Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnySamhall
Egentligen bara positivt om "väst/europa och öst/ryssland" kolliderar på allvar i framtiden på slagfältet genom större och kraftigare vapen, imo. Ju snabbare kan man få fram ett realistiskt fredsavtal. Visst. Det finns alltid risk för kärnvapen och ryssen är aldrig sen med att hota med dessa men hittills i historien har direkta konfrontationer av detta slag snarare lett till längre fredsavtal och längre perioder med fred.
EDIT: Kanske ändå bra på ett sätt att det hettade till såpass idag i vita huset. Folk på alla sidor får något att bita i sas.
Jag tycker också det var bra, Trump, Vance och Zelensky visade ju alla sina "kort", mycket tydligare än vad de tänkt. Så det blev, lustigt nog, mer "på riktigt" framför gallerierna den här gången.
Det som också är väldigt tydligt är omvärldens bedömning och kommentarer. I stort sett hela Europa (utom ryss-Orban) slöt direkt upp bakom Zelenskyy, i väldigt tydliga ordalag dessutom (fast ingen säger nåt direkt skit om Trump/USA). Rysslands "officiella media" ställde sig direkt och ljudligt (och tölpigt) bakom Trump och mot Zelenskyy. Kina säger ingenting (vilket också är ett tydligt tecken).
Jag håller med Zelenskys bedömning att det "inte var bra för nån" av parterna, däremot tycker jag att det var extremt bra för Europa och den europeiska inställningen. Hoppeligen vad som behövs för att varva upp den europeiska motorn, som är notoriskt sen i starten men klår resten av världen när den väl är igång.
Ett i stort sett enat Europa som stöttar Ukraina fullt ut samtidigt som det rustar upp avlägsnar en potentiell lösning från Ukraina-kriget, den att Ryssland skulle vinna militärt. Det är bara att jämföra Rysslands BNP med Europas sammanlagda BNP, det finns inte en chans för Ryssland att hålla jämna steg om/när Europa går all-in.
Och då är konflikten låst i ett läge där man emellanåt byter litet redan förstörda områden med varandra medan man mer och mer försöker bomba varandra med missiler, i ett krig som ingendera parten kan vinna rent militärt. Ukraina förlorar mer på det som enskilt land, men Ryssland förlorar oändligt mycket mer på det i global ställning, och mer och mer ju längre det håller på.
Det är det som leder till fred, inte en uppblåst korkskalle i Vita Huset som försöker sko sig på konflikten. Så ja, ett jättebra resultat för Ukraina och Europa.