2025-02-26, 22:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Fjantig dom. Fjantigt skadestånd.

Hon skulle åtminstone fått 4 år som var maxstraff. Hoppas det överklagas.

Ska man peka på något positivt är det att skuldfrågan delas lika mellan de små monstren i och med skadeståndet. Inte för att de nånsin kommer betala men okej alltid något.

Nu är frågan hur framtiden ser ut för dem. Har Soc möjlighet att hålla dem kvar ändå, tills i alla fall 18 år?

Hur kommer de betraktas i sina egna kretsar? Är det verkligen som någon i tråden spekulerade, att nu har de mördat och då har de vunnit respekt?

Håller med om det låga straffet. Men hörde en domare berätta om det i TV idag och den praxis man har att tillgå.

Att hårdare straff borde kunna utmätas är ett måste, nu när grova våldsbrottslingar är så pass unga. Det får inte gå så långt att mord blir vardagsmat och en utväg för meningsskiljaktigheter mellan unga som inte kan lösa konflikter på annat sätt. Inte heller ska man kunna utföra grova våldsdåd 'för att man ändå inte får några ordentliga straff'.

Två år med skyddad ungdomsvård svider nog i alla fall för en liten borttappad tjej i M's ålder när normala jämnåriga kan umgås med sina kompisar och ha den frihet som M bara kan drömma om där hon sitter.

R. kommer också till SiS men vi får väl se hur länge.

Nej, några pengar från dessa två stjärnor lär vi inte få se. Men vem blir i sådana fall betalningsskyldig och hur går det till?

Maleks föräldrar vet jag ingenting om.
Rafaellas pappa sitter väl inte på några större kulor (dessutom fängslad) och mamman verkar inte dra in någon större månadspeng heller.

Brottofferfonden? Skattebetalarna?
Citera
2025-02-28, 16:02
Medlem
Såg det också, lyssnade på rättegången sen också.. så himla hemskt

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Håller med om det låga straffet. Men hörde en domare berätta om det i TV idag och den praxis man har att tillgå.

Att hårdare straff borde kunna utmätas är ett måste, nu när grova våldsbrottslingar är så pass unga. Det får inte gå så långt att mord blir vardagsmat och en utväg för meningsskiljaktigheter mellan unga som inte kan lösa konflikter på annat sätt. Inte heller ska man kunna utföra grova våldsdåd 'för att man ändå inte får några ordentliga straff'.

Två år med skyddad ungdomsvård svider nog i alla fall för en liten borttappad tjej i M's ålder när normala jämnåriga kan umgås med sina kompisar och ha den frihet som M bara kan drömma om där hon sitter.

R. kommer också till SiS men vi får väl se hur länge.

Nej, några pengar från dessa två stjärnor lär vi inte få se. Men vem blir i sådana fall betalningsskyldig och hur går det till?

Maleks föräldrar vet jag ingenting om.
Rafaellas pappa sitter väl inte på några större kulor (dessutom fängslad) och mamman verkar inte dra in någon större månadspeng heller.

Brottofferfonden? Skattebetalarna?
Citera
2025-02-28, 17:17
Avstängd
Det kan nog vara så att vi stod handfallna inför detta dåd. Att alla inblandade var så unga flickor.
Det är inte lätt att uppfostra barn som inte vill bli uppfostrade och som anser sig själva vara vuxna redan innan 12-13års ålder och vilja bestämma över sig själva. Livet blir KAOZ och det ger spänning.

Dessa tjejer är oerhört barnsliga och brådmogna på samma gång. Kaxigheten får vi hoppas mildras med tiden, men inget är säkert. Se bara på Toves mördare. Hon som dömdes ville ju försöka peta ut ögonen på en väktare och rymma från fängelset. Nu är hon i 20-årsåldern och har ett mord under bältet. Dessutom har hon ju tuttat på Toves bostad några gånger också liksom Toves pojkväns hem.

Vete tusan om ränderna någonsin går ur dessa små monster. Man kan inte 'vårda' bort ett sådant hatiskt tillstånd i någons hjärna (och hjärta).
Citera
2025-02-28, 20:23
Medlem
Vart kan man lyssna på rättegången?
Citera
2025-02-28, 20:48
Medlem
Zcapegoats avatar
Då kan vi passa på att jämföra med ett fall från Storbritannien, där två personer som var 15 vid gärningstillfället förra året dömdes till livstids fängelse med en minstatid på 20 respektive 22 år för mord.

Citat:
Brianna Ghey's killers have been given life sentences for her "brutal, planned and sadistic" murder.

Scarlett Jenkinson and Eddie Ratcliffe murdered the 16-year-old in a park in Cheshire in February 2023.

Mrs Justice Yip said Jenkinson was motivated by a "deep desire to kill" while Ratcliffe's motivation was in part hostility to Brianna's transgender identity.

She was given 22 years, while Ratcliffe was detained for 20 years.

Both teenagers, who were 15 at the time of the murder and are now 16, could be seen staring ahead towards the judge and showed no visible reaction as they were sentenced.
Källa: https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-manchester-68184224

Ja, vad ska man säga? Sverige är sannerligen patetiskt i detta avseende.
Citera
2025-03-01, 11:05
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottmos1
Vart kan man lyssna på rättegången?

Här:

MORDET PÅ 14-ÅRIGA EMILIA I LANDSKRONA | ALLA OFFENTLIGA FILER FRÅN RÄTTEGÅNGEN
https://www.youtube.com/watch?v=cyPaq_iZW6s
Citera
2025-03-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Här:

MORDET PÅ 14-ÅRIGA EMILIA I LANDSKRONA | ALLA OFFENTLIGA FILER FRÅN RÄTTEGÅNGEN
https://www.youtube.com/watch?v=cyPaq_iZW6s
Får man inte höra när flickorna pratar?
Citera
2025-03-01, 18:43
Avstängd
Citat:

Jag undrar samma.
Citera
2025-03-01, 18:58
Medlem
Daggmars avatar
Citat:

"ALLA OFFENTLIGA FILER FRÅN RÄTTEGÅNGEN"
Citera
2025-03-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daggmar
"ALLA OFFENTLIGA FILER FRÅN RÄTTEGÅNGEN"
Ta det lugnt. Endast en fråga!
Citera
2025-03-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Det kan nog vara så att vi stod handfallna inför detta dåd. Att alla inblandade var så unga flickor.
Det är inte lätt att uppfostra barn som inte vill bli uppfostrade och som anser sig själva vara vuxna redan innan 12-13års ålder och vilja bestämma över sig själva. Livet blir KAOZ och det ger spänning.

Dessa tjejer är oerhört barnsliga och brådmogna på samma gång. Kaxigheten får vi hoppas mildras med tiden, men inget är säkert. Se bara på Toves mördare. Hon som dömdes ville ju försöka peta ut ögonen på en väktare och rymma från fängelset. Nu är hon i 20-årsåldern och har ett mord under bältet. Dessutom har hon ju tuttat på Toves bostad några gånger också liksom Toves pojkväns hem.

Vete tusan om ränderna någonsin går ur dessa små monster. Man kan inte 'vårda' bort ett sådant hatiskt tillstånd i någons hjärna (och hjärta).

Fetmarkerat det som är särskilt anmärkningsvärt i ditt inlägg. Du vet respektive flickas bakgrund utifrån vad som har framkommit i tråden och ändå beskriver du att R:s pappa har försökt skapa en bra barndom för sin dotter.

Att R:s pappa slog henne är bekräftat av två vittnen, av R:s eget vittnesmål om detta framgår det tydligt att hon vill skydda sin pappa. R:s pappa tog med en 11:årig R på turnéer för att stjäla, där R fick fylla funktionen av att vara den som uppehöll personal. M har blivit våldtagen av sin mammas partner och beskriver det själv som att hon inte har någon familj. I inlägg efter inlägg beskriver du båda flickor på samma sätt, dels som att deras egenskaper är något medfött och att de är kaxiga och vill göra kaos (du alternerar mellan dessa, tämligen vitt skilda perspektiv).

Jag vet inte vilka bakomliggande skäl du har till att gång efter annan vidhålla att föräldrarna gjort vad de kan och att flickorna är obotliga monster, men något är det. Det är en avvikande slutsats baserat på den information som framkommit.

Gener och miljö samspelar, flickorna fick en dålig hand. Straffet är ett skämt och R borde inte vistas bland andra på ett sätt som möjliggör för henne att skada någon, under resten av sitt liv, men det är irrationellt att försöka friskriva föräldrarna på det sätt som återkommer i dina inlägg.
Senast redigerad av brunonio 2025-03-02 kl. 14:13.
Citera
2025-03-02, 15:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brunonio
Fetmarkerat det som är särskilt anmärkningsvärt i ditt inlägg. Du vet respektive flickas bakgrund utifrån vad som har framkommit i tråden och ändå beskriver du att R:s pappa har försökt skapa en bra barndom för sin dotter.

Att R:s pappa slog henne är bekräftat av två vittnen, av R:s eget vittnesmål om detta framgår det tydligt att hon vill skydda sin pappa. R:s pappa tog med en 11:årig R på turnéer för att stjäla, där R fick fylla funktionen av att vara den som uppehöll personal. M har blivit våldtagen av sin mammas partner och beskriver det själv som att hon inte har någon familj. I inlägg efter inlägg beskriver du båda flickor på samma sätt, dels som att deras egenskaper är något medfött och att de är kaxiga och vill göra kaos (du alternerar mellan dessa, tämligen vitt skilda perspektiv).

Jag vet inte vilka bakomliggande skäl du har till att gång efter annan vidhålla att föräldrarna gjort vad de kan och att flickorna är obotliga monster, men något är det. Det är en avvikande slutsats baserat på den information som framkommit.

Gener och miljö samspelar, flickorna fick en dålig hand. Straffet är ett skämt och R borde inte vistas bland andra på ett sätt som möjliggör för henne att skada någon, under resten av sitt liv, men det är irrationellt att försöka friskriva föräldrarna på det sätt som återkommer i dina inlägg.

Min åsikt är, till skillnad från en del andra, att man inte kan skylla allt på 1) föräldrarna, 2) Soc., och 3) samhället. I sådana här fall måste individen ha något ansvar också.

Dessa flickor har inte fötts med guldsked i handen, den saken är säker och det har jag inte framhärdat.
Jag anser heller inte att allt endast är deras eget fel att detta fall fick som det gick, men jag tror ändå att planerar man och utför ett så pass grymt mord så har man någon egen del i det. Och då får man ta ett visst självansvar, vare sig man har haft risig uppväxt med taskiga föräldrar eller inte.

Jag försvarar inga föräldrar. Jag har skrivit här att R's rektor uttalat att han ansåg att kontakten med R's pappa var OK. Vidare har jag inte förvarat pappans kriminalitet, inkluderat stöldraider där R. fick vara med. Men jag kan inte tro att det har varit en dans på rosor att försöka uppfostra denna tjej, särskilt som ensam pappa. Varför mamman inte uppfostrade R. vet jag inte men antar att hon inte kunde.

M. har haft 16 olika boenden (förutom mor/far/släkting?) bl. a. hos en boendemamma som verkar vettig och som brydde sig om henne. Ingenting har fungerat.

Vad gäller bakomliggande orsak för mina tankar, som du skriver om, så måste jag nog göra dig besviken. Och tro mig, jag har för det allra mesta stor förståelse för andra.

F. ö. har har jag vuxit upp i av saknad av gulsked men utan att vara kriminell, inte heller var mina föräldrar det. Jag hade vanliga vänner, gick i vanlig skola, arbetade och gifte mig. Har aldrig känt någon dragning år att skolka, rymma hemifrån eller mörda trots att mina föräldrar sedermera skiljde sig och min mor fick ha hand om min uppfostran.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-03-02 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in