Citat:
Ursprungligen postat av
buzzerbuzzer
Det osmakliga är ju att USA går in och roffar åt sig så jädra mycket pengar utan att lämna några skyddsgarantier till Ukraina. Det får det hela att likna en gemensam kupp utförd av Ryssland och USA snarare en vilja för fred. När Ryssland och USA delar på Ukrainas naturtillgångar på ett jävligt osmakligt sätt är det inte konstigt att världen frågar sig vilket land som står näst på tur när deras gemensamma plundring av Ukraina är klar.
Nato (USA) flörtar med Ukraina, vilket ger Ryssland en anledning att invadera, sen vräker USA in pengar till Ukraina och uppmanar EU att göra detsamma. Sen vill USA plötsligt nå fred, och det går ut på att Ryssland får sitt och USA får resten. Jag hade nog hatat Trump lika mycket som Putin om jag var ukrainare. Med den här uppgörelsen hade Ukraina kunnat ge bort sitt land till Ryssland redan dag 1. Men då hade ju inte USA fått sin del av kakan.
USA är panka och Ukrainapengarna kommer inte räcka särskilt länge. Vad är det som säger att charaderna inte kommer att fortgå i resten av Europa? Ryssland invaderar Polen och USA erbjuder fred mot enorma summor och för dom gynnsamma avtal. Jag tycker att den här utvecklingen är minst lika oroväckande som Putins invasion i sig.
Det där är ju typisk konspirationsteori.
Läser man historia om tidigare ryska landområden i Ukraina så inser man vad alltihop handlar om från rysk sida.
Sen att USA nu fick en ledare som inser att den här vägen är det absolut enda sättet att få slut på kriget och också ser sin chans till inkomster för USAs del är ju en annan femma.
Jag kan inte låta bli att fundera över hur det skulle se ut om USA skulle slå till militärt mot Panama och anektera landområden och Panama kanalen...
Hur många miljarder och hur mycket vapen skulle EU och omvärlden skänka till Panama för att dom skulle få försvara sig?
Svaret är nog inte en enda Euro och inte ett enda ärtrör.
Världen är lite konstig.