Dagens lopp var Jonnas sjätte fristilssprint den här vintern. Vid alla fem tidigare tävlingar har hon vunnit kvalet stort för att sen dra i stort sett varje meter i varje kvart, varje semi och varje final och vunnit alla loppen rätt tydligt med viss variation I taktiken, men i grunden samma upplägg.
Trots det finns det flera som verkar tycka att den här taktiken är fel.
Hela dagens tävlingar gick väl som förväntat, med undantag av Riboms bleka kvart och Majas (för mig överaskande) svaga final.
Kul pall på såväl dam- som herrsidan ska tilläggas, där Pellegrino verkligen imponerade
Ja
En frisk Svahn hade förmodligen haft chans på silver eller brons.. tror ej hon fixat guldet.
Tro att Jonnas speed i alla heat mörade Fähndrisch Skistad o många fler
Nån svensk Junior Vm kille i Hockey kastade silvermedaljen över plexit, då han tyckte att domarna gav guldet till Kanada för 10 år sedan ca
EDIT"Den gången slutade det med tårar – och en kastad silvermedalj. – Det blir mycket känslor under ett JVM eftersom det är sista resan med grabbarna, säger Lias Andersson, lagkapten för finallaget 2018 "
Det kanske är Grott-Kikkis sista resa nu också innan hon omklassas son Grott-Kalle, med tanke på de nya regelverket gällande hermafroditer m.m.
Måste ändå säga att det blev ett häftigt lopp och stämmningen efteråt var magisk. Grattis till Jonna som nu med sin fjärde raka guldmedalj blir störst genom tiderna på damsidan. Var så härligt att se hur hon verkligen körde slut på Skistad på hemmaplan och hur bedrövad hon blev efteråt. Allt var guld!
Måste dock säga att jag blev besviken på Edvin, han såg så bra ut under prologen. Varför blev han så trög under finalerna? Hade han dåliga skidor eller ska vi vara oroliga för resten dvs att han har dalande form?
Jag tror Edvin på sikt kan bli en bättre distansåkare än sprinter. Tror han fortsatt kan göra fina lopp i VM, även om medalj är att hoppas på tok för mycket.
Dahlqvist och Sundling hade gapskrattat åt dig om de fick reda på att någon anonym gubbe på flashback har gått och blivit så här pass kränkt å deras vägnar över någon jävla insta-bild. Bara så att du vet.
Hon är alltså uppvuxen med Petter Northug som fixstjärna, klart som fan att hon som skidåkare kommer elda på lite grannlandsrivalitet. Det är såklart fritt fram att inte tycka om det, men att låta det gå så långt att du matar ut ofräscha öknamn på löpande band, är som jag sade, obehagligt.
Inte det minsta kränkt givetvis, gubbe, däremot genuint road, och häpen, över Skistads bisarra beteende och patologiska Sverigehat. Sedan är hela hennes uppenbarelse något som lämpar sig väl att driva lite med. Så hög svansföring, så rest ragg, och så bara de bittraste tårar när det guld hon inbillat sig var vikt för henne gled henne ur händerna. Vi har kört alternativa namn på Kristine ett bra tag på Flashback, därför att det är kul att mixtra lite med norska namn.
Planica var en helt annen (og mye hardere) løype enn Seefeld. På det tidspunktet (Seefeld) hadde heller ikke Sundling den samme kapasiteten.
Skistad hade verkligen inte kapacitet att vinna ett mästerskap som tonåring, att hon hade bättre glid
än Stina Nilsson i den sista utförslöpan betyder inte att hon
tagit sig till final, långt mindre då att vinna den. Detta har blivit en norsk myt utan någon som helst förankring i verkligheten.
Varför skriver norska tidningar att Skistad är 23 år, minsann 7 år yngre än Sundling? Nog är hon född 99 som Swahn?
För det finns tid. Innan norska dopningen sätter in. Björgen var ju runt 30 när de gav verkan
Annars märkligt att hon anses ung. Inte 23 då utan 26. Detta var hennes första mästerskapsmedalj. Jonna var världsmästare vid samma ålder. Frida det också sedan länge. Gunde hade dubbla OS-gulf och 3 VM guld innan fyllda 26.
på vilket sätt sjuder hatet? Skistad är bevisligen full av beundran för Jonna, vilket hon gett uttryck för vid fler tillfällen
Exempelvis det jag citerat tidigare, att det hon mest av allt velat undvika är att "få stryk av Sverige", att hon gjort allt i sin makt för att slippa höra den svenska nationalsången osv. Vilket ju mest är komiskt och groteskt, en fixering som man undrar var den kommer ifrån.
Sedan ska man kanske inte ta allt som skrivs i sporteventtrådar på Flashback fullständigt bokstavligt, som autister tydligen gör (säger inte att du är det, så chilla). Ibland uttrycker sig folk lite spetsigt, lite yvigt, lite hyperboliskt, lite satiriskt. Jag tror förstås inte bokstavligen att hon åker hem till gruvgångarna i Konnerud och stänger in sig i en grotta för att ruva på vedergällning. Hon själv och norsk media brukar uttrycka det så att "Skistad går under jorden" (typ fyra månader utan att landslaget hör ett ljud från henne), då kan det vara lite kul att spinna vidare på gruv-och grottemat. Tycker man inte det är det minsta kul får man väl helt enkelt låta bli att läsa inlägg som är en aning satiriska. Senast jag kollade regelverket på Flashback stod det dock inte: "Allt som skrivs måste vara gråväderstrist, gravallvarligt och tråkigare än en begravningsentreprenörs dödsannons."
Artikeln talar om hennes "raseri" och hennes tränare säger att hon var "arg". Jag och andra (Dahlqvist t.ex.) tycker däremot hon borde ha varit nöjd med silvret, eftersom hon var helt chanslös mot guldmedaljören.
Inga ord kan trösta Kristine Stavar Skidor. Med tanke på att detta var hennes första mästerskapsmedalj tycker jag kanske hon skulle lyssna på sin tränare och vara nöjd med sitt hänglopp, så långt det höll. Så länge Sundling tävlar på högsta nivå blir det nog svårt att vinna ett guld. Även i denna artikel gör norsk media av någon outgrundlig anledning Skistad tre år yngre än hon är.
Jämför exempelvis Skistads surt oresonliga diagnosreaktion med Gyda Westvold Hansen, norskan i nordisk kombination, som efter en (liksom Skistad) problemfylld säsong fick nöja sig med ett silver:
Det var en gråtkvalt 22-åring som møtte pressen etter at sølvet var et faktum.
– Jeg er kjempefornøyd i dag. Etter den sesongen jeg har hatt så betyr dette veldig mye. Det sølvet smaker bedre enn de to gullene jeg har tatt før, sa hun til NRK like etter hopprennet, fortsatt blank i øynene.
– Jeg er bare veldig glad. Jeg hadde ikke trodd dette for et halvt år siden.
Senast redigerad av Ezzelino 2025-02-27 kl. 19:01.
Jag tror Edvin på sikt kan bli en bättre distansåkare än sprinter. Tror han fortsatt kan göra fina lopp i VM, även om medalj är att hoppas på tok för mycket.
Framför allt här han väl bättre på klassiskt än fristil?
Dagens lopp var Jonnas sjätte fristilssprint den här vintern. Vid alla fem tidigare tävlingar har hon vunnit kvalet stort för att sen dra i stort sett varje meter i varje kvart, varje semi och varje final och vunnit alla loppen rätt tydligt med viss variation I taktiken, men i grunden samma upplägg.
Trots det finns det flera som verkar tycka att den här taktiken är fel.
Hela dagens tävlingar gick väl som förväntat, med undantag av Riboms bleka kvart och Majas (för mig överaskande) svaga final.
Kul pall på såväl dam- som herrsidan ska tilläggas, där Pellegrino verkligen imponerade
Jonnas taktik är verkligen lika självklar som när Maiken gjorde allt för att åka ifrån Stina före upploppen oavsett utfall. Given taktik även om det gällt mot Linn. Är man så överlägsen från A till B är det inga konstigheter.
Tycker jag mig se att hon börjat pausera lite senaste två tävlingarna hon slagit Skistad. I Engadin gjorde hon det inför upploppet och idag gjorde hon det inför sista knixen uppför. Istället för hundraprocentig gnet i samma tempo hela vägen har hon lagt in ett par curveballs när Skistad nog trott att hon fått loppet dit hon ska.
Litar för övrigt inte på nån av Jonnas eventuella lagkamrater inför sprintstafetten.
Ja
En frisk Svahn hade förmodligen haft chans på silver eller brons.. tror ej hon fixat guldet.
Tro att Jonnas speed i alla heat mörade Fähndrisch Skistad o många fler
Hade vart en intressant duel mellan Svahn, Skistad och Fähndrichulven om silvret och bronset. Mot Jonna hade hon inte haft en chans idag, men tror hon knipit silvret faktiskt.
Jonnas taktik är verkligen lika självklar som när Maiken gjorde allt för att åka ifrån Stina före upploppen oavsett utfall. Given taktik även om det gällt mot Linn. Är man så överlägsen från A till B är det inga konstigheter.
Tycker jag mig se att hon börjat pausera lite senaste två tävlingarna hon slagit Skistad. I Engadin gjorde hon det inför upploppet och idag gjorde hon det inför sista knixen uppför. Istället för hundraprocentig gnet i samma tempo hela vägen har hon lagt in ett par curveballs när Skistad nog trott att hon fått loppet dit hon ska.
Litar för övrigt inte på nån av Jonnas eventuella lagkamrater inför sprintstafetten.
Dahlqvist lär väl vara given, hon kan ju till och med bryta en stav, stanna och vila och sedan ta sig upp till tät igen utan problem, så hon lär inte ha några problem med sin uppgift att bara hålla sig i täten tills Jonna avgör i sista rundan.