Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
USA har sedan efterkrigstiden agerat som supermakt, efter murens fall i praktiken den enda supermakten.
Om usa fortsätter kapa banden med Europa kommer de tappa den rollen.
Ensamma är de mindre än både kina och Europa, även Indien kommer i framtiden kunna utmana dem.
Samma sak gäller för Ryssland utan Warszawa paktens länder så är de inte alls så mäktiga. Europa håller på att rusta upp nu och på sikt kommer varken Ryssland eller usa kunna förbise Europas intressen.
En lite lustig parantes är att historiskt och på lång sikt är det faktiskt mer logiskt om Ryssland och Västeuropa samarbetar som motvikter till kina och Indien. Usas roll i en sådan värld kommer bli mycket mindre än i dag.
Och här ser vi nu äntligen i denna tråden en person som tänker med hjärnan.
Jag vet inte om det beror på att personen eventuellt är bosatt eller komma från Skåne som en annan.
Men det är väl ungefär det här jag har sagt i tre års tid att vi skulle hålet käften och stället gjort affärer med Ryssland.
Så hade Europa och framförallt Sverige blomstrat ekonomiskt. Det gör vi inte längre vi hade en jättebra tid efter andra världskriget och under andra världskriget när vi var neutrala.
Europa har mer gemensamt med Ryssland än vi har med amerikanen.
Och sedan vill jag bara tillägga att folk som tror att Europa är jättebra kompisar och allting fungerar superbra inom EU.
Glöm inte att Europa består av många länder med otroligt starka viljor försöker få en tysk och en engelsman att samarbeta eller fransman och en tysk eller varför inte tysk och polack.
Europa har alltid haft väldigt svårt att komma överens whatever därför EU startade för vi skulle försöka hålla fred. Stål och kol unionen.
Som sedan blev mer en union för att pressa in så mycket muslimer i Europa som möjligt istället.
Europa har aldrig lyckats komma överens innan och kommer inte göra det nu heller.
För olika personligheter helt enkelt