Citat:
Ursprungligen postat av
IngenBom
Ja, men jag talade om morfar och ja han har väl också varit ung. Det jag menade var väl att det är min uppfattning att dom flesta äldre jägare inte använder sig av sånt. Och då tror jag inte dom hade halvauto på 90 talet och sen helt plötsligt vände när man blev 55+ eller så. Jag tänker mig att det är vanligare nu med den yngre generationen jägare. Som GW låter när han pratar om halvautomat är ungefär så jag uppfattar hela hans generation jägare. Mellan raderna är man kass om man inte kan jaga med "gamla bettan" som tar tre bulor i ett internt magasin och ladas manuellt med slutstycket.
Men som sagt, det är säkert än del fördomar. Men av dom ca11 jägare jag kan räkna upp (om jag inte missat nån eller räknat fel) som jag vet vad dom har för vapen så äger ingen halvautomat. Förutom en som hade en halvautomatisk hagel, om jag mins rätt. Och han var under 35.
Sen kollar jag ju inte deras skåp en gång i veckan, så vad vet jag... Dom kanske har det nu.
Men min uppfattning som baseras på erfarenhet och lite fördomar är i alla fall så att dom äldre kör med sina klassiker.

Men visst kan jag ha fel och morfar hade halvauto.
Nu är ju GW som han är.
Han har uttryckt aversion mot halvautomater ända sen dom blev godkända för jakt på 80-talet.
Och dom som var unga på 80-talet och skaffade en halvautomat då, lär ju vara "gamla" idag.
Har man problem med att manuellt repetera ett gevär p.g.a. til exempel reumatism, kan en halvautomat lösa problemet...