Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-16, 10:17
Medlem
pantywankers avatar
Windows fotovisare blockerar alla öppnade bilder efter att dom varit öppnade även när programmet stängs ner och gör det omöjligt att flytta bilder eller mappar. Vad kan det bero på?
En titt i aktivitetshanterare visar att programmet inte är aktivt.
Inte ens tilläggsprogrammet Unlocker löser detta.
Alternativt vad heter processen för detta program så jag kan som nödlösning gå in och döda den.
Lösningen nu är att starta om datorn vilket är väldigt irriterande om man laddar ner något eller kollar på film.
Resultat efter att försöka flytta en mapp.

https://postimg.cc/47WDjZzv

Edit just nu syns det inte att det är just fotovisare som blockerar men har sett det flera gånger tidigare.
Problemet började för ca 1 vecka sedan.
Citera
2024-11-16, 10:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Windows fotovisare blockerar alla öppnade bilder efter att dom varit öppnade även när programmet stängs ner och gör det omöjligt att flytta bilder eller mappar. Vad kan det bero på?
En titt i aktivitetshanterare visar att programmet inte är aktivt.
Inte ens tilläggsprogrammet Unlocker löser detta.
Alternativt vad heter processen för detta program så jag kan som nödlösning gå in och döda den.
Lösningen nu är att starta om datorn vilket är väldigt irriterande om man laddar ner något eller kollar på film.
Resultat efter att försöka flytta en mapp.

https://postimg.cc/47WDjZzv

Edit just nu syns det inte att det är just fotovisare som blockerar men har sett det flera gånger tidigare.
Problemet började för ca 1 vecka sedan.

Kanske hjälper: https://mobi.easeus.com/ios-tips/windows-10-photos-app-not-working.html
Citera
2025-01-26, 20:47
Ett av få problem jag har helt slut på saker testa. Mitt problem är; När jag kommer till inloggning så står det att något hänt med min pinkod och så trycker jag på skapa ny pin knappen som finns, bara för att få upp förfrågan om den ska hämta en app åt mig som jag behöver med ja och nej svar, oavsett vad jag gör händer absolut inget hur många ggr jag än försökt. Och nej kan inte logga in med lösenord, de enda andra sakerna som fins är stäng av/starta om knapp och den som tar upp tangentbord.
Jag har ett liveusb men tyvärr verkar det blivit nå fel med det då det ej finns nån återställningsfil o kan inte komma dit återställningsåunkterns finns. Försökt massor via bio, boot order och sånt, med andra ord är min dator just nu bara en låda…

Finns det något mer ni kan tänka? Och framförallt nån som vet vad som hänt egentligen? För jag hade ej ändrat något innan detta o aldrig hört talas om problemet.

Finns det något annat sätt att skapa ett usb eller så för att installera? Via iPhone verkar inte gå. Jag måste vänta nån vecka på att få låna min väns dator så tänkte om det gick…förstår inte vad detta är för problem, vore kul att kunna få fram kommandotolken eller något åtminstone… tacksam för svar men förstår om jag bara måste vänta helt enkelt på hans dator men jag kanske kan få reda på hur fan detta kan inträffa, intressant att det ens är en möjlighet…
Citera
2025-01-26, 21:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Ett av få problem jag har helt slut på saker testa. Mitt problem är; När jag kommer till inloggning så står det att något hänt med min pinkod och så trycker jag på skapa ny pin knappen som finns, bara för att få upp förfrågan om den ska hämta en app åt mig som jag behöver med ja och nej svar, oavsett vad jag gör händer absolut inget hur många ggr jag än försökt. Och nej kan inte logga in med lösenord, de enda andra sakerna som fins är stäng av/starta om knapp och den som tar upp tangentbord.
Jag har ett liveusb men tyvärr verkar det blivit nå fel med det då det ej finns nån återställningsfil o kan inte komma dit återställningsåunkterns finns. Försökt massor via bio, boot order och sånt, med andra ord är min dator just nu bara en låda…

Finns det något mer ni kan tänka? Och framförallt nån som vet vad som hänt egentligen? För jag hade ej ändrat något innan detta o aldrig hört talas om problemet.

Finns det något annat sätt att skapa ett usb eller så för att installera? Via iPhone verkar inte gå. Jag måste vänta nån vecka på att få låna min väns dator så tänkte om det gick…förstår inte vad detta är för problem, vore kul att kunna få fram kommandotolken eller något åtminstone… tacksam för svar men förstår om jag bara måste vänta helt enkelt på hans dator men jag kanske kan få reda på hur fan detta kan inträffa, intressant att det ens är en möjlighet…

Om du har ett usb med installationsmedia på, så kan du nå återställningen via cmd.

Prova detta: https://www.youtube.com/watch?v=tUjHw_XtUW8
Boota in i Advanced Options från kallstart via F11 eller 12, beroende på din dator.
Senast redigerad av 1FF 2025-01-26 kl. 21:18.
Citera
2025-01-27, 13:45
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi

Testa boota upp med Hiren's BootCD PE, Bob Omb's Windows 10 PE eller liknande och där igenom skapa ett nytt lokalt admin-konto på datorn. Boota om in i Windows och logga in på det nya kontot.

Funkar ovanstående så kan man försöka fixa ditt vanliga konto efter det.
Citera
2025-01-29, 22:17
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om du har ett usb med installationsmedia på, så kan du nå återställningen via cmd.

Prova detta: https://www.youtube.com/watch?v=tUjHw_XtUW8
Boota in i Advanced Options från kallstart via F11 eller 12, beroende på din dator.

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Testa boota upp med Hiren's BootCD PE, Bob Omb's Windows 10 PE eller liknande och där igenom skapa ett nytt lokalt admin-konto på datorn. Boota om in i Windows och logga in på det nya kontot.

Funkar ovanstående så kan man försöka fixa ditt vanliga konto efter det.

Tack för ert svar! Min USB sticka w10 låg på måste varit korrupt eller så för fixa nytt igår och nu är datorn igång igen.
Vad som orsakade det hela är dock ännu ett mysterium men hädanefter undviker jag att ha pin.
Citera
2025-02-19, 12:59
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Notera att nu börjar hårdvarutillverkarna ta bort sina nedladdningar av drivrutiner för Windows 10.

Windows 10 anses ju som ett operativsystem som snart inte längre stöds av tillverkaren, så hårdvarutillverkare börjar ta bort drivrutinerna för Windows 10 på sina datormodeller.

Ett citat ifrån ett inlägg jag så alldeles nyss är:
"on the Asus Rog Strix G513RC page all the drivers are listed for Windows 11 21H2 and upwards"
Så där finns nu bara drivrutiner för Windows 11...

Därmed blir det svårt att, felfritt, nyinstallera Windows 10 på dessa hårdvaror.
Så användarna få gå över till Windows 11...
Citera
2025-02-19, 14:32
Medlem
1FFs avatar
Vill man få stopp på meddelanden om att W 10 upphör gör man så här: https://www.thewindowsclub.com/stop-windows-10-end-of-service-notification

Det kommer bli värre ju närmre slutdatumet vi kommer.
Citera
2025-02-19, 19:10
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Notera att nu börjar hårdvarutillverkarna ta bort sina nedladdningar av drivrutiner för Windows 10.

Windows 10 anses ju som ett operativsystem som snart inte längre stöds av tillverkaren, så hårdvarutillverkare börjar ta bort drivrutinerna för Windows 10 på sina datormodeller.

Ett citat ifrån ett inlägg jag så alldeles nyss är:
"on the Asus Rog Strix G513RC page all the drivers are listed for Windows 11 21H2 and upwards"
Så där finns nu bara drivrutiner för Windows 11...

Därmed blir det svårt att, felfritt, nyinstallera Windows 10 på dessa hårdvaror.
Så användarna få gå över till Windows 11...

Minns jag rätt så blockerade väl Microsoft Windows 7 från att installeras på sjätte generationens Intel-processorer och uppåt och motsvarande för AMD. Så att nyare datorer (vilket jag uppfattar det som) nu gör något liknande för Windows 10 är förväntat.
Citera
2025-03-02, 14:37
Medlem
Vad finns det för program som optimerar, söker och fixar problem med Windows 10 som inte är scam eller gör mer skada än nytta?
Citera
2025-03-02, 15:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Vad finns det för program som optimerar, söker och fixar problem med Windows 10 som inte är scam eller gör mer skada än nytta?

Finns flera som gör lite olika. Vad mer exakt vill du göra?
Citera
2025-03-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Finns flera som gör lite olika. Vad mer exakt vill du göra?

Ex
Datorn fryser ibland utan anledningar.
Har installerat och avinstallerat många program genom åren och orkar inte installera om allt och om det finns något som hjälper en "städa" ifall något finns kvar som inte borde finnas kar.

Vilka program tänker du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in