upplösning på detta som mig
Citera
2025-02-28, 14:55
Medlem
Citat:
Jag delar inte din åsikt om detta och jag har då sett allt som kablats ut det senaste 3 månaderna från Musk och Trump. Jag tror att du hade haft samma uppfattning som mig om du hade haft lika hög upplösning på detta som mig

Ja det är deras mening att man ska uppfatta det så, så du gör rätt. Medan jag nog tänker att det finns så mycket som inte blir rapporterat och de kanske inte ens märker att något händer förrän det är för sent. Jag är lite äldre så jag tror inte på saker rakt av vad folk säger om sin egen verksamhet. Jag vill inte kalla dig naiv men du borde kanske inte vara så godtrogen.
Citera
2025-02-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snackytacky
Varför är du så emot DOGE? Detta är det bästa som hänt i USA på mer än 30 år ju. Skandalen bara växer då deep state finansierat allt möjligt sjukt som nu kommer upp till ytan, och hela världen får dessutom reda på det.

Ridå ner för er

Hen har skrivit 100 tals inlägg om DOGE senaste veckorna. Hur har man tid?
Citera
2025-02-28, 15:51
Medlem
5549s avatar
Citat:
Förlåt, men hur kan man vara så här naiv?
Citera
2025-02-28, 16:07
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag håller helt med Lisa Murkowski.
Alltså tanken med att effektivisera myndigheterna är bra, men man måste behandla anställda med respekt och finess. Jag kan lägga till är att man annars riskerar att få motsatt effekt, alltså att dom duktigaste och mest effektiva anställda lämnar (för de har drivet, orken och förmågan att hitta ett annat jobb) vilket gör att man sitter kvar med de mest ineffektiva anställda.

https://alaskabeacon.com/2025/02/21/you-do-not-treat-people-in-this-manner-alaska-sen-murkowski-condemns-trump-firings-other-acts/
Det är ju fullständigt vansinne att sätta en sån bevisad sociopat som Musk på det jobbet.
Föga förvånande har doge-dårarna fått backa på det mesta .
Tänk er att HR på ditt jobb övertas av en 12-åring med en diagnos...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in