Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Jag har aldrig påstått att verkstäder inte ska få gå med vinst - jag påpekade bara att marginalerna på material oftast är väldigt stor och en stor del av vinsten när någon jeppe påstod att materialet var dyrt för verkstäderna.
Det är givetvis fritt fram för t ex en rörmokare att ta 5000 kr för att laga en grej men om han förklarar det höga priset med att materialet är så dyrt och kostar 2500 kr och jag vet att materialet kostar 500 kr så är det lite oärligt.
Varför i hela friden skulle det på något sätt vara oärligt.
Materialet kostar ju DET hos just den rörmokaren.
Att du själv kan köpa materialet billigare på annan plats betyder ju inte att rörmokaren är oärlig.
Rörmokaren har ju valt att ta det priset för materialet.
Det är ju rörmokarens rättighet i ett fritt samhälle.
Rent teoretiskt skulle ju rörmokaren ha kunnat fått delarna helt gratis trots att han säljer dom för 2500 kr.
Under dom dryga 30 år jag drivit bilverkstad så har jag i stort sett nästan alltid handlat bildelarna från Mekonomen, men självklart så har jag haft kunder som har påpekat att bromsskivorna minsann bara kostar en tredjedel på Biltema eller Autodoc med flera.
Men det betyder ju inte att jag är oärlig.
Inte ens om jag väljer att lägga på hundra procent på priset som jag själv har betalat för bromsskivan på Mekonomen så är jag oärlig.
Företaget bestämmer ju själva vad delarna ska kosta hos just dom och så länge dom har berättat om priset för kunden i förväg så finns det inget oärligt.