2025-02-26, 21:11
Medlem
Resultatet kommer bli ännu större ekonomiska klyftor i samhället.
Citera
2025-02-26, 21:14
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är alltså inte bara försörjningsstöd som avses.
Det alla bidrag/ersättningar !

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/nytt-tak-foreslas-for-socialbidrag

Det intressanta här vad som menas med "ersättningar". Det måste rimligtvis handla om ersättningar på garantinivå (inte ex.vis inkomstgrundad sjukersättning).
Garantiersättningar är ju förtäckta bidrag, där personen faktiskt inte lyckats kvalificera sig trots de oftast låga krav som ställs. (Även om ex.vis Försäkringskassans regler och rutiner kan kritiseras..)

Det spännande är att detta teoretiskt skulle kunna innebära ett hårt slag mot pensionärer med bostadstillägg, beroende på hur det formuleras. Antagligen görs det undantag för pensionsförmåner.
Citera
2025-02-26, 21:14
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Resultatet kommer bli ännu större ekonomiska klyftor i samhället.
Fel.

Resultatet kommer bli mindre svartskallar som går på bidrag.
Citera
2025-02-26, 21:17
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Det låter ju vettigt. Hittade också detta, något är ju fel i dagens bidragssystem:

Enligt utredningen så krävs det med dagens regler till exempel en lön på över 60 000 kronor för att det ska vara mer lönsamt att arbeta än att leva på bidrag för ett hushåll med två vuxna med fyra barn – och det vill regeringen ändra på.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1381492-nytt-tak-foreslas-for-socialbidrag

Bra att det ändrats men tidigare har detta avfärdats som lögn och hittepå. Vinden har vänt. 60tkr är under medianlön x2 men fortfarande mycket pengar. Klart alla vill till Sverige, här snackar vi bidragsturism
Citera
2025-02-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det intressanta här vad som menas med "ersättningar". Det måste rimligtvis handla om ersättningar på garantinivå (inte ex.vis inkomstgrundad sjukersättning).
Garantiersättningar är ju förtäckta bidrag, där personen faktiskt inte lyckats kvalificera sig trots de oftast låga krav som ställs. (Även om ex.vis Försäkringskassans regler och rutiner kan kritiseras..)

Det spännande är att detta teoretiskt skulle kunna innebära ett hårt slag mot pensionärer med bostadstillägg, beroende på hur det formuleras. Antagligen görs det undantag för pensionsförmåner.

Då kan den här regeringen segla till sälla jaktmarker om de går på silverrävarna. Iofs kommer de sgla ändå nästa val. Men enligt moderaterna är ALLT bidrag. Förslaget kommer säkert presenteras mer i detalj, men att det kommer drabba Svensson är ett som är säkert. Precis som det med bilmålvakterna där etniska svenskar blev av med bilar de lånat ut. Det skulle väl bara vara blattar med lyxbilar hette det.
Citera
2025-02-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Säg att du är en ensamstående förälder med 2 barn som lever på socialbidrag. Räknar du på en lön på 22.000 så försvinner ca 4000 i skatt. Kvar 18.000 och 80%, det blir 14.400 kronor. Genomsnittshyra 2025 ca 8400 kronor för 70 kvadratmeter. 6000 kronor ska räcka till mat, kläder, kommunala transporter, hygien, sjukvårdskostnader, kläder, möbler, sanitetsartiklar med mera för 3 personer i hushållet. Det blir 2000 kronor per person i månaden eller ca 67 kronor om dagen, då har asylsökande högre ersättning. Själv skulle jag inte klara mig med 67 kronor om dagen. I Stockholm går mer eller mindre hela pengen till hyra, då får man stjäla för att få tag i mat.

Verkar som fattigsverige är på väg tillbaka.

En konsekvens lär bli förutom fler separationer som folk varit inne på att socialtjänsten kommer omhänderta barn då deras grundläggande behov inte kommer kunna tillgodoses av föräldrarna.

Då får man helt enkelt flytta ut från sthlm / ej flytta in till sthlm. Det är knappast en mänsklig rättighet att få bo gratis i Sveriges huvudstad. Ett bra incitament till att ta tag i sitt liv.
Citera
2025-02-26, 21:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det görs dagligen. Det här med flera barn och invandrare har redan klarlagts att det är väldigt få familjer det rör sig om. Men detta kommer drabba vanliga Svenssons och manliga etniska svenskar som står för den största andelen socialbidragstagare.

Så jag upprepar det som propagandan dundrat ut om invandrare med 8 barn utgör alltså inte en stor grupp. Däremot kan just den gruppen som lever i fattigdom vända sig till den grova kriminaliteten. Summan på det lär bli betydligt dyrare.

Det lär inte dröja före Sverige dras inför skranket i Europadomstolen om det skulle bli 5 pers i en 2a.

Fast en ensamstående person - man eller kvinna spelar ingen roll - behöver inget större belopp än det tak som föreslås.

...och sedan vet jag inte vilken gräddhylla du bor på? Här i centrum ser jag de somaliska mammorna med barnvagnar och flera ungar i hälarna varenda dag.
Citera
2025-02-26, 21:21
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Men jag trodde att Sverige var ett rikt land. Nu vill man helt plötsligt börja snåla med socialbidraget. Har ni inte råd längre eller vad är poängen? Varför har ni blivit fattigare eller har det med rasism att göra. Jimmy gillar inte invandrare så det här är hans sätt att jävlas.

Som jag hörde när det presenterades var poängen att bidragtagarna inte ska kunna få en bättre ekonomi än vad låginkomsttagarna har. Det var visst inte rättvist i längden, eller något i den stilen, menade tanten som leder Arbetsförmedlingen.
Citera
2025-02-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast en ensamstående person - man eller kvinna spelar ingen roll - behöver inget större belopp än det tak som föreslås.

...och sedan vet jag inte vilken gräddhylla du bor på? Här i centrum ser jag de somaliska mammorna med barnvagnar och flera ungar i hälarna varenda dag.

Jag har för mig att det var ca 4000(osäker) familjer i hela Sverige i den storleken du nämner. Socialbidraget är en struntsumma jämförelsevis med vad de här 8 barnen skulle kosta om de vänder sig till den grova kriminaliteten. För ut eller iväg på en bananbåt det är liksom inte aktuellt även om SD väljarna trodde det. Sverige kommer fortsatt vara mångkulturellt och den större massan kommer inte att försvinna ut.
Senast redigerad av Browser 2025-02-26 kl. 21:31.
Citera
2025-02-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Som jag hörde när det presenterades var poängen att bidragtagarna inte ska kunna få en bättre ekonomi än vad låginkomsttagarna har. Det var visst inte rättvist i längden, eller något i den stilen, menade tanten som leder Arbetsförmedlingen.

Då ska man väl höja låglönerna istället, men se det vill inte högern. De vill ha låglönearbetare.
Citera
2025-02-26, 21:34
Medlem
Nu ska det för ärlighetens skull sägas att det finns svenskar/nordbor som lever som parasiter också. En klassiker är ett exempel där kvinnan gick på bidrag i decennier!!! Mannen, som jobbade, bodde där men stod skriven någon annanstans för att kvinnan skulle få max bidrag.

Kvinnan, som var "sjuk" kunde egentligen ha jobbat i en reception, som sekreterare, telefoförsäljare, kundsupport eller mycket annat då hon aldrig hade problem med att sitta i flera timmar i sociala medier såsom facebook eller sitta i telefon hela dagarna. Dessa människor vill inte jobba!

Bidrag får ALDRIG vara likvärdigt som att jobba!

I övrigt så löser inte mer invandring problemen så klart, det förvärrar.
Citera
2025-02-26, 21:37
Medlem
22 tkr blir 18 tkr efter skatt. 80% av det är 14,4 tkr. Det är otroligt knapert även för ensamstående. Hur en familj med barn skulle klara sig på det har jag inte den blekaste aning om. Bara hyran för en trerummare i ett utanförskapsområde ligger på 10-12 tkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in