2025-02-26, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Nej, de tjänar inte på varken timpris eller marginaler. De debiterar men det är inte i närheten av samma sak som att tjäna.

Du kan inte förneka att verkstäder har stora marginaler på vissa saker.

Priset man debiteras av en verkstad för material är oftast dyrare än vad man själv som privatperson kan köpa grejerna för och då betalar verkstaden oftast mycket lägre för de köper in betydligt mer och kan köpa större förpackningar.
Citera
2025-02-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Om jag kan köpa bromsskivor och belägg (fram eller bak) av märket Brembo på Autodoc för 1800 kr så kan nog VW köpa sina mycket billigare.

Du kanske fakturerade 1250 kr/skiva på VW men det är enorma marginaler på det. Verkstäder tjänar både på hög timpris OCH på extrema marginaler på arbetet.

Samma med olja. På fat (som verkstäder köper på) kan man som privatperson köpa fina märken som Castrol osv för 100 kr litern. Verkstäderna har bättre priser än så men när de säljer 5 liter till kund så tar de 400 kronor litern.

Länge sedan jag arbetade på märkesverkstad men en vanlig verkstad ut i landet så har en verkstad som mest 30-35% rabatt på reservdelar. Men vanligaste är nog runt 25%. Oftast är inköpet högre för en verkstad än vad det kostar i tex Tyskland. Men man kan inte sitta och beställa där i från. Dessa % behövs för att täcka upp det administrativa som är en stor del av en dag.

Inköp av olja är bra marginal på men inte alla. Men man brukar ligga på 50-90kr litern plus moms. Vissa mer udda oljor kan vara upp till 170kr litern plus moms.
Citera
2025-02-26, 11:33
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Du kan inte förneka att verkstäder har stora marginaler på vissa saker.

Priset man debiteras av en verkstad för material är oftast dyrare än vad man själv som privatperson kan köpa grejerna för och då betalar verkstaden oftast mycket lägre för de köper in betydligt mer och kan köpa större förpackningar.

Och! ?

Det är ju ett vinstdrivande företag som har som uppgift att tjäna så mycket pengar som det är möjligt genom att sälja saker och tid.

Självklart så ska företag fritt få välja att ha vilka jävla marginaler dom vill!
Citera
2025-02-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Och! ?

Det är ju ett vinstdrivande företag som har som uppgift att tjäna så mycket pengar som det är möjligt genom att sälja saker och tid.

Självklart så ska företag fritt få välja att ha vilka jävla marginaler dom vill!

Är du efterbliven?

Jag har aldrig påstått att verkstäder inte ska få gå med vinst - jag påpekade bara att marginalerna på material oftast är väldigt stor och en stor del av vinsten när någon jeppe påstod att materialet var dyrt för verkstäderna.

Det är givetvis fritt fram för t ex en rörmokare att ta 5000 kr för att laga en grej men om han förklarar det höga priset med att materialet är så dyrt och kostar 2500 kr och jag vet att materialet kostar 500 kr så är det lite oärligt.
Senast redigerad av poiuy1298 2025-02-26 kl. 11:49.
Citera
2025-02-26, 18:51
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Jag har aldrig påstått att verkstäder inte ska få gå med vinst - jag påpekade bara att marginalerna på material oftast är väldigt stor och en stor del av vinsten när någon jeppe påstod att materialet var dyrt för verkstäderna.

Det är givetvis fritt fram för t ex en rörmokare att ta 5000 kr för att laga en grej men om han förklarar det höga priset med att materialet är så dyrt och kostar 2500 kr och jag vet att materialet kostar 500 kr så är det lite oärligt.

Varför i hela friden skulle det på något sätt vara oärligt.

Materialet kostar ju DET hos just den rörmokaren.
Att du själv kan köpa materialet billigare på annan plats betyder ju inte att rörmokaren är oärlig.
Rörmokaren har ju valt att ta det priset för materialet.
Det är ju rörmokarens rättighet i ett fritt samhälle.

Rent teoretiskt skulle ju rörmokaren ha kunnat fått delarna helt gratis trots att han säljer dom för 2500 kr.

Under dom dryga 30 år jag drivit bilverkstad så har jag i stort sett nästan alltid handlat bildelarna från Mekonomen, men självklart så har jag haft kunder som har påpekat att bromsskivorna minsann bara kostar en tredjedel på Biltema eller Autodoc med flera.

Men det betyder ju inte att jag är oärlig.
Inte ens om jag väljer att lägga på hundra procent på priset som jag själv har betalat för bromsskivan på Mekonomen så är jag oärlig.

Företaget bestämmer ju själva vad delarna ska kosta hos just dom och så länge dom har berättat om priset för kunden i förväg så finns det inget oärligt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in