Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Ständiga begravningar i Ryssland även av högre officerare. Idag blev också en FSB-officerare invalidiserad.
Jag tror den ryss som kan tänka och se förstår att man fastnade i en operation som skulle varit kirugiskt. Detta är en sanslös förstörelse av Ryssland. Jag tror framförallt ryska diplomater utomlands förstår hur fel allting blev och det blir faktiskt värre hela tiden. Ryssland kan inte i många år hålla en stor ockupationsarme i Ukraina. Ekvationen är omöjlig. För Ukrainas del är det självbestämmande som gäller, inget annat.
Folk dör på båda sidor förstås, men vad man får ha med i beräkningarna är hur ryska regimer så gott som alltid sett på sin egen befolkning. För ryska regimer, ända tillbaka till tsartiden, har gemene man i Ryssland i princip betraktas som valfri naturresurs som man kan använda lite hur man vill. Inte minst under andra världskriget blev den inställningen ganska uppenbar när Kreml i princip skyfflade ut rysk kanonmat till fronten. Att Kreml av idag skulle beröras nämnvärt av att ryssar får sätta livet till tror jag således inte att man ska hoppas för mycket på.
Jag tror däremot att du har helt rätt i att Ryssland helt missbedömde vad de satte igång med sin invasion, men problemet är att nu kan man inte backa utan att "tappa ansiktet". Kanske är den bästa lösningen då att via ett avtal ge Kreml en väg ut så att de åtminstone kan intala sin inhemska opinion att den här soppan var värt någonting.
Hur som helst så får man se hur det här slutar men, trots onödigt tjafs, hoppas jag fortfarande att man kan få till någon diplomatisk lösning. Som jag skrivit i tidigare trådar kanske det skulle räcka med att Ukraina får behålla Donbas med viss autonomi och fredsbevarande europeiska trupper medan ryssarna får behålla Krim.