2025-02-27, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
"En gul skylift är uppställd vid gång- och cykelbanan på andra sidan Rickard Anderssons trappuppgång. Liften håller upp en av övervakningskamerorna."

Vad kan syftet vara med detta, att övervaka hans bostad i detta skede?

https://www.na.se/2025-02-27/kameror-mot-mordarens-lagenhet-polisen-tiger/

Kan det vara tillfälligt, i samband med att hans lgn ev ska tömmas innan 1/3. i syfte att avskräcka från ev brott?

Det ser ut som att det står en textrad under kamerabevakning på skylten. Ev datum för bevakningsperiod kanske?
Senast redigerad av tepe1 2025-02-27 kl. 10:14.
Citera
2025-02-27, 09:54
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
"En gul skylift är uppställd vid gång- och cykelbanan på andra sidan Rickard Anderssons trappuppgång. Liften håller upp en av övervakningskamerorna."

Troligtvis övervaka och förebygga eventuella hämndattacker eller liknande.
Citera
2025-02-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ja, men jag talade om morfar och ja han har väl också varit ung. Det jag menade var väl att det är min uppfattning att dom flesta äldre jägare inte använder sig av sånt. Och då tror jag inte dom hade halvauto på 90 talet och sen helt plötsligt vände när man blev 55+ eller så. Jag tänker mig att det är vanligare nu med den yngre generationen jägare. Som GW låter när han pratar om halvautomat är ungefär så jag uppfattar hela hans generation jägare. Mellan raderna är man kass om man inte kan jaga med "gamla bettan" som tar tre bulor i ett internt magasin och ladas manuellt med slutstycket.

Men som sagt, det är säkert än del fördomar. Men av dom ca11 jägare jag kan räkna upp (om jag inte missat nån eller räknat fel) som jag vet vad dom har för vapen så äger ingen halvautomat. Förutom en som hade en halvautomatisk hagel, om jag mins rätt. Och han var under 35.
Sen kollar jag ju inte deras skåp en gång i veckan, så vad vet jag... Dom kanske har det nu.
Men min uppfattning som baseras på erfarenhet och lite fördomar är i alla fall så att dom äldre kör med sina klassiker. Men visst kan jag ha fel och morfar hade halvauto.

Nu är ju GW som han är.
Han har uttryckt aversion mot halvautomater ända sen dom blev godkända för jakt på 80-talet.
Och dom som var unga på 80-talet och skaffade en halvautomat då, lär ju vara "gamla" idag.
Har man problem med att manuellt repetera ett gevär p.g.a. til exempel reumatism, kan en halvautomat lösa problemet...
Citera
2025-02-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Förlåt att jag undrar sent i alla vapenskåp och vapen-spekulationer.
Vad undras? Trodde det var en av väldigt få fakta, vilka vapen han hade och att han hade licens för samtliga?

I just detta citat vill jag inflika att människor prioriterar hobbies/intressen. Det är väl inte konstigt att spara ihop till ett par rimligt billiga vapen på aktivitetsersättning om andra omkostnader är låga?
(Såg en likadan Browning för 3900 på blocket. Kusligt nog utlagd i Örebro strax efter morden)
Med låg hyra och en månad på snabbnudlar ordnar det sig nog?

Det har framkommit att han hade egna medel.
Nåt år där nånstans hade han ju deklarerat över 100000 i inkomst av kapital, så pengarna var nog inget problem .
Citera
2025-02-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, det var inte det som undrades över, att han hade de vapnen och licens för dem. Det verkar ju inte som att han jagat, annat än kanske som yngre?

Tidigare i tråden spekulerades över om föräldrarna kanske köpt vapnen åt honom. Någon annan undrade om det kan vara så att han ärvt dem. Vilket kanske är möjligt.

Var kommer det ifrån att han skulle ha jagat som yngre?
Bilden på honom som liten pojke med gevär?
Det var ett luftgevär på den bilden.
Senast redigerad av Wankelman 2025-02-27 kl. 10:13.
Citera
2025-02-27, 10:12
Medlem
Citat:

Någon idiot som fått RA som idol och brutit sig in i lägenheten för några souvenirer?
Eller anhöriga till offren som brutit sig in för att "hämnas"?
Citera
2025-02-27, 10:19
Medlem
Jag har lyssnat på ljudklippet igen med bättre hörlursförstärkare och bättre hörlurar.
Jag försöker fokusera på rösterna i början.
Dom första rösterna skriker go back. Det kan vara en desperat uppmaning till att inte gå mot utgången.
Sedan hörs dunsar.
Någon öppnar en dörr som gnisslar och ställer ner något. Jag har tolkat det som att det är GM som rumsterar om inne på sin toalett.
En kvinnoröst med utländsk brytning ringer ett samtal med högtalare på. Förmodligen det första larmsamtalet. Jag tolkar det som hon befinner sig nära dörren.
Några ord jag kan utkristallisera är *missförstånd* *en man*.

Sedan säger hon något i all hast som att hon överumplas.
Go back till Europa
Om du inte så kommer jag att..
Skott.
Aj.
Skott.
Skott.
Citera
2025-02-27, 10:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Var kommer det ifrån att han skulle ha jagat som yngre?
Bilden på honom som liten pojke med gevär?
Det var ett luftgevär på den bilden.

Jag skrev "kanske som yngre". Han kanske fick vara med på någon jakt utan att själv nödvändigtvis jaga.
Citera
2025-02-27, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Ja, det kan man verkligen undra!

Stackars grannar vad de måste fundera, kanske har de fått någon förklaring.

Från NA: Det finns en förundersökningssekretess som går före allmänhetens nyfikenhet säger Lars Hedelin (presstalesperson polisen).

Det här står också i artikeln:

NA har varit i kontakt med boende i trappuppgången där Rickard Andersson bodde.

– Vi har inte fått någon information över huvud taget. De var här under gårdagen och monterade kameran. De har inte berättat varför. Det har även rört sig civilpoliser i området, säger grannen.

Det verkar inte som att grannarna vet något heller.

Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Kan det vara tillfälligt, i samband med att hans lgn ev ska tömmas innan 1/3. i syfte att avskräcka från ev brott?

Det ser ut som att det står en textrad under kamerabevakning på skylten. Ev datum för bevakningsperiod kanske?

Finns inga datum när man zoomar in på bilden, bara en referens till polisens hemsida där man kan få mer info.
Citera
2025-02-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Det här står också i artikeln:

NA har varit i kontakt med boende i trappuppgången där Rickard Andersson bodde.

– Vi har inte fått någon information över huvud taget. De var här under gårdagen och monterade kameran. De har inte berättat varför. Det har även rört sig civilpoliser i området, säger grannen.

Det verkar inte som att grannarna vet något heller.

Finns inga datum när man zoomar in på bilden, bara en referens till polisens hemsida där man kan få mer info.

En tanke är att de kanske hittat något i lägenheten som indikerar att någon annan varit där och de vill se om hen går dit. Men det stämmer inte heller för då skulle de väl dolt bevakningen tänker jag så det kanske är i avskräckningssyfte, ifall det hotats att någon ska göra något?
Citera
2025-02-27, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
En tanke är att de kanske hittat något i lägenheten som indikerar att någon annan varit där och de vill se om hen går dit. Men det stämmer inte heller för då skulle de väl dolt bevakningen tänker jag så det kanske är i avskräckningssyfte, ifall det hotats att någon ska göra något?

Ja, det senare verkar mer troligt. Kanske att hans lägenhet ska tömmas, som någon redan nämnt.

Undrar om familjen fått ta emot en del hot. Kanske att just familjen ska dit och ta hand om det sista?
Citera
2025-02-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Ja, det senare verkar mer troligt. Kanske att hans lägenhet ska tömmas, som någon redan nämnt.

Undrar om familjen fått ta emot en del hot. Kanske att just familjen ska dit och ta hand om det sista?

Lite slött med bara kamera kanske i så fall. Om han redan packat i kartonger borde det väl bara vara att bära ut, eller att polisen redan hämtat kartongerna för att gå igenom dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in