2025-02-28, 20:36
Moderator
Hjv9s avatar
#5 av 14.

Nästa distans på programmet är herrarnas skiathlon som numera körs som 10 km klassiskt + 10 km fristil.

Calle Halfvarsson är på fortsatt jakt efter den där individuella VM-medaljen. Ska den komma imorgon får det inte bli några lösa förhållanden för då försvinner Calle. Femma på för-VM här.

William Poromaa kommer in i mästerskapet med karriärens första seger i färskt minne. Har efter SM laddat på hög höjd och det blir spännande att se hur han prickat in formen. Väldigt fint VM för två år sedan med idel topplaceringar.

Jens Burman har inte mycket att ta med sig in i det här mästerskapet. Senaste resultaten i Falun var svaga och inte har det sett särskilt mycket bättre ut tidigare under säsongen. Kanske kan han ändå prestera okej nu som han brukar kunna göra i mästerskap.

Edvin Anger hade en tung sprintdag igår. Men ska det bli några framskjutna placeringar imorgon går det inte att gnälla på föret utan det är bara att bita ihop och lita på den egna förmågan. Troligen blir det tufft.

Program

Lördag 1 mars

14:00 Skiathlon, herrar

Startlistor och resultat: https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=46934
Livetiming:
joows eminenta tjänst: https://fis-live.github.io/#/
FIS (inte fullt lika eminenta tjänst): https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/live.html?mi=menu-live

Banprofil: https://trondheim2025.no/wp-content/uploads/2024/06/vm2025-loypekart-20kmskiathlon.pdf

Tv-tider (ej studiosändningar): TV 6

14:00-15:00 Skiathlon, herrar

Loppet kommenteras av Per Forsberg och Anna-Karin Strömstedt.

VM 2023 Skiathlon

Medaljliga längd
Citera
2025-02-28, 21:05
Medlem
Topp 6
1. Kläbbe
2. Amundsen
3. Pellegrino
4. Nyenget
5. Kreuger
6. Poromaa
Citera
2025-02-28, 21:51
Medlem
Ezzelinos avatar
Klaebo lyckades inte vinna den skiathlon som avgjordes i Lillehammer i december. Nio sekunder efter segrande Amundsen, en åttondeplats. J.T. Jenssen och Nyenget fullbordade pallen, mycket knappt slagna av Amundsen, Därefter Krüger, Schumacher, Musgrave och Ree. Poromaa elva, 23 sekunder efter.

Denna gång tror jag Klaebo vinner och tar sitt första mästerskapsguld på distans. Amundsen gissar jag blir tvåa. Och Poromaa på bronsplats. Det är hårt motstånd men inte alls omöjligt att han kan lyckas med det. Världscupvinsten på två mil masstart i klassisk stil var imponerande. En outsider kan vara Pellegrino, uppenbarligen i utmärkt form.
Senast redigerad av Ezzelino 2025-02-28 kl. 22:37.
Citera
2025-02-28, 22:33
Medlem
Mrkakksnakks avatar
1. Kläbo
2. Nyänget
3. Amundsen
4. Kruger
5. Pellegrino
6. Jenssen
Citera
2025-02-28, 23:00
Medlem
Hoppas amundsen sätter enorm fart imorgon. Enda sättet att bli av med klabbe pöjken. Vågar man hoppas på skrällbrons för Lapalus🙂

Burre bonkaz lär kötta sönder imorgon ochså💪💪
Citera
2025-02-28, 23:11
Avslutad
Mitt tips är:

1. Harald
2. Schumacher
3. Krueger
....
Calle DNF
Citera
2025-02-28, 23:54
Medlem
tråkgissar att det blir Norskt på dom 4 första platserna med Pellegrino som möjlig kil i det Norska blocket.

Hoppas jag har fel.
Citera
2025-03-01, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Mitt tips är:

1. Harald
2. Schumacher
3. Krueger
....
Calle DNF
Om Calle bryter i morgon bli jag tokig! Han vet att han är svag i lösföre och han har problem med ryggen. VARFÖR ska han ens starta… Jag har alltid försvarat Calle och gillar honom som person, men jag tycker att han är ute på väldigt svag is just nu på grund av sina ryggproblem.
Citera
2025-03-01, 03:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Mitt tips är:

1. Harald
2. Schumacher
3. Krueger
....
Calle DNF

Ingen fransman? Battiston?
Citera
2025-03-01, 06:49
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Då var det dags för distanspremiär och hur stora är oddsen för konkurrenskraftiga svenska skidor på två olika underlag?

Jag är, nödgad av historien, alltid realist och tror på problem.

Får porriz ge uttryck för sina beryktade ”kukskidor” efter dagens lopp?
Citera
2025-03-01, 07:13
Medlem
Joelfrogs avatar
Tips - Topp 12
1. Kläbo
2. Amundsen
3. Krueger
4. Vermeulen
5. Poromaa
6. Desloges
7. Nyenget
8. Moch
9. Lapalus
10. Jenssen
11. Schumacher
12. Anger
Citera
2025-03-01, 07:23
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkakksnakk
Då var det dags för distanspremiär och hur stora är oddsen för konkurrenskraftiga svenska skidor på två olika underlag?

Jag är, nödgad av historien, alltid realist och tror på problem.

Får porriz ge uttryck för sina beryktade ”kukskidor” efter dagens lopp?
Oklart om Wille kommer prata om kukskidor men Burman kommer vara så arg på sina skidor att han knappt pratar med nån!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in