2025-03-01, 08:09
Medlem
Sunimods avatar
Det verkligen förnedrande var att se att Trump som ska vara en ledare för ett så stort och viktigt land som USA inte kan hantera ett sådant här möte bättre.

Att Trump även tog med Vance i detta möte gör att man på allvar börjar tro att det inte står rätt till med Trump.

Givetvis borde han kunnat hantera det och fått klart med det avtal han ville ha med Ukraina. Nu blev det ett jättefiasko av det.
Citera
2025-03-01, 08:10
Medlem
M_A_Rs avatar
Oavsett var man står i Ukraina-konflikten så var det här en synnerligen pinsam tillställning för alla med tresiffrigt IQ. Men visst, Trump tyckte det var bra TV och det gör alla rysskramande socialbidragsfyllon som skriver här på FB också. Alla korkade MAGA rödnackar med glesa tandrader som dricker hembränt och lägger trafikdödade djur på grillen och som röstade på Trump i valet sitter och myser framför TV:n. "GO TRUMP! Där fick den där tiggarjuden så att han teg. Make America great again. HELL YEAH!!!"

Det här var en total PR-katastrof för Amerika. Trump och Vance kunde lika gärna ha dragit ner byxorna och moonat framför TV-kamerorna. Trump anklagar Zelensky för att vilja gambla med WW3. Det är ju precis det idioten Trump gör genom att ge upp USA:s roll som ledare för den demokratiska världen. Detta uppmuntrar diktaturer som Ryssland, Kina, Nordkorea m.fl att flytta fram sina positioner och eventuellt göra något de aldrig vågat annars.

Jag läste en kommentar på Youtube där någon skrev: "Zelensky flew to Washington, but walked straight into the Kremlin". Stackars Zelensky var illa förberedd för det här mötet. Trump hatade honom redan sedan 2019 och precis som den omogna narcissist-psykopat han är ville han ge igen. Zelensky borde ha förberett sig bättre, kartlagt sina motståndare, omgett sig med bättre rådgivare och kanske till och med klätt upp sig lite. Zelensky hade ju i och för sig helt rätt i sak när han påpekade för Vance att det inte går att lita på en skallerorm som Putin och att denne bara förstår maktspråk, men Vance och Trump föreföll inte vilja lyssna på det örat. Nu blev det här fredsförslaget inte av och man kan ju undra hur detta kommer sig. Förmodligen ringde Putin upp Trump och sa: "Agent Krasnov (a.k.a president Trump), jag kan inte sluta kriga nu, för då ligger jag löst till. Jag vill att du drar tillbaka ditt förslag och medan du ändå håller på kan du pissa lite på Zelensky också".
Senast redigerad av M_A_R 2025-03-01 kl. 08:21.
Citera
2025-03-01, 08:12
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oatmealdementor
Funkar inte att komma till ovala rummet med den slaviska attityden och käfta med Donald Trump.
Det jag minns av när tidigare världsledare möttes är att de leende på bilder har ett fast handslag, hur bittra och o-överens de än är! Vad har hänt med makthavarna egentligen? Vilket fiasko.
Citera
2025-03-01, 08:13
Medlem
Bertillas avatar
Hela bråket.

Citat:
Se hela 11-minutersbråket mellan Trump och Zelenskyj

https://tv.aftonbladet.se/video/381854/se-hela-11-minutersbraket-mellan-trump-och-zelenskyj
Citera
2025-03-01, 08:14
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Och det är delvis därför det går som det går, för USA. Som trots allt har den överlägset mest obildade och vilseledda befolkningen av alla västländer, så vad jänkarna går omkring och ösnkar sig är kanske inte världens bästa kompass för hur man som statschef ska agera för landets bästa.

Efter några månader vid makten så har USA en hel nya ovänner, bl.a. sina två närmasta grannar i norr och söder. Och så vitt jag kan bedöma är den enda nya vännen Vladimir Putin...

Jag håller inte med dig. USA och dess befolkning har gjort världen en tjänst som röstade bort krigshetsarna från Vita huset. Den utskällning Zelensky fick var både efterlängtad och välförtjänt. Nu är det slutlekt och de vuxna har tagit över världspolitiken. Trump, Putin, et. al. EU sitter maktlösa på avbytarbänken. Underbart!
Citera
2025-03-01, 08:15
Medlem
Har läst hela ordväxlingen. Vance anklagar Biden för att inte ha stoppat kriget. Det enda Zelenski säger är att kriget startade redan 2014 och både Obama och Trump har suttit som president då. De lyckades inte få till ett avtal som Putin senare har hållit sig till. Detta gör Vance arg. Varpå det hela eskalerar.

Ukraina vill vara en del av den fria världen som både EU och USA representerar. Ryssland hatar den fria världen. Nu närmar sig Trump och Vance mot Putin. Putin med vänner som Nordkorea och Kina. Vad är det för spel vi ser.

Det är USA som driver USA som ett företag som vill tjäna pengar på handel med de stora jättarna Kina och Ryssland, inget annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Nej, jag är inte efterbliven. Sedan när blev Sverige en så nära vän och allierad med Ukraina?

Vi har aldrig genom historien fått någonting till skänks från Ukraina. Om vi ska bistå Ukraina med, pengar, materiel, förnödenheter och andra resursen ska vi självklart ha någonting i utbyte.
Vad är du själv beredd att betala den dagen Sverige dras med i kriget? Järnmalmen eller elektriciteten från norr som skapat landets välstånd i all framtid i utbyte mot vapen och ammunition?
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oatmealdementor
Funkar inte att komma till ovala rummet med den slaviska attityden och käfta med Donald Trump.
Och det borde Trump klarat av på ett professionellt sätt men han visar världen vilken dålig president han är. Ingen stor statsman där.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nej Europa har förstås inte möjlighet att fortsätta detta krig utan USA. Försöker man riskerar man Europas framtid. Vill ni bli skickade till Ukraina bara för att dö i kriget? Ibland får man inse verkligheten. Europa skulle tryckt på för fredsförhandlingar medan tid fanns och man hade USA i ryggen. Inte rustat för ett krig man inte kan vinna genom att hetsa på krigsindustrin osv. Det är gamla avdankade krigsförespråkande 50+ gubbar som hellre vill ha krig än fred. Känner igen typen.
Jo, europa har kapacitet men inte just nu utan i framtiden.

Amerikansk vapenindustri kommer störtdyka då dessa vapen inte är att lita på, detta bör leda till ekonisl kris och inbördeskrig i USA.
Det är detta Trump menar med America First.

Kiev är dock väldigt beroende av de amerikanska luftförsvarsmissilsystem som Patriot så när Trump stoppas det utlovade stödet kommer tyvärr civila dö i mängder.

En möjlighet för att göra Trump nöjd är att utse någon annan till att förhandla med honom men jag tror inte han ger sig tills någon annan kallas president då detta är ett krav direkt från Putin.

Ingen i Europa är sugen på att kriga givetvis och därför är det bra att ryssarna dör i drivor i Ukraina.
Citera
2025-03-01, 08:16
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Och vad är det för fel på halvmongoler? Vad är ukrainare menar du? Högresta arier? Skönt att Putin vill göra sig av med sådan som dig på historiens skräphög, köra ner dig i en flishugg där bara blod och slamsor kommer ut på andra sidan.

Det lustiga är att ni fått vänner bland wookies. Är inte det lustigt? Det var ändå lite otippat. A

Wookies? Du menar som Chewbacca i Star Wars? Ja, sådana vänner vill man gärna ha. Tror inte din dvärgbögkompis Putin skulle våga mucka med en stor jävel som ser ut som Bigfoot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Trump har inget att förlora, alls.

Trump har massor att förlora. Del personligen men också för själva USA. Vem fan köper amerikanskt om man inte är tvungen? Ingen i Kanada iaf och fler länder lär haka på. Jag skulle tveka länge innan jag jag köpte en Tesla exempelvis. Så ja, Trump (och USA) har massor att förlora.

Nä där vill jag inte hålla med dig du nämner att Kanada inte köper från USA då skall du också ha i åtanke att med USA:s 300 miljoner mer invånare så finns det troligtvis en större potential inom landet att hitta kunder till inhemska produkter. USA har liksom många länder i EU blivit lata och låter produktionen ske i länder där personalen inte kostar något och miljökraven bestäms efter plånboken. Så som affärsman har nog Trump en sund tanke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Jag håller inte med dig. USA och dess befolkning har gjort världen en tjänst som röstade bort krigshetsarna från Vita huset. Den utskällning Zelensky fick var både efterlängtad och välförtjänt. Nu är det slutlekt och de vuxna har tagit över världspolitiken. Trump, Putin, et. al. EU sitter maktlösa på avbytarbänken. Underbart!
Den enda krigshetsaren sitter i sin bunker i Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in