2025-02-28, 11:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Jag håller med, Trump kommer dock använda Grönland som sitt eget oavsett.
Tittar man på tex avtalen vi hade med USA innan NATO så kan man redan då se att USA får i princip bete sig hur de vill. Bygga byggnader som svenska militären inte ens får gå in i osv.
Jag tror inte Trump vill bokstavligen äga Grönland, han ville bara få ut ett meddelande till Danmark, - antigen tar vi över den eller så låter ni oss ha lite friare händer framöver, vilket han fick. Danskarna hade flera krismöten i samband med trumps utspel och Trump får bygga ut sina militärbaser i Grönland.
De flesta andra presidenter hade löst frågan om militärbaser utan att ta till så mycket buller och bång och cowboyposerande som Trump - USA har ju haft en bas i Thule ända sedan 1951 och det var knappast någon jättestor eftergift för Danmark att tillåta litet mer militär närvaro - men han vill naturligtvis att allt folket ska se på TV vem det är som bestämmer. Det bor något av en kejsar Nero i gubben.
Citera
2025-02-28, 13:08
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De flesta andra presidenter hade löst frågan om militärbaser utan att ta till så mycket buller och bång och cowboyposerande som Trump - USA har ju haft en bas i Thule ända sedan 1951 och det var knappast någon jättestor eftergift för Danmark att tillåta litet mer militär närvaro - men han vill naturligtvis att allt folket ska se på TV vem det är som bestämmer. Det bor något av en kejsar Nero i gubben.

Precis så är det, Trump älskar att synas och älskar att göra det the american way!
Citera
2025-02-28, 13:17
Avstängd
Citat:
Precis så är det, Trump älskar att synas och älskar att göra det the american way!
Visst, men man kan också säga att han har ett ovanligt starkt behov av maktdemonstrationer. Det ska synas att "the Winner takes it All!"
Citera
2025-02-28, 15:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Hahahahahahahahaha!!!
Avtalet gynnar Ukraina och inte USA alls. Alla pengar i den gemensamma fonden som Ukraina kontrollerar lika mycket som USA ska investeras tillbaka i Ukraina. 100%

Stick åt helvete med er ryssjävlar!
Citera
2025-02-28, 16:10
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
varför ska USA få saker från ukraina. De hjälpte ju dem och det gratis? huh?
Det är inte så illa som det först verkade. Jake Broe reder ut, även om det inte är underskrivet än. Jag hade hoppats Zelenskyj skulle säga nej, men här räddar han istället ansiktet på Trump.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-02-28 kl. 16:16.
Citera
2025-02-28, 16:21
Medlem
GustavAnders avatar
Som avtalet tycks se ut nu har jag inga problem med det som Ukraina-vän
Citera
2025-02-28, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du påstod att USA inte påverkat Venezuelas ekonomi. Du vet själv att det var ett överilat påstående och att du aldrig borde skrivit det, Nu förväntar vi oss att du klargör vad du menar.

Jag förväntar mig ingenting från ett stolpskott som dig. Snart påstår du väl att USA aldrig lett en internationell bojkott mot Kuba men även om de gjort det har det inte påverkat Kubas ekonomi.

Lägg dig och sov.
Ta den diskussionen till rätt tråd.
Citera
2025-02-28, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det är inte så illa som det först verkade. Jake Broe reder ut, även om det inte är underskrivet än. Jag hade hoppats Zelenskyj skulle säga nej, men här räddar han istället ansiktet på Trump.
VAR i anti-Trump-svadan säger denna hatare något om avtalet? Finns det nån tidsangivelse där han går in på vad avtalet innehåller?
Citera
2025-02-28, 16:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Finns det nån tidsangivelse där han går in på vad avtalet innehåller?
https://youtu.be/Oqjntfq8LWY?t=346 (precis innan det du fick ovan)
https://www.eurointegration.com.ua/eng/articles/2025/02/26/7205922/ (avtalet)
Citera
2025-02-28, 16:52
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Visst, men man kan också säga att han har ett ovanligt starkt behov av maktdemonstrationer. Det ska synas att "the Winner takes it All!"

Yes och det amerikanska folket och högern verkar gilla det! Han är säkert bra för amerikanska folket men de stora förlorarna är EU och Ukraina!
Citera
2025-02-28, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
https://youtu.be/Oqjntfq8LWY?t=346 (precis innan det du fick ovan)
https://www.eurointegration.com.ua/eng/articles/2025/02/26/7205922/ (avtalet)
Det enda han gör är ju att citera ukrainska källor och hur de tolkar avtalet. Och enligt deras framställning har USA noll att vinna på avtalet. Så varför skulle USA teckna ett sånt avtal?
Citera
2025-02-28, 17:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Yes och det amerikanska folket och högern verkar gilla det! Han är säkert bra för amerikanska folket men de stora förlorarna är EU och Ukraina!
Ukraina får stöd för återuppbyggnad, Europa drar nytta av regional stabilitet, och USA stärker strategiska intressen där. Om du läst avtalet, vilket jag nyss länkat vilket tycks gått fler än dig förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in