2025-03-01, 08:17
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Har läst hela ordväxlingen. Vance anklagar Biden för att inte ha stoppat kriget. Det enda Zelenski säger är att kriget startade redan 2014 och både Obama och Trump har suttit som president då. De lyckades inte få till ett avtal som Putin senare har hållit sig till. Detta gör Vance arg. Varpå det hela eskalerar.

Ukraina vill vara en del av den fria världen som både EU och USA representerar. Ryssland hatar den fria världen. Nu närmar sig Trump och Vance mot Putin. Putin med vänner som Nordkorea och Kina. Vad är det för spel vi ser.

Det är USA som driver USA som ett företag som vill tjäna pengar på handel med de stora jättarna Kina och Ryssland, inget annat.

Korrekt, Vance är idioten.
Citera
2025-03-01, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Och det är delvis därför det går som det går, för USA. Som trots allt har den överlägset mest obildade och vilseledda befolkningen av alla västländer, så vad jänkarna går omkring och ösnkar sig är kanske inte världens bästa kompass för hur man som statschef ska agera för landets bästa.

Efter några månader vid makten så har USA en hel nya ovänner, bl.a. sina två närmasta grannar i norr och söder. Och så vitt jag kan bedöma är den enda nya vännen Vladimir Putin...

Nej, du glömde några: Xi, mullorna i Iran samt en hel del andra diktatorer som nu inser att hotet av att drabbas av demokrati i det egna landet nu är undanröjt.
Senast redigerad av Auric 2025-03-01 kl. 08:29.
Citera
2025-03-01, 08:19
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den enda krigshetsaren sitter i sin bunker i Ryssland.

Jaså, säger du det? Putin leder och utformar världspolitiken inför öppen ridå för alla som inte är blida och döva. Händelsen i Ovala rummet, liksom Vance's tal markerar att EU och USA nu går skilda vägar. USA vinner och EU förlorar på detta. Att EU och UK fortsätter med stöd till Ukraina visar hur dåraktiga och slösaktiga de är. Ingen verklighetsförankring eller respekt för människoliv överhuvudtaget.
Citera
2025-03-01, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Haha, han har gjort sig ovän med halva den fria världen på en månad och du pratar om " andra glasögon.."
Fjant.

Ryssland är ingen stormakt
Det är knappast långsökt att trump köpt horor och annat under sina besök i ryssland
och FSB lär ha koll på det.

Berätta mer om den här "fria världen "?

Konspirationsteori om horor och trump kan du ta i lämpligt delforum
Citera
2025-03-01, 08:20
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Egentligen bara positivt om "väst/europa och öst/ryssland" kolliderar på allvar i framtiden på slagfältet genom större och kraftigare vapen, imo. Ju snabbare kan man få fram ett realistiskt fredsavtal. Visst. Det finns alltid risk för kärnvapen och ryssen är aldrig sen med att hota med dessa men hittills i historien har direkta konfrontationer av detta slag snarare lett till längre fredsavtal och längre perioder med fred.

EDIT: Kanske ändå bra på ett sätt att det hettade till såpass idag i vita huset. Folk på alla sidor får något att bita i sas.

Jag tycker också det var bra, Trump, Vance och Zelensky visade ju alla sina "kort", mycket tydligare än vad de tänkt. Så det blev, lustigt nog, mer "på riktigt" framför gallerierna den här gången.

Det som också är väldigt tydligt är omvärldens bedömning och kommentarer. I stort sett hela Europa (utom ryss-Orban) slöt direkt upp bakom Zelenskyy, i väldigt tydliga ordalag dessutom (fast ingen säger nåt direkt skit om Trump/USA). Rysslands "officiella media" ställde sig direkt och ljudligt (och tölpigt) bakom Trump och mot Zelenskyy. Kina säger ingenting (vilket också är ett tydligt tecken).

Jag håller med Zelenskys bedömning att det "inte var bra för nån" av parterna, däremot tycker jag att det var extremt bra för Europa och den europeiska inställningen. Hoppeligen vad som behövs för att varva upp den europeiska motorn, som är notoriskt sen i starten men klår resten av världen när den väl är igång.

Ett i stort sett enat Europa som stöttar Ukraina fullt ut samtidigt som det rustar upp avlägsnar en potentiell lösning från Ukraina-kriget, den att Ryssland skulle vinna militärt. Det är bara att jämföra Rysslands BNP med Europas sammanlagda BNP, det finns inte en chans för Ryssland att hålla jämna steg om/när Europa går all-in.

Och då är konflikten låst i ett läge där man emellanåt byter litet redan förstörda områden med varandra medan man mer och mer försöker bomba varandra med missiler, i ett krig som ingendera parten kan vinna rent militärt. Ukraina förlorar mer på det som enskilt land, men Ryssland förlorar oändligt mycket mer på det i global ställning, och mer och mer ju längre det håller på.

Det är det som leder till fred, inte en uppblåst korkskalle i Vita Huset som försöker sko sig på konflikten. Så ja, ett jättebra resultat för Ukraina och Europa.
Citera
2025-03-01, 08:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Trump har inget att förlora, alls.

Trump har massor att förlora. Del personligen men också för själva USA. Vem fan köper amerikanskt om man inte är tvungen? Ingen i Kanada iaf och fler länder lär haka på. Jag skulle tveka länge innan jag jag köpte en Tesla exempelvis. Så ja, Trump (och USA) har massor att förlora.

USA är en av världens största o starkaste ekonomier (om än överbelånade av krig o ”bistånd”).
Europa är på tillbakagång.
Om du inte vill köpa en Tessla, Iphone, Coca-Cola, Titta på Netflix, äta McDonalds så är det upp till dig.

Att bojkotta amerikanska varor kommer inte hjälpa Zilensky att driva kriget vidare.

Att avstå från Tesla, Iphone etc gynnar bara Kina.

Trump vill få ett slut på kriget.
Då det likt många andra krig USA varit involverade i saknar stöd hos befolkningen. Utan bara kostar pengar. Det kostar även 100-tals liv varje dag.
Citera
2025-03-01, 08:22
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Har läst hela ordväxlingen. Vance anklagar Biden för att inte ha stoppat kriget. Det enda Zelenski säger är att kriget startade redan 2014 och både Obama och Trump har suttit som president då. De lyckades inte få till ett avtal som Putin senare har hållit sig till. Detta gör Vance arg. Varpå det hela eskalerar.

Ukraina vill vara en del av den fria världen som både EU och USA representerar. Ryssland hatar den fria världen. Nu närmar sig Trump och Vance mot Putin. Putin med vänner som Nordkorea och Kina. Vad är det för spel vi ser.

Det är USA som driver USA som ett företag som vill tjäna pengar på handel med de stora jättarna Kina och Ryssland, inget annat.

Kanske är en modell för Sverige att ta efter så det kommer in pengar till alla bidrag.
Citera
2025-03-01, 08:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hehe, kan se det framför mig - Putin sitter i Kreml, i sin Chesterfieldfåtölj, med finwhiskeyn och Belugakaviaren, skrattandes ser han på debaclet i direktsänd TV och utbrister; "dekadenta och uppblåsta idioter - spasiba!".
Citera
2025-03-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Struntprat. Trumps stöd har ökat bland amerikanerna sedan valet. Han gör det som många önskat sedan länge.

Nej det har det inte. Varför fortsätter ni dra den lögnen som är uppenbar och
enkel att kolla upp.
Citera
2025-03-01, 08:25
Medlem
NiccoJs avatar
Trump säger att Putin har respekt för honom och att Putin därför inte kommer bryta mot en framförhandlad vapenvila. Må så vara, problemet för Ukraina o alla som inte är snart 80 år fyllda är att rysk aggression kommer överleva Trump både som president o människa
Citera
2025-03-01, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Oavsett var man står i Ukraina-konflikten så var det här en synnerligen pinsam tillställning för alla med tresiffrigt IQ. Men visst, Trump tyckte det var bra TV och det gör alla rysskramande socialbidragsfyllon som skriver här på FB också. Alla korkade MAGA rödnackar med glesa tandrader som dricker hembränt och lägger trafikdödade djur på grillen och som röstade på Trump i valet sitter och myser framför TV:n. "GO TRUMP! Där fick den där tiggarjuden så att han teg. Make America great again. HELL YEAH!!!"

Det här var en total PR-katastrof för Amerika. Trump och Vance kunde lika gärna ha dragit ner byxorna och moonat framför TV-kamerorna. Trump anklagar Zelensky för att vilja gambla med WW3. Det är ju precis det idioten Trump gör genom att ge upp USA:s roll som ledare för den demokratiska världen. Detta uppmuntrar diktaturer som Ryssland, Kina, Nordkorea m.fl att flytta fram sina positioner och eventuellt göra något de aldrig vågat annars.

Jag läste en kommentar på Youtube där någon skrev: "Zelensky flew to Washington, but walked straight into the Kremlin". Stackars Zelensky var illa förberedd för det här mötet. Trump hatade honom redan sedan 2019 och precis som den omogna narcissist-psykopat han är ville han ge igen. Zelensky borde ha förberett sig bättre, kartlagt sina motståndare, omgett sig med bättre rådgivare och kanske till och med klätt upp sig lite. Zelensky hade ju i och för sig helt rätt i sak när han påpekade för Vance att det inte går att lita på en skallerorm som Putin och att denne bara förstår maktspråk, men Vance och Trump föreföll inte vilja lyssna på det örat. Nu blev det här fredsförslaget inte av och man kan ju undra hur detta kommer sig. Förmodligen ringde Putin upp Trump och sa: "Agent Krasnov (a.k.a president Trump), jag kan inte sluta kriga nu, för då ligger jag löst till. Jag vill att du drar tillbaka ditt förslag och medan du ändå håller på kan du pissa lite på Zelensky också".

Instämmer 100% vad du skriver i de första två styckena. Det tredje håller jag delvis med om. Jag tror att Zelensky var så förberedd som det är möjligt att vara när man möter en totalt oberäknelig person. Möjligen skulle han (Zelensky) ha hållit sig ännu lite lugnare än vad han var, men det är onekligen svårt med Vance och Trump som agerar som de gjorde.
Citera
2025-03-01, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jag håller inte med dig. USA och dess befolkning har gjort världen en tjänst som röstade bort krigshetsarna från Vita huset. Den utskällning Zelensky fick var både efterlängtad och välförtjänt. Nu är det slutlekt och de vuxna har tagit över världspolitiken. Trump, Putin, et. al. EU sitter maktlösa på avbytarbänken. Underbart!
Et al? Menar du Kina och Nord Korea?
Vi är inte bara EU, vi har med oss Australien och Canada. Vi som representerar den fria världen nunera. Dock handlar den globala handeln om frihet och samförstånd, vilket Trump missat. Så det kommer gå åt helvete på riktigt. FRA har numera ögonen på dig, det inser du va? Vandel hette det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in