Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-26, 12:46
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lj35schpd22k
Citat:
Russian pilot "Fighterbomber" says that the effectiveness of Russian guide bombs fell off a cliff recently due to widespread EW interference on both sides, and that Ukrainian countermeasures have now rendered satellite-guided corrections useless.
Citera
2025-02-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Man använde klappträn till att slå ut tvättvattnet ur kläderna så att de skulle torka fortare.
Men ett klappträ till att få in vett i skallen istället för vatten ur tvätt

Mitt inlägg om Peter den store är mycket välformulerat.
Roligt att du läste det och tog innehållet till dig.
Jag lever hyresfritt i din hjärna.

Lavrov fortsätter delge oss sin visdom...

Den ryske toppdiplomaten noterade att "antingen-med-oss-eller-emot-oss"-mentaliteten har präglat Europa genom hela dess "förberedelser för att störa Ukrainas förbindelser med Ryssland" och i samband med andra konflikter

"This mentality has a disastrous effect on processes everywhere," he emphasized.

"Therefore, Europe's role in fueling crises, as well as its reputation in this area - earned over centuries - remains unchanged," Lavrov concluded.

https://tass.com/politics/1919297

En fråga. Du tycker inte att "antingen-med-oss-eller-emot-oss"-mentaliteten också verkar prägla Ryssland? Eller påstår du att den ryska invasionen inte har något att göra med Ukrainas politiska vägval?
Citera
2025-02-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Yles artikel är 3 år gammal och det sägs att det inte är presidentens fel utan de lokala beslutsfattarnas. Det är ett stort problem - överallt. Putin ändrade lagen så att de rika inte kan sätta vanligt folks pengar i sin egen ficka. Men det går ganska långsamt att förändra. På samma sätt som det är i USA. Men Trump försöker.
Enligt ukrainare som flytt till Haag, försöker inte inte den nuvarande regeringen i Ukraina råda bot på korrumptionen utan den förvärras hela tiden. Enligt dem så kan man inte leva där om man inte har rika föräldrar som betalar.

Det där kan du skylla på Putin. Krigstillstånd tenderar tyvärr medföra att korruptionen ökar. Krig innehåller en massa incitament som främjar korruption. Det är inte alls märkligt. Märkligare är att Ryssland alltid lyckas hålla en permanent hög nivå på korruptionen.
Citera
2025-02-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nej. Fred blir det bara på Rysslands villkor.
Eller ljuger Lavrov?
https://www.themoscowtimes.com/2025/02/24/russia-will-end-ukraine-war-only-on-its-terms-lavrov-says-a88140

Du får nog ge dig ut på fältet igen och leta fram lite nya fräscha nyheter.

Jag har aldrig hört Lavrov tala utan att han ljugit.
Det är dock svårt att veta vad som menas rent praktiskt här och vad som är initiala krav som de kan tänkas kompromissa med. Några dagar tidigare var det lite tydligare, från Peskov tror jag, om att Ukraina skulle dra sig tillbaka från ukrainsk territorium som Ukraina kontrollerar vilket naturligtvis inte är aktuellt.

Jag tror att det för Ukrainas del behöves ett bättre avtal än det de förkastade i Istanbul för att det ska kunna bli fred.
Citera
2025-02-26, 13:27
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Turkiet meddelar att Ryssland och USA möts i Istanbul imorgon. Kanske Istanbul-avtalen från 2022 fortsätter?
Trump är en riktig jubel-idiot.
Jag tror han vill få Ukrainas mineraler samtidigt som en Ryss vänlig administration sätts in i Ukraina och USA kan ”skicka in fredsbevarande trupper” när Putin redan har fått som han vill.
Citera
2025-02-26, 13:29
Medlem
Stort nederlag för Bögfederationen. Enligt Ukrinform kl 11:46 har Ukrainska styrkor drivit ut HBTQ-trupperna från Kotlyne.

Bögryzzarna blev avskurna från underhåll och minst 275 soldater är dödade och 203 skall vara neutraliserade.

Det framgår inte vad som är skillnaden mellan död och neutraliserad.

Det är en mycket stor framgång för Fria Ukraina. Förstår Putin och Lavrov egentligen läget?
Citera
2025-02-26, 13:37
Medlem
Mats Larsson har skrivit en krönika i Expressen.

Den avslutas med:
"Vi får se om Zelenskyj kan få Trump vänligare inställd till Ukrainas kamp när de nu planerar mötas på fredag för att skriva på avtalet. Frankrikes Emmanuel Macron har redan gjort sitt försök, Storbritanniens Keir Starmer anländer under torsdagen för att göra detsamma. Macron kom inte så långt och det mest positiva beskedet – det där Trump påstod att Vladimir Putin inte har något emot att europeisk trupp placeras ut för att övervaka ett fredsavtal – höll inte i många timmar.
Det tillbakavisades snabbt av Dmitrij Peskov, consigliere till maffiabossen i Kreml."

Larsson erinrar också om vad förre FBI-chefen Comey (sparkad av Trump 2018) skrev om Trump:
"Jag fick minnesbilder från min karriär som åklagare mot maffian. Cirkeln av tystnad runt omkring honom. Bossen med total kontroll. Lojalitetsederna. Lögnerna om allt och alla, stort som smått."

Ganska underhållande läsning. Särskilt om läst boken eller sett filmen Gudfadern.
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/donald-trump-agerar-som-en-maffiaboss/
Citera
2025-02-26, 13:38
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Du har rätt. Men jag tror inte det bara handlar om att utveckla egna hybridförmågor utan ännu mer om att agera samspelt och solidariskt. Arresteras en belgisk medborgare i Iran ska regimlojala infiltratörer i Tyskland, Holland och Litauen gripas. Själ Kina företagshemligheter från Portugal ska ekonomiska samarbeten avbrytas av Sverige, Frankrike och Grekland. Sprider ryska trollfarmer deepfakes på italienska nätforum skickar vi datorvirus från Danmark, Rumänien och Luxemburg.

Om vi hjälper varandra och slutar vara så fega så kan vi med ganska små medel rejält höja kostnaderna för att jävlas med oss. Jag hoppas den mentalitetsförändringen börjar komma på plats.

Ja, på något vis bör man ta fram ett "dolt" system av gemensam Europeisk karaktär.
Ukraina ingår där så klart. De pålitliga så att säga.

Ultrahemlig, högutbildad inom aktuella områden, analytiska/strategiska etc,
grundligt kontrollerade OCH testade ur säkerhetsperspektiv långt innan "anställning" osv.
Inte det minsta "nedslag" accepteras.
Mindre byråkrati - mer slagkraft av bred kännbar sort och under tystnad.

Och som du var inne på även då ett öppet och gemensamt statligt/nationellt reaktions-paket inom Europa och för gemensam svarsåtgärd/svarsaktion - men jag misstänker det skulle vara svårare faktiskt. Partier/regeringar varierar regelbundet och med dem varierar också kapaciteten till mod, styrka och inställning. Men visst borde de ta upp detta som ett mål-att jobba gemensamt även på denna punkt.

Tänker mig annars att den tidigare gruppen i ovan ska vara oberoende av "dagens politiska regering" i vardera europeiskt land. Inte fungera helt friställt men nästintill och med djupare fokus på ett längre tidsperspektiv vad gäller EUROPEISK försvar/reaktion/aktion etc, oavsett skiftande politisk dags-klimat.
De ska då tillhöra en gemensam europeisk, liten, "arbetsgrupp/organisation" och inte tillhöra enbart en enskild nation.
Vi får se.
Citera
2025-02-26, 13:41
Medlem
Kotlyne låg som en spets, en sorts pincer söder om Pokrovsk och när nu Ukrainska styrkor befriade samhället är det ett stort område som Ukraina tagit tillbaka.

Det ser mycket osäkert ut för Bögstormakten när dom förlorade detta brohuvud och bara slösade bort sina trupper. Ukraina sätter in specialstyrkor och frågan är om Ryzzland kan omgruppera så att inte hela södra omfattningen faller samman.

Och de dumma ryzzarna tror dom kan förhandla fram en seger med hjälp av trumpeten. Patt förlåt patetiskt skall det vara.
Citera
2025-02-26, 13:44
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lj35schpd22k

Tänk den dag man kan inte bara störa signalen, utan även ta över.
Sätta koordinaterna till var ryssarna befinner sig.
Citera
2025-02-26, 13:50
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Precisera.
Störtat från balkonger - vem?
Ryssland betalar sina soldater väl - och de får sin lön. Och fler och fler vill försvara sitt land mot Nato.
Ryssland har ett bättre socialt system än många västerlänningar har. Liknande system som Finland har och Sverige.
De som flydde landet när militären ville ha 300.000 soldater till - har oftast återkommit. På samma sätt som IT anställda som trodde att det skulle vara bättre att bo i Europa än i Ryssland, för de trodde på den högre lönen som visade sig gå till hyra och el och skatt - så 80% flyttade tillbaka inom några månader.
Men jag förstår att om man inte kan engelska eller behärskar internet så att man själv kan söka information - så blir det så här o-informerat.

Herregud vad blind du månne vara, det finns hundratals meningsmotståndare och kritiker i Ryssland som helt plötsligt bara ramlat ut från en balkong eller ramlat i trappan.
Ta exempelvis Leonid Shulman, Ravil Maganov, Sergey Protosenya, Igor Nosov, Alexander Tyulakov, Vasily Melnikov, Vladislav Avayev, Andrei Krukovsky, Alexander Subbotin, Yuri Voronov, Ravil Maganov, Ivan Pechorin, Vladimir Sungorkin, Anatoly Gerashchenko, Pavel Pchelnikov, Nikolay Petrunin, Colonel Vadim Boyko, Vyacheslav Taran, Grigory Kochenov, Dmitriy Zelenov, Vladimir Bidenov, Alexander Buzakov, Pavel Antov, Alexei Maslov, Vladimir Nesterov.

Det där vara bara de rika inflytelserika som råkade ramla ner för trapport, fönster, balkonger med mera under 2022. 10 000-tals vanliga ryssar har mystiskt dött på samma sätt och den gemensamma nämnaren har varit att dom vågade protestera mot SMO och ville ha fred.

250 000 ryska soldater väntar på att få ut sin sold och dom svälter eller får förlita sig på kriminella aktiviteter.
4-5 miljoner ryssar som flytt landet under 2022-2024 varav endast 2% återvänt.

Vad säger du nu när verkligheten slår till med all kraft mot dig, eller du vågar väl inte säga något mot Putler och hans kommunistvänner, då ramlar du snart ned för en trappa.
Citera
2025-02-26, 13:51
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Tänk den dag man kan inte bara störa signalen, utan även ta över.
Sätta koordinaterna till var ryssarna befinner sig.

Den dagen är här och nu. (Jag vet inte hur mycket du litar på mig och hur mycket jag muppar lös på drönare... Men 9 meters noggrannhet går att upprätthålla utan GPS, Glonass, BeiDou eller för den delen Galileo )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in