Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-28, 11:17
Medlem
Norrbagg79s avatar
Kinesen er redan på bollen och tar för sig av mineraler från gruvor i ockuperade områden.

https://www.aftenposten.no/verden/i/PpLWVb/kineserne-tar-ukrainas-mineraler-rett-foran-nesen-paa-trump
Citera
2025-02-28, 11:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
jaha,,,nu vill tok-trump inte kännas vid han kallat zelensky diktator,,,jag blir galen på den där trump,, kan någon ställa en diagnos på eländet?
Han har åtminstone avslutat sin charmoffensiv mot V. Putin. Alltid nåt. Det är yesterday's news nu. Jag tyckte tanken var kittlande på nåt sätt, mest för att det var så satans bisarrt. Men det är klart att han kommer gå med Ukraina.
Citera
2025-02-28, 11:26
Medlem
Idag på Telegramkanalen "The right people Z" släpptes bilder på när en svensk blir sprängd av drönare i en ukrainsk grop någonstans i skogen.

En rödskäggig snubbe i 35års åldern. Såg ganska biffig ut.

Är det någon som kände honom eller vet vem han var?

VARNING för råa bilder om ni ska kolla.
Senast redigerad av Slocum 2025-02-28 kl. 11:29.
Citera
2025-02-28, 11:41
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Kinesen er redan på bollen och tar för sig av mineraler från gruvor i ockuperade områden.

https://www.aftenposten.no/verden/i/PpLWVb/kineserne-tar-ukrainas-mineraler-rett-foran-nesen-paa-trump

Det är värt att notera att de mineraler som är på tal i avtalet (rare earth minerals) inte är eller varit föremål för brytning. Det är fyndigheter som är oexploaterade.

Det finns järn och salt-gruvor och det är förmodligen vad det här handlar om.
Citera
2025-02-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du menar att det blir en garant för fortsatt stöd från USA, eller vadå? Då måste ju Ukraina ändå försöka besegra Ryssland militärt, vilket väl är det man numera försöker komma runt?

Guld och mineraler.
När jag började intressera mig för geopolitik så sades det i Amerika att om SaudiArabien skulle ta ut sina pengar från Amerikanska banker, så skulle hela det amerikanska banksystemet haverera, eftersom de inte har någon garanti för pengarna.
När USA (och Europa) satte sanktioner på Ryssland så fanns det ett problem. Ryssland är tydligen det enda landet som gör en speciell legering som USA behöver för att både trycka pengar och skapa vapen.
De har köpt upp allt som finns ... men nu har de panik.
Därför träffar Trump Putin och försöker få fred, för att få slut på sanktionerna.
Citera
2025-02-28, 11:45
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Guld och mineraler.
När jag började intressera mig för geopolitik så sades det i Amerika att om SaudiArabien skulle ta ut sina pengar från Amerikanska banker, så skulle hela det amerikanska banksystemet haverera, eftersom de inte har någon garanti för pengarna.
När USA (och Europa) satte sanktioner på Ryssland så fanns det ett problem. Ryssland är tydligen det enda landet som gör en speciell legering som USA behöver för att både trycka pengar och skapa vapen.
Därför träffar Trump Putin och försöker få fred, för att få slut på sanktionerna.
Berätta med om den här legeringen. Eller ännu bättre, skicka en länk med information!
Citera
2025-02-28, 11:53
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www-rbc-ua.translate.goog/rus/news/shcho-bude-pislya-pidpisannya-ugodi-ukrayini-1740735200.html?utm_source=telegram&utm_medium=pos t&_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp
Citat:
What will happen after the signing of the agreement between Ukraine and the US: Shmyhal named the next steps

The Minerals Agreement with the United States of America (USA) sets the framework for the signing of a future agreement to establish an investment fund for the development and reconstruction of Ukraine.

This was reported by RBC-Ukraine with reference to Prime Minister Denys Shmyhal during the government's question hour.

According to Shmyhal, after signing the agreement:

an appropriate delegation will be created, which will be approved by a decision of the Cabinet of Ministers. The delegation, in turn, will receive appropriate directives;
The governments of Ukraine and the United States will develop a draft agreement on the creation of an investment fund for the development and reconstruction of our country.

The next steps are prescribed by the law of Ukraine on international treaties.
Citera
2025-02-28, 12:08
Medlem
Kaptagons avatar
Nu säger Trump att han ska försöka ge tillbaka mark till Ukraina som Ryssland lagt under sig. Undrar vad Putin tänker nu? Han sa ju innan valet i USA att han hellre såg Kamal som president än Trump.

https://x.com/PolymarketIntel/status/1895409302250078359?t=K1BHSUmaGdFqsNFmptZz1A&s=19

https://x.com/SteveLovesAmmo/status/1831654569945768337?t=LVKUYbeUHxjOixXs5ULWnQ&s=19
Citera
2025-02-28, 12:15
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
jaha,,,nu vill tok-trump inte kännas vid han kallat zelensky diktator,,,jag blir galen på den där trump,, kan någon ställa en diagnos på eländet?
Är inte det bestående intrycket att han bara rapar upp det som han hört sist?
Efter att ha pratat med Putin säger han att Zelensky är en diktator med 4% stöd.
Efter att ha pratat med någon annan eller sett ett TV-program så tycker han något annat.
Han verkar vara oerhört lättpåverkad och utan en klar strategi/linje.
Som nu med Ukraina. Olika besked var och varannan dag, allt beroende på vem som har haft hans öra senast.
Citera
2025-02-28, 12:18
Medlem
Kaptagons avatar
Den ryska armén har nu grävt fram sina hemliga "wunderwaffen" från Uralbergen. Snart kommer en blixtattack med de ryska havremopparna

https://x.com/front_ukrainian/status/1895423856233554364?t=DfO8ZqmqjMsPqhzYrvUTjg&s=19
Citera
2025-02-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Den ryska armén har nu grävt fram sina hemliga "wunderwaffen" från Uralbergen. Snart kommer en blixtattack med de ryska havremopparna

https://x.com/front_ukrainian/status/1895423856233554364?t=DfO8ZqmqjMsPqhzYrvUTjg&s=19

Ha ha vilka jävla clowner. Int ens ISIS höll på med hästar men denna clown till försvarsmakt gör det.

Russia Stronk!!
Citera
2025-02-28, 12:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Guld och mineraler.
Haha, "trust me, bro"?

Det finns nog flera anledningar till att Trump tagit kontakt med Putin, men jag tror inte att metallegeringar är en av dem. Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in