2025-02-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.gd.se/2025-02-24/skrev-fy-fan-vad-ackligt-om-dragqueens-pa-facebook/

En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.

Mannen ska ha kommenterat på ett Facebookinlägg på drag-teatersällskapet ”Bland Drakar och Dragqueens” sida. Han ska bland annat ha skrivit ”Fy fan vad äckligt!”.

------------------
Är det för hårt att åtala någon för hets mot folkgrupp för en sådan kommentar eller anser ni att det är korrekt?
Är yttrandefriheten i fara, eller är det alldeles över gränsen att uttrycka att dragqueens är äckliga?
Taskig kommentar men det är knasigt att det räknas som hets mot folkgrupp.
Dragqueens är ingen folkgrupp
Citera
2025-02-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.gd.se/2025-02-24/skrev-fy-fan-vad-ackligt-om-dragqueens-pa-facebook/

En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.

Mannen ska ha kommenterat på ett Facebookinlägg på drag-teatersällskapet ”Bland Drakar och Dragqueens” sida. Han ska bland annat ha skrivit ”Fy fan vad äckligt!”.

------------------
Är det för hårt att åtala någon för hets mot folkgrupp för en sådan kommentar eller anser ni att det är korrekt?
Är yttrandefriheten i fara, eller är det alldeles över gränsen att uttrycka att dragqueens är äckliga?

Ja vad ska man säga.
Inget land i världen har ju absolut yttrandefrihet. Vissa inskräkningar går att förstå även om det är tråkigt.
Men om det är ett brott att säga att dragshower för barn är "äckliga", då har vi ju ingen yttrandefrihet alls. Bara att konstatera.
Citera
2025-02-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Hur ömtålig är ens maskulinitet om man får äckelkänslor av drag som är en typ av underhållningsform som människor sysslat med i århundraden. Ingen sa ett ord när Babsan, After Dark mfl höll på. Det sågs som lågintelligent underhållning för pöbeln. Helt plötsligt låtsas folk som du att hela civilisationen står på spel för att några män vill spexa i kvinnokläder. Man kan kritisera drag för att vara extremt kass och infantil ”konst” men där går gränsen. Att äcklas säger mer om din besatthet av sexualitet och sexualisering av barn än om spexandet på scen.

Jag tror det är extremt få som äcklas av dragshow i sig.
Det är en form av underhållning. Inget fel i det.

Det som äcklar många är när det riktas till barn.
Ofta är det som riktas till barnen inte heller oförarglig underhållning typ After Dark.
Utan de läser sagor som uppmanar till att pojkar skall klä sig om flickor och liknande,

Dessa dumheter kommer från USA. Och som allt annat dumt därifrån har det hämtats hit. Troligen av några driftiga entreprenörer som vill tjäna pengar på att godhetssignalerande vänsterliberaler här vill leka att de är Demokrater i USA som går på "Drag Queen Story Hour" för att provocera Republikaner.

Mycket dumt, och det bör vara lagligt att kritisera det och till och med att använda ordet "äckligt" om det.
Citera
2025-02-26, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Daimglass
Du måste ju trolla. Hur är det att hata att säga att man tycker att en extremt avvikande sexualitet som dessutom framförs till barn är vidrigt?

Jag hatar inte bögar eller transor. Jag är inte homofob då jag inte är RÄDD för bögar. Däremot tycker jag att bögeri är totalt motbjudande och vedervärdigt. Det är min naturliga instinkt och inget jag har valt. Ska jag dömmas för att jag uttrycker vad jag känner?

Svar JA, och det på sluten anstalt - icke-tidsbestämt, eftersom du verkar vara så fast i ditt hat mot transpersoner. Högerextremister med hat mot transpersoner bör inte tillåtas fri rörlighet i ett varmt demokratiskt och civiliserat samhälle.
Citera
2025-02-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hade transorna lyssnat på kritiken och slutat att aktivt söka sig till barn hade folk bara tyckt att de var sjuka i huvudet och borde sitta inlåsta. Men nu är de besatta av att få vara nära barn och ha dem i knät och "läsa sagor" för dem. Många av sagorna anspelar dessutom på sex.

Jag har inte varit på någon av dessa sagostunder så jag har ingen koll på vad det är för sagor, däremot om man ser nedan klipp ser det absolut inte särskilt skrämmande ut och känns inte som att det syftar till att sexualisera barnen eller indoktrinera dem att bli transpersoner:
https://www.kulturradet.se/hitta-inspiration/sagostund-med-drag/

Men med det sagt, jag har ingen koll på exakt hur dessa sagostunder går till så jag reserverar min "dom". Men utifrån vad jag sett känns det som att det finns betydligt värre faror för barn än dessa "tanter" (tex slakten av svenska skolan, IS-avrättningar bekvämt redo i mobilen, pedofiler som groomar barn i chattar i stora spel eller sociala medier, gäng som rekryterar direkt via Snapchat etc).
Citera
2025-02-26, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det vill pedofiler också. Transäcklen har ganska mycket gemensamt med dem och en sund förälder hade aldrig släppt sina barn i närheten av dessa vider.

Tack och lov så har ni nazister ingen påverkan på rättsväsendet utan åtal har väckts och dom kommer. Tyvärr blir det inte inom slutenvården där sådana som den åtalade hör hemma. Men någon gång når vi kanske dit.
Citera
2025-02-26, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det är helt acceptabelt att på sociala media skriva:

" Fan vad jag hatar SD " "Fan vad jag hatar Jimmy Åkesson "

eller

"Fyfan vad äcklig Joakim Lamote är "

Finns inte en åklagare i detta land som skulle ta det till åtal.
Hat är OK och tillochmed en beundransvärd motståndshandling i vänsterkretsar

Helt rätt att åtala denna högerextremist för hatbrott. Hoppas på ett långt och kännbart straff för detta monster.
Citera
2025-02-26, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Taskig kommentar men det är knasigt att det räknas som hets mot folkgrupp.
Dragqueens är ingen folkgrupp

Jo transpersoner är sannerligen en egen folkgrupp, och en mycket fin sådan. Annars hade det inte gått till åtal förstår du väl dumskalle.

(FB) Man åtalas för att ha skrivit ”Fy fan vad äckligt” om dragqueens på Facebook (2025-02-25)
Citera
2025-02-26, 18:51
Medlem
Dragqueens e ju äckliga?
Citera
2025-02-26, 19:12
Medlem
Glödskals avatar
De här transvestiterna, som envisas med att umgås med småbarn, har gjort mer för att öka allmänhetens motvilja mot transvestiter, än vad alla andra transvestiter som någonsin levat har gjort tillsammans.
Citera
2025-02-26, 19:30
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
“The goal of drag, following Butler and Rubin, is to obliterate conceptions of gender through performativity.”

Transan Harris Kornstein som sitter i styrelsen för organisationen Drag Queen Story Hour har publicerat ett manifest för rörelsen som döptes till “Drag Pedagogy: The Playful Practice of Queer Imagination in Early Childhood,” och där kan man bla läsa:

Citat:
the essay begins by applying queer theory’s basic premise of social constructivism and heteronormativity to the education system. “The professional vision of educators is often shaped to reproduce the state’s normative vision of its ideal citizenry. In effect, schooling functions as a way to straighten the child into a kind of captive alignment with the current parameters of that vision,” Kornstein and Keenan write. “To state it plainly, within the historical context of the USA and Western Europe, the institutional management of gender has been used as a way of maintaining racist and capitalist modes of (re)production.”
To disrupt this dynamic, the authors propose a new teaching method, “drag pedagogy,” as a way of stimulating the “queer imagination,” teaching kids “how to live queerly,” and “bringing queer ways of knowing and being into the education of young children.” As Kornstein and Keenan explain, this is an intellectual and political project that requires drag queens and activists to work toward undermining traditional notions of sexuality, replacing the biological family with the ideological family, and arousing transgressive sexual desires in young children.

Citat:
For the drag pedagogists, the traditional life path—growing up, getting married, working 40 hours a week, and raising a family—is an oppressive bourgeois norm that must be deconstructed and subverted. As the drag queens take the stage in their sexually suggestive costumes, Kornstein and Keenan argue, their task is to disrupt the “binary between womanhood and manhood,” seed the room with “gender-transgressive themes,” and break the “reproductive futurity” of the “nuclear family” and the “sexually monogamous marriage”—all of which are considered mechanisms of heterosexual, capitalist oppression.

Detta är alltså det primära syftet med dessa sagostunder och vill man läsa mer om dess ursprung och kopplingar till homo och queer aktivism med perversiteter som bla barn och djursex som vapen länkar jag till artikeln i sin helhet.

https://www.city-journal.org/article/the-real-story-behind-drag-queen-story-hour
Citera
2025-02-26, 19:34
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det är ju just det som är poängen med dragqueens och barn-grejen, att provocera fram en reaktion och sedan spela offer.
Funkar inte det får man dra till med nåt värre.
https://www.spiked-online.com/2021/07/13/the-rainbow-dildo-butt-monkey-is-no-laughing-matter/

Två av citaten i artikeln säger allt:

"Men problemet här handlar inte om att "väcka anstöt" hos trångsynta människor. Det handlar om vem vi släpper in när vi bryter ner vissa tabun."

"Den som tror att denna översexualiserade föreställning är barnunderhållning, och inte en öppen uppvisning av att urholka barns gränser, förstår inte hur man skyddar barn och bör därför inte arbeta i närheten av barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in