2025-03-02, 13:52
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Eller så kan du inse att så inte är fallet. Ukraina är är demokrati med västliga ambitioner, dom jobbar hårt för att få bort korruption och kvalificera sig till EU-medlemskap. Det omvända gäller för diktaturen Ryssland.

Det stämmer inte, diktaturen Ryssland har slaktat hela byar. Djur och natur ska vi inte ens prata om.

Diktaturen Ryssland skjuter dagligen hundratals lågprecissionsmissiler mot civila ukrainsk infrastruktur, Ukraina har ett kompetent luftvärn och dom flesta inkommande missiler oskadliggörs innan dom landar. Diktaturen Ryssland går i det avseendet att jämföras med Hamas.

Du är antingen totalt hjärndöd eller så sitter du i en källare i kiev och får betalt för att försöka manipulera svenska folket (Zelensky special).

I vilket fall så misslyckas du lika mycket som Zelensky med det av den enkla anledningen att det inte spelar någon roll vad ni säger längre för ingen bryr sig .

Dom allra flesta i Väst vill helt att vi slutar skicka skattepengar och vapen som vi själva behöver och istället börjar få återbetalt av nazi-regimen i Ukraina.
Absolut INGET land kommer skicka en enda soldat för att hjälpa Ukraina. Inget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vi bör skicka svenska soldater till Ukraina, ja.
Nej, jag är ingen soldat, jag är programmerare.
Om du är programmerare så kan du göra ganska mycket. En stor del av konflikten består av informationskrigföring. Om du kan koda så kan du höra av dig till nån ukrainsk mediakanal du kan hjälpa med information. Du kan t o m vara anonym. De behöver dina kunskaper, det behöver inte betyda att riskera sitt liv. Förutsatt att viljan finns förstås.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Villkoret i fredsavtal hade antagligen haft fred som villkor samt att Ryssland behåller den mark de tagit över i nuläget.

Så ungefär "vi ska ha mineralerna och ryssland ska ha den mark de för närvarande anser att de har ockuperat"?
Citera
2025-03-02, 13:53
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommelaism
Nej det du kräver av andra är uppoffringar, då ska du göra dessa uppoffringar själv.
Lev som du lär!
Jag antar att du inte tar hjälp av brandkåren/brandmän om det brinner? Inte utan att själv springa in i det övertända huset?
Citera
2025-03-02, 13:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det kortet räcker långt, särskilt eftersom andra västländer inte kan skänka sina vapen om de innehåller amerikanska komponenter. Därmed kan inte Sverige skänka jasplan t.ex. Rätt tungt kort alltså!

Ja det är det, men han hade kunnat ha alla 3 kort om han velat, man kan kastade de andra 2. Dessa kort gäller ju i hans kortspel mot Ryssland också fast omvänt.

Sedan undrar jag över tidsaspekten. kan det kortet "gå ut" om han håller det för länge? Förra året uteblev ju vapen i 6 månader tror jag då republikanerna stoppade det i kongressen. Om Ukraina ger upp om att få några vapen, om de tänker att han bara suktar med det men kommer aldrig skicka några, då kanske det kortet "expires"?

Aspekten att stoppa andra från att skicka vapen kommer ju med ett pris mot USAs vapenindustri. Beställningarna kommer sluta komma. Och så klart förlorat förtroende och inflytande.
Citera
2025-03-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Med tanke på hur mycket USA:s stöd har varit från dag ett är det ingen överraskning att USA kräver Ukraina för sina naturresurser

Den enda som kom undan var avskummet som hade bjudits in och där kallade vicepresidenten horunge och talade i mun på presidenten.

Ja väldigt generöst av Trump, och framförallt bra timing. Ryssland belönas genom att de får behålla territorier de övertagit i sitt imperialistiska anfallskrig, samtidigt som de får löften om att Ukraina inte får ansluta sig till Nato och som tack får USA pumpa dem på deras naturresurser.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja fast i praktiken är väl USA mer på Ukrainas sida? Det är ju ändå USA som till stor del låg bakom oranga revolutionen och det som hänt därefter. Tror inte många amerikanare tycker att Ryssland är en vän...
Ja troligen men nu är det Trump och han kör Amerika first så men oavsett så gäller det att inte kläcka ur sig sådant skit som Zelensky gjorde mitt i en TV sändning, det drar undan mattan helt för Trump.

Men nu ställde han till det så att han drog undan mattan för sig själv dock är ha lika korkad som maggan och Ulf mfl i EU att han tror att han klarar sig utan USA då alla i väst hurrar åt honom.

Sanningen är att så fort detta folkets jubel lagt sig så lägger sig ett lugn, han har två alternativ avgå eller hålla käften och skriva på i smyg. Först därefter kan fredsförhandlingara starta, fram tills dess dör fler och han tappar mark hela tiden.
Citera
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Fast du inser att Sverige har cirka 25.000 soldater totalt varav dom flesta är finniga pojkar och flickor som aldrig ens sett en människa bli skjuten?

Varav två tredjedelar av dom hade vägrat åka, om inte fler?

Ja, vi har förstått att du är en klen programmerare som använder det som ursäkt till att knappa på tangentbord istället för att kriga för din sak.

Men du inser väl att det är därför Ukraina har förlorat kriget?
För att så många "programmerare" i Ukraina och liknande valt att fly istället för att kriga.

Jävla fegis.
Spelar ingen roll, får dom betalt för att agera soldater så bör dom vara beredda på att agera soldater.

Ukraina begär dock vapen och intel, inte soldater.

Vatnik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Du är antingen totalt hjärndöd eller så sitter du i en källare i kiev och får betalt för att försöka manipulera svenska folket (Zelensky special).

I vilket fall så misslyckas du lika mycket som Zelensky med det av den enkla anledningen att det inte spelar någon roll vad ni säger längre för ingen bryr sig .

Dom allra flesta i Väst vill helt att vi slutar skicka skattepengar och vapen som vi själva behöver och istället börjar få återbetalt av nazi-regimen i Ukraina.
Absolut INGET land kommer skicka en enda soldat för att hjälpa Ukraina. Inget.
Ren bullshit. Hur många som helst som bryr sig. Att du inte gör det är en sak, men det hade varit löpsedelmaterial om vi hade varit neutrala i den här konflikten.
Citera
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Korruptionsproblematiken är tveklöst Ukrainas akilleshäl i att framstå som en europeiskt utvecklad demokrati, tyvärr.
Förhoppningsvis försöker dom ta itu med det på allvar efter kriget. Försöken innan kriget har varit rätt lufttomma.
Vi pratar ofattbar korruption, även i internationella mått.
En undersökning 2021 visade att 23 procent av alla frågade ukrainarna hade gett en muta senaste året.

Ukraina var redan innan kriget Europas mest korrupta land.
Finns ju en anledning till att hälften av pengarna Väst har skickat har försvunnit på vägen till statskasssan.

Bara ett ukraina-troll kan påstå något annat.

Hade så inte varit fallet så hade kanske fler länder varit villiga att på riktigt skicka soldater och mer än symbolisk hjälp. Fast nu är det inte så och därför inte ett enda land har eller kommer skicka soldater.
Och allt färre som kommer skicka vapen och pengar framöver verkar det som också.
Citera
Avstängd
Min poäng är att den starke även på denna moderna tid bestämmer hur mkt jag är EMOT DET. Israel bestämmer i MÖ vare sig vad alla pro pallar "tycker, ",känner " .

Jag vill att ryssen ska lämna tillbaka allt men vad jag vill verkar Putin skita i eller hur?

Så då får jag ta ett beslut om jag vill riskera mitt land, genom att utmana en nation som skulle utplåna oss 200 ggr med den eldkraft Ryssland har.

Så är du inte redo ...då får man ta förlusten ... kallas krig.

Ngt vi hållt på sen urminnestider och inga "Internationell rätt" kommer ändra Krim nu i en överskådlig tid.... rätta mig om jag har fel.

Nej jag gillar inte det men så ser det ut NU.
Trump sa tydligt "you dont have the cards" och Z sa inte emot.

Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Araberna accepterar inte Israel överhuvudtaget men fått lära sig den hårda vägen att det gör väldigt ont att anfalla Mellanösterns sista och enda demokrati, vad nu det har med Ryssland och Ukraina att göra mer än som jämförelse att Israel vunnit krig de både varit totalt underlägsna och överlägsna i genom historien.

Det är ju ingen som önskar ett tredje världskrig. Sannolikt inte ens Putin. Trump hade kunnat statuera exempel genom fortsätta stötta Ukraina och göra det så jobbigt som möjligt för Ryssland. Nu visar hans agerande snarare att han blivit Rysslands springpojke.
Citera
2025-03-02, 13:56
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Alla dom unga killarna som Ukraina kidnappar från gatan är heller inte soldater. Det finns inget val för dig.
Dom är draftade, vad är din poäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in